Betalningsmodeller för influencer marketing – Del 2: YouTube

Kostnad-influencer-marketing-youtube-sverige

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Det här är del två i vår artikelserie som handlar om olika betalningsmodeller inom influencer marketing och här kommer vi att fokusera på YouTube. Vilka är de vanligaste betalningsmodellerna för YouTube och hur ska man tänka när man förhandlar kring priser på plattformen?

Varför YouTube?

Det finns nästan ingenting som är så stort som YouTube. Det är en kanal som kastat omkull allt vi tidigare trott var självklart. Faktum är att YouTube har både en högre daglig och månatlig räckvidd i alla de yngre målgrupperna (16-44 år) än vad alla kommersiella tv-kanaler och andra videoplattformar har. Om man breddar målgruppen ännu mer och tittar på alla som är mellan 16-59 har YouTube större räckvidd än vad de tre största kommersiella tv-kanalerna har tillsammans. 

Betalningsmodeller influencer marketing Youtube Proad

De vanligaste betalningsmodellerna för YouTube

När det kommer till YouTube är de vanligaste betalningsmodellerna antingen ett fast pris, CPM eller CPV. Som vi skrev om i den första delen av den här artikelserien står CPM för cost per mille och CPV står för cost per view. Cost per mille betyder i sin tur kostnad per tusen visningar och Cost per view betyder kostnad per visning. Det priset förväntas täcka alla kostnader från konceptutveckling till produktion och publicering. Men det ska även innefatta den organiska räckvidd som följer med YouTube-klippet och alla övriga kostnader. 

Så kan det se ut på YouTube

Som ni förstår vid det här laget är YouTube en omåttligt populär kanal som visat sig vara en effektiv plattform för många företag att marknadsföra sig på. En av de stora fördelarna med YouTube är att innehållet kan fortsätta att generera vinster långt in i framtiden. Det har en möjlighet att överleva många andra marknadsföringsinsatser utan större ansträngning. Datan du kan se här nedanför är framtagen av IAB Sverige och består av generella snitt. Det betyder att du bara ska använda det som ett direktiv och hjälp för att utvärdera och ta reda på hur mycket du ska investera. 

 Micro MacroIkon
Prenumeranter5 000 – 50 00020 000 – 50 000300 000 – 1 milj. +
Snitt, visningar/ video2 000 – 20 0005 000 – 20 000100 000 – 400 000 
Ca. ersättning per videoSEK 5 000 – 15 000SEK 15 000 – 25 000SEK 70 000 – 300 000 +

Vill du veta mer om YouTube och hur influencer marketing fungerar på plattformen? Kontakta oss!

Utforska mer

DIGITAL MARKNADSFÖRING

Så lyckas du med din influencer marketing-kampanj!

Att starta ett samarbete på rätt sätt från början kan vara avgörande för en lyckad influencer marketing-kampanj. Du vill vara säker på att samarbetet blir så bra som möjligt med influencern. Börja

INFLUENCER MARKETING

Trender för sociala medier – Har du koll?

Att pandemin har påverkat många trender för sociala medier har vi kunnat se på flera håll. Allt fler ägnade sig förra året åt aktiviteter online – jobbmöten, AW:s,


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss