
Influencer Marketing Guide 2025
1. Introduktion om IM
Har du någonsin köpt något eftersom en välkänd eller inspirerande person på något sätt använder produkten eller tjänsten? Människor älskar att interagera med andra människor, och vi som personer påverkas av andra personer vi litar på – där kommer influencer samarbeten in som en superkraft! Influencers har byggt en lojal och engagerad följarskara på sociala medier genom att skapa innehåll online.
Med denna relation till sina följare samarbetar influencers med företag för att skapa en större medvetenhet och trygghet kring sina produkter och tjänster. Under de senaste åren har influencer marketing utvecklats från en kompletterande del till marknadsföringsmixen, till en miljardindustri.
Till skillnad från andra betalda marknadsföringskanaler, såsom displayannonsering och SEM (Search-engine-marketing), kräver influencer marketing konsekvent personligt samarbete och kommunikation.
När du utformar din plan är det viktigt att ha i åtanke den genomtänkta planeringen och resurserna som krävs för att framgångsrikt starta en kampanj från början till slut.
Influencer marketing fungerar eftersom marknadsföring på det sättet använder sig av Word-of-mouth och Social proof, som nuförtiden är viktigare än någonsin i en framgångsrik marknadsföringsstrategi. Kunder litar mer på vad vänner, familj och personer de beundrar säger om det de köper och använder, snarare än vad företaget själv säger om produkten eller tjänsten.

Vad är en influencer?
En influencer är en person som själv är avsändare av sina kanaler och har en följarskara som är mer än ‘’bara vänner’’ och som påverkar och engagerar sina följare över tid.
Som företag är detta en optimal chans att dra nytta utav exponeringen som influencer marketing ger, genom att komma i kontakt med den rätta målgruppen, vid det rätta ögonblicket. Detta kan du läsa mer om här!
Vad är Influencer marketing?
Mänsklig psykologi – Det skapas ett känslomässigt band mellan följaren och influencern som närmare går att jämföra med en vänskap än något annat. Relationen som skapas mellan en influencer och dess följare har en hög parasocial interaktion. Ett begrepp som i korthet innebär att desto mer man ser och interagerar med personen genom skärmen, i detta fallet influencern, desto närmare känner hen sig. Ett starkt förtroende formas, som i sin tur gör att influencern släpps in hos sin mottagare på ett sätt som ett företag i traditionella medier aldrig hade lyckats med.
Word-of-mouth till en helt ny nivå – Rekommendationer har alltid varit och är fortfarande den mest effektiva marknadsföringen du kan få. Speciellt när rekommendationen kommer från vänner eller familj som vi precis varit inne på.
Sociala medier regerar – Konsumenter lever idag sina liv genom sociala medier. Sociala medier har blivit en självklar plats för att söka inspiration, information, sätta upp mål, kontakta och umgås med vänner m.m. Konsumenterna och dess påverkare spenderar mer tid på sociala medier än att kolla på tv. De litar mer på och inspireras mer av sociala medier influencers än vanliga traditionella kändisar.
En vän – I ärlighetens namn, lyssnar vi inte alltid mest på våra vänner och familj? Jo, enligt statistiken är det faktiskt så. Den lojalitet och relation som byggs upp mellan influencern och följaren blir som en slags vänskapsrelation. Självklart spelar det stor roll vad våra vänner och familj tycker och tänker, samt vilka produkter och tjänster de använder.
Traditionell marknadsföring kämpar – Traditionell outbound marknadsföring så som bland annat TV-reklam, där du inte kan rikta dina annonser lika effektivt mot din målgrupp, har svårt att slå sig fram i bruset, speciellt bland de yngre generationerna. De senaste åren har inbound marketing insatser ökat markant. Inbound marketing fokuserar på att fånga intresse genom relevant och värdefullt innehåll, nyhetsbrev, organisk söktrafik och sociala medier.
Associationsvärde – Att associeras med rätt influencer är ett otroligt kostnadseffektivt sätt att bygga varumärke och goodwill på. Det betyder nämligen att influencerns värderingar, förtroende och image överförs på dig som annonsör. Därför är det också extremt viktigt att du som företag samarbetar med rätt influencer.

