INNEHÅLL GAMING & ESPORT

Har du hört talas om Felix Kjellberg? Hans riktiga namn är vid det här laget nästan lika välkänt som hans onlinenamn – PewDiePie. Den svenska gamern som 2013 blev den YouTube-kanal med flest prenumeranter i världen och är efter ett decennium värd en halv miljard svenska kronor. Inte miljon… miljard. 

Det är en hel del pengar, och allt kommer från gaming content. Felix är en on demand gaming influencer; han laddar upp videor till sin YouTube-kanal där han visar i kamera sina reaktioner på de spel han spelar.  

Med de siffrorna är det tydligt att det finns väldigt mycket pengar inom spelbranschen. Felix är inte den enda svenska gaming influencern som har blivit en världsstjärna, och för att vara ett så relativt litet land är Sverige väldigt stora inom gaming och esport.

En gamer är en person som spelar spel. Det finns en delad mening om vilka spel som kvalificerar för att en spelare ska kunna kalla sig för gamer, och även hur intensivt du måste spela

Den generella bilden är en engagerad ung person som dedikerat spelar dator- och/eller konsolspel. För en gamer är att spela spel en livsstil mer än en hobby. Gamers kan sitta i dagar, månader, år och spela samma spel för att klara av ett specifikt uppdrag eller uppnå alla achievements.

Många gaming termer härstammar från engelskan och sällan översätts, vilket kan göra det svårt att förstå vad de betyder och när de ska översättas till svenska. Vi har satt ihop en lista med vanliga gaming termer som den gemene gamern känner till värd att ha nära till hands!

Ladda ner enkelt här nedan för att alltid ha nära till hands eller dela med en kollega!

Gaming är engelska och betyder spelande, och det man syftar på är elektroniskt spelande, även kallat e-gaming. Begreppet är generellt och inkluderar alla elektroniska spel som spelas via dator, konsol eller annan elektronisk enhet. Ett utav de första framgångsrika spelen är bland annat Tetris, som nog de flesta känner till. Tetris har även en tävlingsinriktad del i sig med spelare som turnerar världen över, vilket är vad man kallar för esport. 

Esport, som står för elektronisk sport, är begreppet som används för spel där spelare tävlar professionellt mot varandra. Det kan vara individuella spelare, lag och ligor som möter varandra i allt från lokala tävlingar till stora världsomfattande turneringar. Livesändningarna för dessa turneringar har tittarsiffror som matchar några av världens största sportevent. Ett exempel är 2018 då Super Bowl hade 98 miljoner tittare, medan VM för spelet League of Legends hade 100 miljoner tittare

Spelindustrin kommer inte dö ut, och med pandemin har branschen fått ett rejält uppsving. Gamers har funnits i många år och med uppsvinget dyker möjligheter upp för nya företag att ta sig in på gaming marknaden. Är man dock inte gamer i grunden eller vet speciellt mycket om gaming kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig i en sådan stor bransch. 

Det finns många fördelar att samarbeta med gaming influencers och den starkaste faktorn är att företag får arbeta med personer som verkligen brinner för gaming. Förutom att vara riktigt duktiga på vad de gör, besitter de även stor kunskap om spelbranschen och teknologin som krävs för gaming. De har även en starkt dedikerad följarskara som gör mer än bara tittar och följer, de interagerar på en nivå som kan snarliknas med vänskap. 

Gaming är en social sysselsättning och något som särskiljer gamers från andra influencers är just deras intima interaktion med följarna. Följarna har möjlighet att spela tillsammans med sina idoler. Det gör att bandet mellan influencer och följare blir starkare och bidrar till ökat förtroende för influencern, som blir mer tillgänglig och verklig. 

Vi på ProAd har ett brett utbud av erfarna, kompetenta och helt fantastiska influencers som vi samarbetar med dagligen. Se alla här!   

De två huvudsakliga plattformarna för gaming influencers är Twitch och YouTube. Utöver det sprids deras innehåll på andra sociala medier i form av videor, korta klipps och bilder, allt med uppmaning att se dem på deras huvudsakliga kanal. 

Instagram är populär bland de flesta influencers. Även gamers använder denna kanal, oftast för att ge mer av en inblick i deras liv utöver gaming-delen, samt för att kunna meddela när de är live på Twitch eller har laddat upp en ny video på YouTube. 

TikTok är en passande plattform för gaming influencers. Där kan de posta korta klipps från sina livestreams som genast fångar tittarens intresse, och då förhoppningsvis locka dem vidare till huvudkanalen. 

