Betalningsmodeller för influencer marketing – Del 3: Bloggar

Influencers-bloggar-på-laptop-influencer-marketing

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Betalningsmodeller för influencer marketing och blogg. Nu har vi anlänt till den tredje delen i vår artikelserie som handlar om olika betalningsmodeller inom influencer marketing. Denna gång kommer vi att prata om influencer marketings urmoder till plattform. Vi menar såklart bloggar. Vilka är egentligen de vanligaste betalningsmetoderna för influencer marketing via blogg? 

Bloggen som plattform för influencer marketing

Bloggen är relativt unik bland alla plattformar när det kommer till just influencer marketing. Framförallt för er som köper influencer marketing. Genom bloggen äger influencern sin egen plattform. Det betyder att det innehåll som bloggaren postar på sin blogg om dig och ditt varumärke hjälper till att öka ditt SEO-värde. Dessutom påverkas inte influencers av plattformens egna algoritmer som de gör på till exempel Facebook och Instagram.

En annan stor fördel med bloggar är också möjligheten att bygga ett varumärke över tid där. Bloggen lämnar en större plats för storytelling genom sina längre inlägg. 

Bloggens historia

Bloggens historia sträcker sig tillbaka till de första webb-dagböckerna som uppkom i mitten av 90-talet. Sedan dess har bloggen vuxit i användande såväl som genomslagskraft. Bloggen har använts som ett verktyg för att kommunicera både högt och lågt. Trots att det går att hitta bloggliknande innehåll på många av de tidigaste hemsidorna så var det inte förens i mitten av 10-talet som bloggen verkligen blev stor i Sverige.

Personer som Isabella Löwengrip kunde helt plötsligt göra en karriär på sin blogg och vaggan var byggd som det som senare skulle skapa det vi idag kallar influencers. Idag finns det drygt en halv miljon bloggar i Sverige.

influencer-instagram-sverige

Vanliga betalningsmodeller för influencer marketing – Blogg

När det kommer till bloggar är den vanligaste betalningsmodellen ett fast pris för ett inlägg. Det fasta priset ska sedan innefatta alla kostnader såsom produktionskostnader, konceptutveckling och så vidare. Andra vanliga betalningsmodeller för influencer marketing är CPV, CPM och CPE, som vi skrivit om tidigare i den här artikelserien.

Vilket pris du sedan ska betala per inlägg beror på hur många läsare bloggaren har. Här nedanför kan du se data som är framtagen av IAB Sverige och består av generella snitt. Det betyder att du bara ska använda det som ett direktiv och hjälp för att utvärdera och ta reda på hur mycket du ska investera. 

 Micro MacroIkon
Visningar5 000 – 10 00010 000 – 20 00020 000 – 250 000 +
Unika visningar/ vecka2 000 – 5 0005 000 – 20 00020 000 – 250 000 +
Ca. ersättning per inläggSEK 2 500 – 20 000SEK 20 000 – 40 000SEK 40 000 – 125 000 

Vill du veta mer om hur samarbeten med bloggare kan se ut? Hör av dig till oss!

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!