Influencer marketing termer du bör känna till
För oss är det viktigt att våra kunder förstår hela processen med influencer marketing, samt att det finns tydliga avtal som alla parter förstår och känner sig trygga med.
Därför har vi tagit fram en digital influencer marketing ordbok med de mest relevanta termerna värd att ha nära till hands! Ladda ner enkelt här nedan för att alltid ha nära till hands eller dela med en kollega!
Därför fungerar Influencer marketing
Influencer marketing fungerar eftersom påverkaren/influencern har byggt upp en stabil lojalitet och ett starkt förtroende med sin publik. De agerar som ambassadörer för en viss grupp av människor och hjälper varumärken att integrera med sin målgrupp på ett mer autentiskt sätt.
Fördelarna med ett samarbete med en influencer, kontra en mer traditionell marknadsföringskampanj är många. En influencer har något extra värdefullt som vanlig reklam inte har – en personlighet! Med den personliga kopplingen kan en influencer påverka en publik på ett helt annat sätt än en reklampelare eller banner.
Influencers är ofta extremt skickliga varumärkesbyggare som med hårt arbete och engagemang lyckas skapa en relation och ett stort förtroende till en stor skara följare.
Med en influencer har ditt varumärke möjlighet att nå nya kunder, få större trovärdighet och arbeta med mätbara kampanjer. En seriös influencer har en lättillgänglig publik och följarskara, erfarenhet, samt en kreativ ådra för att skapa engagerande innehåll för en specifik målgrupp.
Eftersom fler och fler varumärken använder sig av influencer marketing för att öka antalet konverteringar och bygga sitt varumärke, är det flera marknadsförare som stött på en hel del nitar och farthinder längs vägen till framgång.
Det finns många missuppfattningar om hur en framgångsrik influencer marketing kampanj ska lanseras och optimeras. Flertalet vanliga misstag kan påverka effekten och resultatet av din influencer kampanj väldigt negativt.
Influencers marknadsför redan till din idealiska målgrupp via flera olika kanaler, vilket du kan dra nytta av i din influencer marketing strategi.
Här är de viktigaste stegen att följa, samt felstegen du bör undvika när du vill skapa en framgångsrik influencer marketing kampanj. Du hittar även tips och trix att ha i åtanke kring specifika smarta kampanjstrategier, såsom; hashtags kampanjer, giveaways, unboxings m.m.
Vad är ett influencer-nätverk?
Genom att bli en del av ett nätverk får du som influencer möjlighet att medverka i intressanta samarbeten med välkända varumärken, som är relevanta för din profil och passar för din målgrupp. Det kan även stärka dig själv som profil och fungera som en trygghet genom hela processen. Läs mer här!

Influencer Marketing i Sverige
Samarbeten med påverkare är en effektiv del av din marknadsföringsstrategi över stora delar av världen – om man gör rätt! Men en del skillnader mellan de olika länderna finns det, och är viktiga att känna till för att skapa lyckade och lagliga influencer kampanjer.
Om du funderar på att använda dig av influencer marketing utomlands, eller om du jobbar för ett internationellt företag som vill in på den svenska marknaden är det viktigt att ta reda på hur de olika marknaderna skiljer sig åt. Vad gäller i Sverige och hur skiljer det sig från andra länder?
Det finns en ganska lågt antal influencers som har samma effekt världen över. Svenska influencers har tveklöst störst genomslag i Sverige och samma sak gäller i andra länder. Sedan kan det även finnas många fördelar i att arbeta med lokala influencers som kommer att mottas extra väl om din målgrupp skulle befinna sig på en specifik geografisk plats.
En avgörande sak som skiljer sig mellan olika länder är lagar och regler. För både företag och influencers skiljer sig lagarna kring hur ett arbete kan se ut och hur man sedan tar betalt och hur man betalar skatt.
I Sverige är det marknadsföringslagen som ska följas framför allt. Den tydligaste riktlinjen där när det kommer till influencer marketing handlar om hur annonser ska märkas i en kampanj.
Om du är intresserad av att samarbeta med en svensk influencer finns det olika sätt att genomföra det på. Antingen kan du ta kontakt med influencern direkt. Oftast har de representanter som du får kontakta för att få tag i dem, beroende på hur stora de är.
Eller så tar du hjälp av en influencer byrå eller agentur som effektivt kan koppla ihop dig och ditt varumärke med en passande influencer.
Urval av influencers
För att samarbetet ska bli så trovärdigt som möjligt är det viktigt att göra ett bra bakgrundsarbete. Gör ett urval av exempelvis räckvidd, engagemang och konverteringsmål. Säkerställ ett tydligt syfte och KPI:ER innan du väljer influencers att ingå ett samarbete med. Med tydliga KPI:ER får du reda på vilka influencers som är en bra match ihop med varumärket och kan därför styra samarbetet åt rätt håll.
En effektiv influencer kampanj och influencer samarbete kan stärka och etablera varumärken. Tänk på att köpintentionen och trovärdigheten beror på vilken produkt som marknadsförs, det vill säga produkter som kräver större engagemang – kräver även mer expertis för att öka trovärdigheten. Läs mer här!
Exklusivitet med profiler
Med exklusivitet menas ett avtal där profilen i fråga begränsas i sina övriga samarbeten med andra varumärken. Om ni som företag önskar exklusivitet under samarbetsperioder bör det avtalas.
Viktigt att tänka på är att om du önskar exklusivitet så kan profilerna komma att tacka nej till din förfrågan, ifall de inte blir erbjudna ett mer långsiktigt samarbete med ditt varumärke. Placera din produkt i ett sammanhang som känns äkta och hos en profil som har kapacitet att nå ut till er målgrupp bör vara av högsta prioritet.
Läs mer om hur du lyckas med din influencer marketing-kampanj!
Kortsiktiga och långsiktiga mål
När det gäller influencer marketing kan det vara bra att vara medveten om att det kan ta längre tid innan du får synliga resultat för din kampanj, speciellt om du t.ex. vill skapa mer varumärkeskännedom.
Sätt därför både mindre kortsiktiga och större, långsiktiga mål för vad som ska uppnås under hela den perioden som samarbetet pågår. På så vis får du bra indikationer på om kampanjen går åt rätt riktning och vad som eventuellt behöver justeras.
Är du nyfiken på att få veta mer om vad ett influencer-samarbete kan innebära för dig och din verksamhet? Kontakta oss så pratar vi mer!

