Designsamarbete med influencers – hur, var, när och varför?

Som många av er säkert förstått kan ett samarbete med en influencer se ut på en mängd olika sätt. En välbeprövad och vida omtyckt metod är att skapa ett designsamarbete tillsammans med en passande influencer. Här tänkte vi därför redogöra kring fördelarna med den här typen av marknadsföringsinsats och hur det borde gå till. 

För att börja i rätt ände ska vi först förklara vad ett designsamarbete är. Precis som allt annat när det kommer till influencer marketing går designsamarbeten att definieras och paketeras på olika sätt. De vanligaste formerna av designsamarbeten är att anlita en influencer som tillsammans med ditt egna team är med och designar en produkt eller kollektion, alternativt att en influencer bara lånar ut/ sätter sitt namn på produkten eller kollektionen. 

Vad finns det för fördelar med designsamarbeten?

Ett designsamarbete med influencers har möjligheten att öka exponeringen och kännedomen för ditt varumärke och driva en ökad försäljning samtidigt. Eftersom influencern antingen är med och designar din produkt eller kollektion agerar hen inte bara ambassadör för ditt märke utan representationen går steget längre och ditt och influencerns varumärke blir sammansvetsade.

En viktig parentes här är att i ett designsamarbete är valet av influencer extra viktigt. Detta eftersom personen antingen kommer att ha inverkan på själva designen av dina produkter eller kunna sänka alternativt höja värdet på produkterna genom att sätta sitt namn på dem. Med det sagt kan rätt val av influencer generera större vinst, bredda din målgrupp och öka din exponering avsevärt. 

Hur ska ett designsamarbete med influencers fungera?

Som nämnt här ovan finns det två former av designsamarbeten som är vanligare än andra. Den ena innefattar att du köper ett associationsvärde och det andra handlar om en licensiering. Hur själva samarbetet kan se ut varierar från situation till situation men oavsett hur ni väljer att lägga upp det finns det viktiga saker att tänka på. Till att börja med kräver ett influencersamarbete tydlig kommunikation kring förväntningar och krav. Ett avtal som tydligt redogör villkor och krav är a och o. 

Avtalet kommer nämligen att vara skelettet för hur hela samarbetet kommer att se ut. I vilken utsträckning associationen kommer att tillämpas och vad exakt en licensiering skulle innefatta måste finnas där. Det måste gemensamt bestämmas hur involverad influencern förväntas vara i designprocessen, om produkten eller kollektionen kräver ett godkännande av influencern och så vidare. 

Har du frågor kring hur ett samarbetsavtal kan se ut?

Kontakta oss på Proad så går vi igenom det tillsammans.

ProAd Sweden Vi brinner för det digitala mötet.
Vi finns här för att hjälpa dig. Bara fyll i och skicka så återkopplar vi så snart vi bara kan.
Skicka