Sponsrade inlägg

Varför sponsrade inlägg? Genom att boka sponsrade inlägg på bloggar, Instagram och Facebook får ni in mer trafik till sidan och fler ser era inlägg. Det är ett snabbt och effektivt sätt för er att nå ut till er målgrupp. Man kan använda sponsrade inlägg för att öka varumärkeskännedom, försäljning eller för att generera leads. Sponsrade inlägg hjälper er att nå en målinriktad publik efter var ni väljer att annonsera.

Även om ni jobbar med content marketing och annonser på Google så är det bra att vara mångfacetterad i sin marknadsföring. Content marketing kan ge er både en större och mer lojal kundskara men det kan ta tid och det dröjer innan resultaten blir tydliga. För att nå ut med ert innehåll och göra det lättillgängligt för er målgrupp är annonsering genom sponsrade inlägg på sociala medier därför en slagkraftig lösning.

Hur går ett samarbete till?

För att göra ett samarbete med en profil gäller det att företaget matchar profilens målgrupp och nisch, samt ser över ett upplägg som passar utefter vad målet med samarbetet är. Syftet med det sponsrade inlägget kan till exempel vara ökad varumärkeskännedom eller ökad försäljning av en specifik produkt.

Profilerna känner sina följare bäst och hur de interagerar med deras innehåll, därför brukar det vara bra att ge profilerna lite fria händer när de producerar innehållet till det sponsrade inlägget. Det är viktigt att det passar in i profilens flöde och uppfattas som trovärdigt.

Priset för ett sponsrat inlägg varierar beroende på i vilken plattform (Instagram, Facebook, YouTube, blogg, podcast osv.), vilket material anonsören vill ha (bilder, videos) och hur mycket innehåll som ska produceras. Det beror också på hur många följare profilen har och vilket engagemang hen har på sin sida

När profilen har skickat ett utkast som företaget godkänt kan kampanjen börja. När kampanjen är över får företaget en rapport på statistik som vi sedan går igenom tillsammans. Den visar hur kampanjen gått och vilket engagemang den fått.