2. Influencers & Ambassadörsskap
Influencers & Sociala medier
Enligt en rapport från Statista, februari 2025, finns det idag 5,56 miljarder internetanvändare världen över (67,9 % av världsbefolkningen). Av dessa är 5,24 miljarder sociala medieanvändare.
Idag har influencers en starkare påverkan än traditionella medier – deras nätverk kan vara enorma och deras kommunikation sker i realtid via sociala medier. I en digital era där autenticitet och engagemang är avgörande blir därför trovärdighet och direktkontakt med följare nyckeln till framgång.
Sociala medier förändras dock ständigt, och det som fungerar idag kanske är irrelevant imorgon. Därför är det avgörande att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna inom influencer marketing för att maximera effekten av samarbeten och kampanjer.
Senast uppdaterad februari 2025

Långsiktiga relationer via influencers
Ett långsiktigt samarbete med en påverkare leder till starka och långsiktiga relationer med din målgrupp. – Om du gör rätt! En lyckad influencer marketing kampanj ska leda till högre varumärkeskännedom, högre konverteringsgrad och påverka din målgrupp positivt genom kundresan.
Olika relationsbyggande metoder att ta till vara på kan vara:
- Storytelling
- Innehåll
- Trovärdighet
- Långsiktig influencer marketing
En bra och genomtänkt matchning mellan influencer och produkt är någonting som kommer att öka dina chanser för hög trovärdighet, engagerande innehåll och ge starkare relationer. Här är det också viktigt att influencern och själva varumärket har är jämbördiga. Läs mer om hur du bygger starka och långsiktiga relationer här.
Behöver du ha hjälp med att hitta matchande influencer till din kampanj? Skriv eller ring till oss så guidar vi dig.
Fördelar med ett ambassadörskap
Ett ambassadörskap inom influencer marketing syftar ofta till ett långvarigt samarbete mellan en influencer och ett varumärke som löper under minst sex månader. Genom att hitta en influencer som står för samma värderingar som ditt företag och vars följare representerar din målgrupp får du en möjlighet att förmänskliga ditt varumärke. Fördelarna är många med ett ambassadörskap. Ett långsiktigt influencer marketing samarbete med en ambassadör är väldigt kostnadseffektivt. Ofta förknippas ambassadören med varumärket över en längre tid, längre än det betalda samarbetet.
När du arbetar med en influencer så länge som ett ambassadörskap bygger ni en relation av tillit. Använd ambassadörsskapet både för att bygga varumärke och driva försäljning. Att använda sig av en ambassadör bygger ditt varumärke över lång tid, men du får även snabba resultat. Genom att välja en nishad influencer med en hög konverteringsgrad inom just din bransch kan du driva snabb försäljning också.
Designsamarbete med en influencer – Vad innebär det?
Ett samarbete med en influencer se ut på en mängd olika sätt. En välbeprövad och vida omtyckt metod är att skapa ett designsamarbete tillsammans med en passande influencer. Ett designsamarbete innebär oftast att du som företag anlitar en influencer som tillsammans med ditt egna team är med och designar en produkt eller kollektion, alternativt att en influencer bara lånar ut/ sätter sitt namn på produkten eller kollektionen.
Den ena varianten innebär att du som företag köper ett associationsvärde och den andra handlar om en licensiering. Hur själva samarbetet kan se ut varierar från situation till situation men oavsett hur ni väljer att lägga upp det finns det viktiga saker att tänka på.
Till att börja med kräver ett influencersamarbete nett tydligt samarbetsavtal med tydlig kommunikation kring förväntningar och krav. Ett avtal som tydligt redogör villkor och krav är a och o.
Avtalet fungerar som ett skelett för hur hela samarbetet kommer att se ut. I vilken utsträckning associationen kommer att tillämpas och vad exakt en licensiering skulle innefatta måste finnas där. Det måste gemensamt bestämmas hur involverad influencern förväntas vara i designprocessen, om produkten eller kollektionen kräver ett godkännande av influencern och så vidare.
Har du frågor kring hur ett samarbetsavtal kan se ut? Kontakta oss här så hjälper vi dig!
Ta möjligheten att öka exponeringen och kännedomen om ditt varumärke, samtidigt som du driver en ökad försäljning, genom att inleda ett designsamarbete med en påverkare. Eftersom influencern antingen är med och designar din produkt eller kollektion agerar hen inte bara ambassadör för ditt märke utan representationen går steget längre och ditt och influencerns varumärke blir sammansvetsade.
Här kan du läsa mer om hur ett designsamarbete med en påverkare ska fungera!

3. Strategisk planering & målsättning inom IM
Vad är en lyckad influencer kampanj?
En lyckad kampanj oavsett mål ger en ökad varumärkeskännedom som i sin tur ger en ökad konvertering och försäljning. Att räkna och mäta på hur exakt varumärkesbyggande en kampanj varit är inte det lättaste kanske, men det finns mätetal du kan använda dig av för att underlätta. En lyckad influencer marketing kampanj innebär god planering hela vägen, både före, under och efter. Att ständigt våga testa, analysera, utvärdera, lära av sina resultat och repetera.
Målsättning Influencer marketing
Generellt är målet för en influencer marketing kampanj att åstadkomma minst en (eller båda) av följande målsättningar:
- Brand awareness mål är centrerade kring att öka medvetenheten om ditt varumärke eller produkt. KPI:erna kan inkludera social medier engagemang (såsom likes, kommentarer, delningar, omnämnanden), trafiken till webbplatsen, omnämningar i press, sökningar på ditt varumärke eller produkt och så vidare.
- Direkta mätvärden är fokuserade på att driva en specifik konverteringshändelse, såsom medlemskap, signups, appnedladdningar, nyhetsbrevsprenumeranter och köp.

Gör ditt influencer-samarbete och varumärke trovärdigt
Det är viktigt för ditt varumärke att behålla trovärdigheten när du arbetar med influencer marketing. På sociala media väljer användarna vem dom ska följa och ofta följer vi konto vars innehåll inspirerar oss.
Följare bygger en relation av förtroende till sina favorit influencers. De större kontona ses ofta som en förebild, som är accepterad av andra runt omkring. Konsumenten vill bli guidad i sin kundresa, för att minska risken att köpa en produkt som inte matchar den person de vill bli identifierad som. För att lyckas med detta vänder många sig till någon de har förtroende för – för att lyckas välja rätt.
Att arbeta med influencer marketing ska med fördel vara en lång och lojal relation till varandra. En relation där både du och influencern känner sig bekväma med det gemensamma arbetet. Ett långt samarbete uppfattas som ett ambassadörskap av följarna och effekten blir då att de upplever marknadsföringen i flödet som mer trovärdigt.
Med hjälp av influencers kan du öka varumärkeskännedomen, driva frågor, lansera nya produkter, driva trafik och engagemang. Möjligheterna är många helt enkelt och där effekten av ett lyckat samarbete hjälper dig till en ökad försäljning.
Läs mer om influencers påverkan och hur du kan skapa autenticitet för ditt varumärke här!
Så hittar du rätt influencer
Det är viktigt att hitta rätt influencer som passar ihop med ditt varumärke och målgrupp, men det kan vara en utmaning att nå dit! Kom ihåg att du alltid kan ta hjälp av en influencer marketing byrå eller specialist, för att vara säker på att du baserar dina beslut på relevant data.
Här kan det underlätta att ta hjälp av en influencer marketing byrå eller specialist som har analysverktyg och kompetens av att arbeta med influencers. Genom analysverktyg kan du se exakt vilka följare som influencern har, även beteenden och intressen. Det går även att upptäcka vilka följare som är äkta eller inte, så kallade fejkföljare – vilka som kan resultera i att er aktivering får flera likes eller kommentarer men som inte genererar någon effekt alls.
Klicka här för att ta del av fem punkter som du bör ha i åtanke när du letar nya samarbeten!
En viktig uppgift inför ett samarbete med influencers är att som företag skapa en tydlig brief. Detta ökar chanserna att få ett högt intresse och lägger samtidigt grunden för ett lyckat samarbete. Det finns några viktiga punkter du bör inkludera för att göra förfrågan tydlig och utförlig – Och därmed öka dina chanser för att få ett ‘’JA’’.
