Vad kan du som beställare köpa när det kommer till influencer marketing?

En utmaning vi upptäckt hos många beställare av influencer marketing är en ovisshet kring vad det innebär att köpa in. Vilka tjänster ingår? Och vad innefattar de? Här svarar vi på alla funderingar kring vad man kan köpa inom ramarna för influencer marketing.

Innan vi slänger in oss i det här ämnet vill vi lägga in en liten passus först. När du som beställare ska köpa influencer marketing är det allra viktigaste att det finns ett genomarbetat och av båda parter godkänt avtal där alla villkor och specificerade.

En influencer ska ha tydlig kunskap om vad som förväntas och en beställare ska inte har några osäkerheter kring vad som ingår i avtalet och inte. Det ska innefatta definitioner av innehållet, detaljer kring spridningen och produktionen och specificera arvodet och vilka nyckeltal man använder.

Olika typer av samarbeten inom influencer marketing 

Ett vanligt samarbete med en influencer 

Den vanligaste typen av influencer marketing fungerar som ett samarbete mellan en annonsör och en influencer. Där anlitar annonsören en influencer för att under en specificerad period, antingen i form av tid eller en specifik kampanjperiod, posta överenskomna saker på de plattformar där influencern är aktiv. Det kan handla om allt från en blogg till en YouTube-kanal, Instagram eller någon annan kanal.

Influencer-marketing-photoshoot-friends

 

Ett ambassadörskap

När man anlitar en influencer för ett ambassadörskap innebär det att man startar upp ett samarbete för en längre period.

Oftast handlar det om minst sex månader fram i tiden. Under ett ambassadörskap representerar influencern exklusivt ditt varumärke (inom din genre eller bransch) under den bestämda perioden. 

Konceptutveckling

För det mesta går det också att köpa idéer och konceptutveckling av en influencer och dess team. Detta eftersom influencern själv är expert på sina följare och därmed din målgrupp. Det betyder att hon eller han har en helt annan insikt kring vilka budskap och vilken paketering som skulle fungera. 

Ett eller flera evenemang

Om du planerar på att marknadsföra dig genom ett eller flera evenemang kan du anställa en influencer för att agera värd på evenemanget. Dessutom kan du betala för att influencern bjuder in alla sina följare till eventet för att fylla det med din målgrupp.

influencer-målgrupp-konsert

Association

Man kan köpa licensiering eller associationsvärde av en influencer. Det är passande om du ska producera till exempel en kollektion av något slag. Då kan influencern antingen namnge kollektionen eller själv vara med och designa en produkt. 

Har du fler frågor eller känner du dig fortfarande osäker kring vad ett köp skulle kunna innefatta? Hör av dig till oss så svarar vi mer än gärna på din frågor. 

Medverkan

Om din marknadsföringskampanj går ut på att bara släppa material i dina egna kanaler kan du istället anlita en influencer för att medverka i ditt innehåll. Efter det äger du själv materialet och publicerar det i dina kanaler.

Tid

Sist men inte minst, en annan sak du kan köpa inom ramarna för influencer marketing är ren och skär tid. Det innebär att du betalar för den arbetstiden det tar för alla olika förberedelser som kampanjen kräver och till slut även själva produktionstiden. 

Nyfiken på Influencer Marketing och vilka resultat det kan ge för just ditt företag? Kontakta oss gärna via  mail eller telefon!

ProAd Sweden Vi brinner för det digitala mötet.
Vi finns här för att hjälpa dig. Bara fyll i och skicka så återkopplar vi så snart vi bara kan.
Skicka