Discord är en välkänd plats bland gamers för att socialicera. Streamers använder ofta Discord för att samla sina följare på en kanal där de kan interagera med streamern, men även varandra om streamern är offline. Det är också en plats där streamern kan erbjuda möjligheten att du som följare kan få spela tillsammans med streamern. Discord kan fungera som ett tillägg för Twitch-streamers då det finns funktionen som kopplas samman de två plattformarna.

Twitter är stort för esportare. Det mesta inom esport annonseras och sprids via Twitter. Individuella spelare, lag, ligor, organisatörer, coacher; alla har ett Twitter-konto. Även många streamers och YouTubers använder Twitter. 

Det finns även gaming influencers som har sin egen Reddit-sida. Där postar följare saker som de vill att influencern ska se; allt från bilder och klipps på influencern till fan-made konst eller intressanta artiklar om händelser eller nyheter som faller inom influencerns intressen. 

Med den växande spelindustrin kommer även växande influencers som blir kända för att spela spel. En gaming influencer är en person som hundratals, tusentals om inte miljontals människor tittar på medan den spelar samma eller olika spel. Spelandet kan vara livesänt eller on demand content på en eller flera olika plattformar. 

Följarna är väldigt engagerade i influencerns content och, med gamerns vilja, får vara delaktiga i att bestämma vilka spel som ska spelas, eller utmaningar som ska göras, och följarna är alltid där med kommentarer och kritik. Följarskaran för en gaming influencer kan liknas med en hejarklack för ett fotbollslag – en stor skara dedikerade fans som skriker och ropar över bravader och misslyckanden. Allt från bekvämligheten i soffan eller datorstolen.

Många gaming influencers har samarbeten med företag som de stöttar och använder produkter som de genuint tycker är bra. På spelmarknaden finns det väldigt mycket olika och blanda utrustning för gamers och det är överväldigande att veta vart man ska lägga pengarna. Många fans vänder sig till sina idoler för att få veta mer om produkten under användning. Det kan vara allt från teknik, möbler, ljussättning, sportutrustning, kläder, till och med mat och dryck. 

En streamer är en person som livesänder sitt content på en streamingplattform. Det kan vara allt från matlagning och restaurangbesök, till stadsvandring och skogspromenader, till det som majoriteten av streamers gör – spelar spel. 

En streamer är en underhållare. Den skapar content inför en livepublik och sköter oftast även det tekniska bakom livesändningen. Många streamers har en kamera så att de kan synas i livesändningen, men det är absolut inte en nödvändighet. Det finns streamers som visar sitt content och endast låter sin röst höras.  

Det viktigaste för en streamer är att underhålla och interagera med sin publik. En streamer är oftast live i flera timmar åt gången och publiken byts gradvis ut under tidens gång. Det gäller att välkomna de nya utan att bli allt för upprepande för de som suttit med sedan sändningen startade. 

Det finns många stora svenska streamers som streamar både på svenska och engelska. Swebliss rankar som sveriges största streamer med 237 tusen följare på Twitch. Andra stora svenskar som streamer är namn som AnnieFuchsia, Michi och tejbz. Sedan finns det även streamers som framförallt streamar på svenska, vilket är en mycket mindre målgrupp att nå ut till än den engelsktalande, och där hittar vi namn som KevzterChrisWhippitMatinbum och Keebabb. Dessa är också streamers som vi stolt får representera här på ProAd.

Den absolut största hemsidan för gamers att streama på är Twitch. På andra plats kommer YouTube. Det finns även några andra plattformar som försöker växa, men än så länge när man pratar om direktsänd gaming och esport så är det Twitch ochYouTube. 

Twitch har varit ledande plattform för livesänd esport och gaming sedan hemsidan startade 2011. YouTube har haft livesändningar sedan samma år, men först vid 2015 började med gaming. För en nybörjare till streaming är Twitch den rätta plattformen för såväl streamer som tittare, då YouTube har sedan start varit mer anpassad för videor on demand. 

Detsamma gäller inte för företag som väljer att samarbeta med gaming influencers. Eftersom fokuset ligger olika på plattformarna ser även marknadsföringen annorlunda ut. Det kan vara svårt att veta vad som passar på vilken plattform, och då är det lättare att ta hjälp av en agentur som har erfarenhet och kunskap om detta. Det kommer leda till ett lyckat och vinstdrivande samarbete.