Börja med att ge en kort presentation där du berättar om vad varumärket står för och hur produkten eller tjänsteutbudet ser ut. Det är även bra att ha med ett par USP:ar som gör er unika på marknaden. Var tydlig med vilket budskap som ska spridas samt syfte och mål med kampanjen. Genom att specificera vilken typ av influencers du söker, ökar du också chanserna till ett framgångsrikt samarbete.
Låt oss guida dig genom tre steg för att skapa den perfekta briefen! Läs hela artikeln här!
Upptäck alla våra influencers här!
Vi på ProAd har ett brett utbud av erfarna, kompetenta och helt fantastiska influencers som vi samarbetar med dagligen. Vi har influencers inom olika kategorier, allt från mat och bak, till livsstil och gaming. Se alla våra profiler här!
4. Budget, betalning och ROI inom IM
Vad betalar du för när det kommer till IM?
Det finns olika typer av samarbeten du kan välja mellan när du utforskar området influencer marketing. Det du köper som beställare av influencer marketing kan vara ett standard samarbete där influencern publicerar överenskomna saker på de plattformar där influencern är aktiv. Det kan innebära ett ambassadörsskap som pågår under en längre tid. Det kan även innebära konceptutveckling, eventvärd, association, medverkan i dina egna kanaler, samt ren och skär tid för förberedelser och produktion.
Det absolut viktigaste är att det finns ett genomarbetat och godkänt avtal av båda parter, där alla villkor och specificerade. En beställare ska inte har några osäkerheter kring vad som ingår i avtalet och en influencer ska ha tydlig kunskap om vad som förväntas och ska utföras.

Betalningsmodeller för influencer marketing
Det finns en mängd olika betalningsmodeller att välja på när det kommer till influencer marketing, och ibland uppkommer det nya skräddarsydda varianter inom de egna samarbetena. Några betalningsvarianter är dock vanligare än andra och har kommit att bli något av en branschstandard.
De vanligaste betalningsmodellerna inom marknadsföring via influencers innefattar antingen ett fast pris eller CPM, CPV och CPE.
CPM (Cost-per-mille) innebär en kostnad per tusen visningar. CPV (Cost-per-views) är en kostnad per videovisning och CPE (Cost-per-engagement) innebär en kostnad för varje gång någon integrerar med din annons.
En del betalningsmodeller lämpar sig bättre på vissa plattformar än andra. Exempelvis är CPE-modellen bättre applicerbar på Instagram än till exempel YouTube. Vilken betalningsmodell ni än väljer, ska den täcka allt från konceptutveckling till produktion och publicering, samt alla kostnader omkring det.
Läs mer om de vanligaste betalningsmodellerna och generella segmenteringar för några av de populäraste kanalerna:
Influencer marketing ROI formula
Det mest grundläggande sättet att beräkna ROI (Return-of-investment) på din influencer marketing kampanj och influencer aktiviteter är som följer:

Så betalar du rätt skatt inom influencer marketing
Beskattning inom influencer marketing är extremt viktigt att inte missa, både för dig som företag och influencern. Influencern ska betala skatt på sina inkomster och måste tänka på att ta med allt i sin deklaration. Du som företag och uppdragsgivare ansvarar för att betala arbetsgivaravgifter. Skatteavdrag görs på ersättning i form av pengar. Är ersättningen enbart produkter ska influencern själv göra det. Allt räknas inklusive moms.
Men vad räknas som ersättning egentligen? Gäller dessa regler alla influencers? Och vem bär ansvaret när det kommer till att skatta? Det kan du läsa mer om här!

5. Uppföljning och mätning av resultat inom IM
Så mäter du brand awareness
Hur väl bekanta är människor med ditt varumärke och/eller produkt egentligen? Brand awareness, eller varumärkeskännedom som det även kallas, är ett mått på hur pass etablerat varumärket eller tjänsten är hos din målgrupp.
Så hur mäter man brand awareness då? Det är kanske inte lika lätt att mäta som andra, mer konkreta mål och parametrar. Brand awareness är fluffigt och lite svårare att “ta på”, men superviktigt att hela tiden optimera och vårda med omtanke.
Några KPI:er som kan visa på hur etablerat ditt varumärke är:
- Räckvidd – Total och unik
- Antal användare
- Antalet sidvisningar och tiden användaren stannar på sidan
- Associationsrätt
- Enkäter
Det finns många sätt att mäta och få en klarare bild av hur stark din varumärkeskännedom är. Se över dina användares aktivitet på din webbplats och dina sociala medier-konton. Analysera, optimera och våga testa!
Hur kom de in på din sajt och från vilken källa? Hur länge stannar dem? Hur många sidor besöker dem? På vilken sida droppar trafiken? Är det någon sida som har extra hög bounce rate? Ja, frågorna är många! Försök att fokusera på de mest relevanta för ditt specifika mål.

Att tydligt mäta effekten av din marknadsföring och hur den hänger ihop med företagets försäljning är inte alltid det lättaste. Genom att utgå ifrån KPI:er och nyckeltal som är specifikt riktade för att generera fler leads, stänga affärer och attrahera fler besökare – Kan du få reda på vad dina marknadsföringsaktiviteter faktiskt genererar i värde.
Du kan mäta tillväxten i företagets egna kanaler så som intressenter för exempelvis nyhetsbrev, Facebook eller Instagram genom olika typer av samarbeten med influencers. Dessa typer av KPI:er är vanligt att mäta genom till exempelvis tävlingar på Instagram, där ett av kraven kan vara att följa företagets konto. Läs mer här!

Många företag har förstått den enorma potentialen som finns inom influencer marketing. Det är en otroligt effektiv metod för att generera engagemang för ditt varumärke. Men vad händer sen? Hur tar du tillvara det engagemang som ditt samarbete skapat?
Vi går igenom strategier och lite olika knep för att följa upp på engagemang – så att du får ut så mycket det bara går av dina samarbeten. Klicka här för att läsa artikeln!

Sätt en tidsram för samarbetet!
För bästa resultat är det bra att vara ute i god tid med planeringen inför kampanjen, det krävs minst tre veckors framförhållning för ett lyckat samarbete. Var medveten om att större influencers har oftast ett större bokningsförfarande, därför gäller det att planera för att försäkra om tillgängligheten.
Det finns flera sätt att samarbeta på, inget är rätt eller fel. Det är viktigt att fundera över om du vill skapa ett löpande samarbete eller om den här kampanjen passar bättre för korta och enstaka samarbeten. En långsiktig samverkan kan skapa mer trygghet och mer genuint innehåll.
Man bör med fördel arbeta med Gold Standard Certification – vilket innebär att aktören har en kvalitetsstämpel på god hantering. För att göra annonsaffären transparent, effektiv och smidig för samtliga inblandade. Läs mer!
Målsättning - Vad vill du uppnå med din IM-kampanj?
En utav förutsättningarna för att du ska kunna mäta dina framgångar är att du från början har en tydlig målsättning för ditt influencer-samarbete. Utan målsättningar går det inte att mäta om samarbetet har gett något resultat – Resultatet är det som du sedan kan jämföra med utgifterna som du har lagt ut.
Oavsett om målet är att skapa mer awareness, såsom t.ex. varumärkeskännedom, eller mer action, som att öka din försäljning, så bör de målen vara formulerade redan innan samarbetet inleds. På så sätt blir det också tydligare, både för dig själv och den influencer som du väljer att samarbeta med, vad som förväntas av båda parter. Läs mer om målsättning och hur du får ut så mycket som möjligt av ditt influencer-samarbete.
6. Trender och framtid
Trender för sociala medier - Har du koll?
Nischade macro-influencers - Engagerat innehåll som säljer
Fler och fler har upptäckt fördelarna med att använda sig av influencers i sin marknadsföring på sociala medier. Macro–influencers har hittills varit ett bra och mindre kostsamt alternativ för företag med små marknadsföringsbudgetar, men nu ser man att trenden har ökat överlag för att anlita nischade macro-influencers.
Dessa influencers har en högre följarskara och är ofta specialiserade eller har fokus på ett visst ämne. En nischad macro-influencer blir ofta sedda som experter inom deras område, vilket leder till ett högt engagemang och förtroende från deras följare.
I slutändan är en macro-influencer mer kostsamt att anlita, men i gengäld så kan du vänta dig ett kvalitativt samarbete. Genom att fokusera på att istället arbeta med nischade macro-influencer så lägger du din investering vid toppen av din marketingfunnel, vilket ger en kraftfull push framåt.
Om du vill lära dig mer om hur du kan jobba med nischade macro-influencers och haka på trenden. Läs mer här!
Social gaming
Högt upp på listan bland trender för sociala medier 2021 är social gaming. Allt fler ägnade sig åt just gaming som tidsfördriv under 2020. Inte bara för att spela, utan för att kunna umgås med andra online och hänga på alla de otaliga och enormt populära spel-communities som finns på sociala medier.
Under 2021 så förutspås det att fler kommer att ägna sig åt social gaming och att det därför också kommer att bli ännu mer socialt accepterat.
Företagen har alltså helt nya marknadsföringsmöjligheter och plattformar, där de kan nå ut till en stor och bred publik. Här finns oändligt med potential för att skapa nytt och roligt innehåll på! Läs mer här!
Vilka influencer marketing-taktiker är kritiska att ha koll på om du vill vara framgångsrik inom en specifik kanal år 2022? Det handlar i grund och botten om att företag behöver ta större plats på olika plattformar, synas där publiken finns och väcka ett intresse.
När du planerar kommande influencer marketing–kampanjer kan det vara till en hjälp att ha koll på de senaste trenderna inom branschen, men kom ihåg att det är konsumenten som bestämmer vilka trender som kommer att dominera marknaden. Vi lyfter 7 punkter som du bör ha koll på inför dina kommande kampanjer. Läs mer här!