Den globala spelmarknaden uppskattades år 2021 vara värd närmare 175 miljarder USD. Det har uppskattats öka till omkring 300 miljarder USD vid år 2027. I den uppskattningen har man tagit med att gamers åldras och att nya tillkommer, samt att allt fler uppgraderar sina hård- och mjukvaror i hemmet för att kunna spela mer krävande spel.

Nästan 5 miljarder människor använde internet i oktober 2021. Det är 62% av jordens befolkning. Av dessa 5 miljarder tillkom under ett års tid mer än 200 miljoner nya internetanvändare. Med de nya avancerade 5G-nätverken och cloud gaming ser man att allt fler spelar och konsumerar spel online. 

Med cloud gaming behöver spelare inte längre ha en dedikerad gamingdator för att spela högpresterande spel. Globalt ser man att mobilspel är föredraget över både dator- och konsolspel, framförallt då nästan alla har en mobil som går att spela på. Under 2021 omsatte mobilspel 80 miljarder USD, medan konsolspel låg på 50 miljarder och PC-spel 35 miljarder. Med de siffrorna förutspår man att allt fler spelföretag kommer satsa mer på mobilspel och dess marknadsföring. 

I januari 2022 köpte XBox skaparna och ägarna Microsoft Gaming spelföretaget Acitivision Blizzard för 70 miljarder USD. Den affären är den största som gjorts inom spelindustrin någonsin, men även med det inköpet landar Microsoft på tredje plats av världens största spelföretag, efter speljätten Tencent och PlayStation-skaparna Sony.

Gaming och esport har exploderat de senaste åren, både till tittarantal och omsättning. 2021 var första gången som esport gick över en miljard USD i omsättning. Den siffran är global – just nu är Kina störst, USA där efter och Västeuropa på tredje plats. Sammanlagt omsatte de tre regionerna 80% av miljarden. 

Men vart kommer pengarna ifrån? Majoriteten av esportens omsättning kommer från sponsring, faktiskt mer än 60%. Näststörst är mediarätten. I biljarden har man inte tagit med betting, som är sin egna miljardindustri på sidan om. 

Gamers finns världen över, sammanlagt 3 miljarder aktiva spelare över ett år. Asien-Stillahavsregionen har flest med 1.61 miljarder spelare. Förvånandsvärt nog är Mellanöstern och Afrika på andra plats med att ha flest aktiva spelare, med Europa på andra plats. Mellanöstern och Afrika är regionen som år efter år ser mest tillväxt i antal aktiva spelare. 

Förutom spelare finns det tittare som kollar på esport online. Samma här så blir tittarantalet större och större för varje år. Under 2021 var det nästan en halv miljard som tittade på esport världen över. Två år tidigare var det strax under 400 miljoner. Troligtvis finns det ingen annan sport som har samma tillväxt i tittarantal, och om 1% av de 3 miljarder spelare konverterar till att titta på esport online är det en ökning med 30 miljoner tittare. 

Svenskar har varit delaktiga inom esport sedan tidigt 90-tal då svenskar tävlade inom spel som Quake och Counter-Strike. Emil Christensen anses vara en av världens bästa CS-spelare genom tiderna och började sin karriär i laget Ninjas i Pyjamas (NiP) som vann CPL världsmästerskapen. NiP fortsätter vara aktiva i världsturneringar och har idag flertalet lag i olika spel. 

Esport fortsätter att vara en stor industri och sysselsättning i landet. Det finns över 400 aktiva esportspelare i Sverige och vi är med i topplistan över länder som tjänat mest inom esport när man räknat på prispengar. Inte bara producerar vi världsstjärnor, Sverige är näststörsta landet i Europa som tittar på esport och konsumerar esportrelaterade produkter. 2018 lade svenskar ner 254 miljoner kronor på esport – det inkluderar biljetter till events, produkter, sponsring och varumärkesinteraktioner. 

Svenska spelutvecklare tar en allt större plats på marknaden. Namn som MojangKing och Paradox Interactive är bara några namn som blir allt mer kända världen över. De fem svenska indieutvecklarna på Iron Gate Studios i Skövde släppte sitt första spel Valheim i februari 2021 och sålde två miljon kopior på mindre än två veckor.

Spelet krossade flertalet rekord på kort tid och blev ett utav de mest streamade spelen på Twitch. Allt fler svenska spelstudios gör sig tillkänna världen över, och allt fler internationella spelföretag öppnar kontor i Sverige. 