Hur kan marknadsförare arbeta med influencers på TikTok? TikTok influencer marketing är fortfarande något nytt på marknaden, men många varumärken börjar upptäcka det enorma värdet i att annonsera där. För att kunna utveckla en effektfull TikTok influencer marketing–strategi, finns det några steg som marknadsförare bör följa.
Om TikTok fortfarande är en oexploaterad plattform för ditt varumärke, kan det vara en bra idé att undersöka om ditt varumärke är redo att lansera en kampanj där. Försök att testa nya sätt att nå ut till din publik, eller överväg att ingå ett partnerskap med en influencer marketing-byrå som har koll på plattformen och som redan har skapat etablerade relationer med TikTok-kreatörer och influencers. Klicka här för att läsa mer!
Gamers & Gaming + Influencer marketing = Sant
Spelindustrin har under de senaste åren fortsatt att expandera och är idag en av världens största underhållningssektor. Enligt GlobeNewswire nådde den globala spelmarknaden år 2024 intäkter på cirka 221,24 miljarder USD, med över 3,4 miljarder aktiva spelare världen över.
I spelvärlden kan man hitta allt från enkla mobilspel som “Candy Crush” till intensiva e-sporttävlingar med spel som “Call of Duty”, där spelare från olika delar av världen möts online. Denna mångsidighet har gjort gaming till en central del av dagens populärkultur.
Gaming är för alla – det spelar ingen roll om du är ung eller gammal. För miljarder människor världen över har det blivit en självklar del av vardagen, oavsett vilket spel det handlar om.

Även den svenska spelindustrin fortsätter att visa en otrolig tillväxt. En av de senaste rapporterna från Dataspelsbranchen visar att den svenska spelbranschen (inklusive dotterbolag i utlandet) omsatte 86,5 miljarder kronor under 2023, vilket är en ökning på 47% jämfört med föregående år. Svenskutvecklade spel har laddats ner närmare sju miljarder gånger globalt, vilket innebär att minst var fjärde person på jorden har spelat ett spel skapat i Sverige, vilket är otroligt häftigt om vi får säga det själva.
Samtidigt har många gamers vuxit till att bli inflytelserika influencers i dagens samhälle. Genom streaming och digitalt content kan de engagera miljontals tittare, både live och on-demand på plattformar som Twitch och Youtube. Deras nära relation till publiken och höga engagemang kan göra dem till några av de mest kraftfulla profilerna inom influencer marketing. Genom sina plattformar tenderar gamers att göra reklam för varumärken inom bland annat gaming och teknik.
På ProAd har vi en djup förståelse för gamingvärlden och dess dynamik. Vi samarbetar med några av Sveriges mest inflytelserika gamers och streamers, med profiler som Tejbz och Matinbum. Vår erfarenhet och expertis inom området gör oss till en pålitlig partner för företag som vill nå ut till den engagerade gamingpubliken. Läs mer om vårt arbete med influencer marketing här!
Senast uppdaterad februari 2025
Oavsett om du marknadsför dig via TV, tidningar eller sociala medier gäller en och samma sak – det måste tydligt framgå att reklamen är just reklam. Detta är en av de gråzoner som uppmärksammats på plattformar som Instagram och Youtube. Gråzonen innefattade bland annat hur tydlig en reklammarkering måste vara och det har alltså funnits en hel del luddighet kring själva markeringen.
Vi guidar dig genom regler och riktlinjer! Läs mer om de nya reglerna för annonsmärkning här.
7. Vanliga misstag och praktiska tips
Influencer marketing – To do:
- Fastslå specifika mätvärden och KPI:er innan du börjar.
- Avsätt tid för att hitta de bästa influencers:en för ditt varumärke.
- Identifiera de bästa kanalerna för att nå din målgrupp.
- Introducera och låt influencern göra sig bekväm med din produkt, tjänst och varumärke.
- Ge influencern den kreativa friheten att driva och skapa innehållet/content.
- Säkerställ att influencern är transparent mot sina följare med att innehållet är en annons. (#samarbete, sponsrat inlägg, osv)
- Ta fram ett kristallklart avtal mellan ditt varumärke och influencern.
- Gör all uppsättning kring nödvändig spårning klar innan – och inkludera det i avtalet.
- Återanvänd influencer innehållet när kampanjen är slut.
Influencer marketing – Not to do:
- Doppa tån i influencer marketing – utan att ha en tydlig plan.
- Väljer influencers enbart baserat på kategorier eller ytliga mätvärden.
- Väljer influencers först, och därefter sätter KPI:er och budget.
- Fokusera endast på kvantitet.
- Ger målgruppen för många CTAs (Call-to-actions).
- Tar överhanden och bestämmer, mer eller mindre, över influencern och innehållet.
- Ger upp om att ordentligt kalkylera ROI (Return-on-investment)
- Fokuserar på fel resultat – Resultaten baseras på målen du sätter.
Hur går influencer marketing till med ProAd?
Vi på Proad är en influencer marketing byrå, vilket innebär att vi hjälper dig att hitta rätt influencer för just ditt varumärke, mål och budskap. Vi tar hand om all kommunikation och är länken mellan dig som företag och de utvalda influencersen. Vi ser till att allt går rätt och lagligt till, och är ständigt kontaktbara. Vi hjälper dig att stätta mål baserat på din bransch, önskade resultat och budget.
Utifrån bland annat en briefmall som företaget fyller i skapar sedan Influencern högkvalitativt och engagerande innehåll i sina kanaler. Detta är bra för ditt varumärke eftersom influencers kan, och ofta gör, användargenererat innehåll om ett varumärke som sedan kan användas på dina egna plattformar.
Influencers arbetar uteslutande i digitala kanaler och har utvecklat en förmåga att kommunicera på sätt som gör att deras följare känner engagemang för ett varumärkes vision och budskap. Influencern sköter kommunikationen åt dig för att bygga ett förhållande mellan ditt varumärke och sina följare. På så sätt behöver du inte själv berätta om hur bra din produkt eller tjänst är.
Försäljningsgenereringen börjar i samma stund som influencern talar eller skriver om din produkt eller tjänst. Slutresultatet styrs av kampanjens längd och vilken slags kanal som används. Det är dock viktigt att komma ihåg att du inte äger innehållet vid samarbete med influencers och kan därför inte användas, delas, redigeras eller publiceras utan tillstånd och godkännande av influencern. Läs mer här!
Vanliga misstag inom influencer marketing
Influencers och influencer marketing har blivit ett slagkraftigt marknadsföringssätt, ändå är det lätt att göra misstag, både som företag och påverkare. Lyckas med din influencer marketing strategi genom att undvika dessa vanliga fallgropar:
Läs mer om de vanligaste misstagen här!
Fördelar med displayannonsering
Displayannonser, eller bannerannonser som det ibland kallas, är alla de där visuella annonser du brukar se på hemsidor och i appar. Vanligtvis utgörs de av en bild, video eller liknande som fångar din uppmärksamhet i olika hörn och headers. De webbplatser och appar där displayannonseringen finns ingår i något som heter annonsnätverk. Ett exempel på ett sådan är Google Display Network. Då fungerar det så att apparna och hemsidorna i annonsnätverken hyr ut platser via det. Läs mer om varför du ska satsa på displayannonsering här.
Läs mer om de vanligaste misstagen här!