Världens största esportturnering skulle hållas på Avicii Arena i Stockholm under sommaren 2021. Turneringen för Dota 2, The International (TI), började 2011 och hade en prispool på 1,5 miljon USD. År 2021 låg prispoolen på 40 miljoner USD. På grund utav Covid-19 flyttades turneringen till Bukarest. Däremot hölls en annan utav världens största esportturneringar på arenan – PGL CS:GO Major med en prispool på 2 miljoner USD. Major slog tittarrekord med nästan 3 miljoner tittare samtidigt. Det är en ökning med 200% jämfört med turneringen innan. CS gick även om Dota 2, Valorant och flera andra stora spel i tittarantal på Twitch.

Sverige är inte bara värdland till stora turneringar, utan även hem till ett av världens största gamingevent DreamHack. Det började i Dalarna 1994 och idag hålls de mindre DreamHack-eventen världen över medan de stora eventen, Dreamhack Summer och Dreamhack Winter, fortfarande hålls i Sverige. 2015 blev DreamHack AB uppköpta av det svenska företaget Modern Times Group för 244 miljoner kronor.

Eventen har omkring 50 000 besökare och 10 000 uppkopplade datorer. Gamers kan delta i turneringar eller bara spela för sig själva. Det är generellt ett socialt event så möjligheten att möta framtida lagkamrater är stor. Det är dessutom en populär plats för streamers där de kan livesända på sina Twitch- och YouTube-kanaler, samt möta sina fans och visa upp sina samarbeten med företag. 

Kontakta oss så berättar vi mer om hur du kan samarbeta med gaming influencers. 

Med så stark esporthistoria i Sverige finns det många världskända lag som har startats här. Idag är många utav dem utvidgade världen över, med spelare från blandade länder, men rötterna finns kvar här hemma i Svealand. 

Team Liquid (TL) startades år 2000 av en Nederländsk spelare i spelet Starcraft 2. Idag har de lag i 14 esportspel. Genom esportens historia är det laget som vunnit mest i prispengar – närmare bestämt 371 miljoner kronor. Avrundat nedåt. TLs Dota 2-lag har kammat hem 60% av den summan där 4 av 5 spelare är svenskar. 

Ninjas i Pyjamas (NiP) bildade lag 2000 i spelet Counter-Strike (CS). CS är fortfarande deras huvudsakliga spel, men de har även lag i 4 andra stora esportspel. Sammanlagt har de vunnit 65 miljoner kronor

Alliance är en organisation som startades 2013. Samma år plockade de upp ett lag i spelet Dota 2 som vann The International 2013. De har lag i 6 olika esportspel och tillsammans vunnit priser till ett värde av 63 miljoner kronor

Fnatic startades 2004 i spelet Counter-Strike och har idag lag i 6 andra esportspel. Tillsammans har de vunnit priser till ett värde av 162 miljoner kronor. Deras CS-lag anses vara ett av de bästa inom hela spelvärlden med deras tre vinster i den världsomfattande CS-turneringen Majors och flera andra turneringar. 

Pandemin har ställt till det för många industrier, men för spelindustrin har det varit ett uppsving när folk instängda i sina hem vänt sig till gaming för underhållning. I oktober 2021 beräknades det att nästan 5 miljarder människor världen över använde internet; det är nästan 62% av jordens befolkning. Av dessa är det omkring 200 miljoner nya internetanvändare. 

Med den teknologiska utvecklingen har man tagit bort behovet av en dedikerad gamingdator eller konsol. Numera kan tyngre spel även spelas på mindre konsoler, såsom laptops, paddor och mobiler. 2019 kom teknologin cloud gaming vilket tillåter gamers att spela spel de har på sin dedikerade dator eller konsol på andra enheter. 

Covid-19 förändrade världen och man frågar sig vad som kommer bli det nya normala. Spelindustrin vill hålla kvar de nya spelarna som tillkommit under åren som varit, så vi kan förvänta oss ny teknologi och nya spelmöjligheter som kommer underhålla oss och få allt fler människor att konverteras till gamers. 

Det finns flera olika sätt att marknadsföra sig som ett företag via en gaming influencer. Det är lätt att fastna i tänket att det endast går att marknadsföra gamingrelaterade produkter, men fler och fler gamers är intresserade av att gå utanför normen. 

I dagsläget finns det gaming influencers som har samarbeten med bland annat företag som säljer metallposters, snabbmatskedjor, musiktjänster och klädesföretag. Samarbeten mellan gamers och företag öppnas upp allt mer och det är inte ovanligt att se ett samarbete utanför normen. 

De olika sätten att framföra sin produkt eller tjänst är många och vilken som ska användas beror helt på vilken influencer och vilken plattform man väljer. Det finns mindre samarbeten där företaget skapar en annonsbild som influencern sprider på sina kanaler, och större samarbeten där influencern är mer aktiv i att marknadsföra företaget genom att prata om det. 

Vill du också utnyttja kraften i Influencer Marketing inom gaming? Vi hjälper dig!

Spelindustrin kommer inte dö ut, och med pandemin har branschen fått ett rejält uppsving. Gamers har funnits i många år och med uppsvinget dyker möjligheter upp för nya företag att ta sig in på gaming marknaden. Är man dock inte gamer i grunden eller vet speciellt mycket om gaming kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig i en sådan stor bransch. 

Det finns många fördelar att samarbeta med gaming influencers och den starkaste faktorn är att företag får arbeta med personer som verkligen brinner för gaming. Förutom att vara riktigt duktiga på vad de gör, besitter de även stor kunskap om spelbranschen och teknologin som krävs för gaming. De har även en starkt dedikerad följarskara som gör mer än bara tittar och följer, de interagerar på en nivå som kan snarliknas med vänskap. 

Gaming är en social sysselsättning och något som särskiljer gamers från andra influencers är just deras intima interaktion med följarna. Följarna har möjlighet att spela tillsammans med sina idoler. Det gör att bandet mellan influencer och följare blir starkare och bidrar till ökat förtroende för influencern, som blir mer tillgänglig och verklig. Är du nyfiken på hur ert företag kan applicera influencer marketing i er marknadsföring? 

Kontakta gärna oss här så berättar vi mer.

Det finns en stor mängd gaming influencers världen över, och gott om svenskar som antingen redan är världskändisar eller som växer sig allt större. Som tur är finns majoriteten på antingen Twitch eller YouTube, eller bägge plattformarna. Men det är miljontals gamers på dessa plattformar och om du inte har turen att snubbla över en influencer som passar just ert företag så är det svårt att veta vart man ska börja. 

Då är det smartare att vända sig till en influencer marketing byrå som har kompetens att hitta rätt gaming influencer utefter satta ramar. De har analysverktyg och kunskap för att hitta en gamer som passar målgrupp, tonalitet och engagemang för just ert företag.

Är du intresserad av att komma igång med influencer marketing? Hör gärna av dig till oss här.

Med den nya teknologin cloud gaming som släpptes 2019 kommer gaming vara tillgängligt för alla med enheter uppkopplade till nätet. Spelare kan spela spel som vanligtvis kräver en högpresterande gamingdator via en app eller webbläsare på en internetuppkopplad smartphone. Denna typ utav tjänst blir allt mer intressant med de nya 5G näten och gör att allt fler personer kan konvertera sig till att bli gamers. 

Som en påföljd av cloud gaming kommer mobilspel växa sig allt större. Det är redan idag väldigt stort och det finns flertalet stora esportturneringar för mobilspel. PUBG Mobile Club Open organiseras av Tencent, som är det största gamingföretaget i världen, och lade in 5 miljoner dollar i prispoolen för turneringen 2020. 

Esportare är inte längre bara gamers, det är en livsstil som vilken annan sportstjärna i världen. Prissummorna stiger, spelarna blir allt mer igenkända och det öppnar upp för fler företag att ta sig in i industrin. Sponsring handlar inte längre bara om gamingprodukter, utan detta öppnar upp för fler variationer utav sponsring som företag kan erbjuda esportare. 

Den tidiga bilden av en gamer är en tonårskille som dricker energidricka och äter skräpmat i källaren och spelar spel hela nätterna. För vuxna ser det ut som att han inte har några vänner, får inte tillräckligt med sol och slösar bort sitt liv. Detta är föregångaren till den moderna gamern. 

Sedan källartiden har mycket hänt. Gamers har blivit professionella esportare och gaming har blivit tävlingsinriktad esport. Precis som i andra sporter måste utövarna ta hand om sin fysiska och psykiska hälsa. 

Den typiska kosten för en gamer har förändrats. Det är krävande att sitta framför en dator eller tv och spela spel, därför behöver kroppen en ordentlig kost som ger energi och håller igång. Energidricka och skräpmat är inte tillräckligt för esportare. 

En esportare i ett lag har oftast en coach, en manager och lagkamrater som de tränar tillsammans med. Förutom att de tränar i spelet i sig, så krävs även fysisk träning för att orka sitta och spela i flera timmar åt gången. De har ergonomiska stolar, möss, tangentbord, konsoller och all utrustning anpassad för den individuella esportaren för att maximera presation och minimera risker för skador. 

Gaming är välkänt för att vara en giftig miljö där motståndarna försöker rubba varandra genom att skriva, säga eller bete sig dåligt i spelet. Det krävs ett starkt psyke för att stå emot och inte låta det påverka en, speciellt viktigt är det att inte bli påverkad under turneringar där man tävlar om miljoner i prispengar. 

En vuxen gamer vill nog bli ung igen bara för att få plugga på gymnasiet, eftersom man numera kan plugga esport. Den första gymnasiala esportsutbildningen i Sverige startade höstterminen 2015 och sedan dess har allt fler hakat på trenden. Idag erbjuder över 50 gymnasieskolor i Sverige esport. 

Precis som vilken annan sport erbjuder skolor esport som tillval i sina utbildningar. Det krävs oftast ingen erfarenhet av esport sedan innan, men i och med att det är så populärt så gäller det att ha bra betyg för att komma in. Skolorna har oftast all utrustning som behövs för att utbilda eleverna inom esport, och i det ingår fysisk och psykisk träning, teori om skador och kost, och självklart lära sig strategier och taktiker för att vinna. 

Föreställ dig en världsomfattande pandemi och länder världen över tvingas stänga ner. Stora sportevent ställs in och turister och besökare får inte komma in i landet. Det finns inte många sporter som fortfarande kan tävlas i på en internationell nivå. Förutom en sport – esport. 

När världens stora sportevent ställdes in eller sköts upp till framtiden blev esporten allt mer populär. Även om esportens stora event fick anpassa sig, så kunde de fortfarande hålla i många utav de stora turneringarna. Allt från bekvämligheten i deras hem. Det krävdes lite teknisk organisering, men spelarna satt hemma med sina kameror och tävlade världen över. 

Vilket är väldigt bra för sponsorer och företag som håller i dessa event. När världens befolkning sitter hemma i karantän finns det fortfarande en verklighet som inte stannar upp – internet. Gaming influencers har dragit in en allt större publik och med rätt marknadsföring och rätt samarbeten kan det lätt leda till en karriär som snabbt tar fart. 

Är esport en sport? Det finns argument för varför esport inte är en riktig sport. Den stora anledningen som anges är att spelare inte aktiverar sig fysiskt, utan att det är maskinen som gör jobbet. Det är att smutskasta riktiga elitidrottare att kalla gamers för esportare. 

Dessa argument har inte hållit i längden. Bågskytte, golf och skytte kan argumenteras inte vara speciellt fysiska sporter, ändå är de grenar i de olympiska spelen. En annan stor sport som inte är speciellt fysiskt aktiv är motorsport där maskinen gör det mesta utav jobbet. En studie som gjordes för några år sedan visade att det fanns samma nivåer av adrenalin i en esportare på finalscenen i en världsturnering som i en Formula 1 förare. 

Det har i många år varit en debatt om esport borde vara en del i olympiska spelen och det är fortfarande ett ämne som tas upp med jämna mellanrum – sisådär runt vart fjärde år. Det har under åren gått fram och tillbaka huruvida detta kommer tillåtas eller ej. 

De som argumenterar emot hänvisar mot samma anledning som varför motorsport inte är en OS-gren. 2012 uttryckte dåvarande president för internationella olympiska kommittén (IOK) att Spelen är en tävling mellan atleter, inte maskiner. Av den anledningen är motorsport inte välkommet i OS, och samma anledning ges till esport. Läs mer i vår bloggartikel om esport och OS här.

Är du nyfiken på att veta mer om influencer marketing inom gaming? Kontakta oss här så berättar vi mer.

investera-i-gaming

Spelindustrin är en snabbt växande bransch som är värd flera miljarder dollar. Är man inte insatt eller kunnig så kan det kännas överväldigande och svårt att som företag ta sin i på marknaden. Det är inte längre bara spel- och teknikföretag som framgångsrikt marknadsför sig i branschen, utan andra företag gör lyckade samarbeten med gaming influencers efter de förstått att det handlar om så mycket mer än spel och spelande. 

Spelindustrin är ständigt växande och har fått sig en rejäl boost under pandemiåren. Allt fler internetanvändare i världen identifierar sig som en gamer och 2021 uppskattades industrin vara värd 175 miljarder USDEsporten är den snabbast växande sporten och omsatte en miljard USD samma år.

Läs vår artikel om 5 anledningar till att investera i gaming influencers här.

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!