Betalningsmodeller för influencer marketing – Del 1: Instagram

influencer-instagram-sverige

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Inom influencer marketing finns det såklart olika betalningsmodeller. Ibland uppfinns helt egna inom samarbetet. Men det finns vissa som är vanligare än andra och som kommit att bli något av en branschstandard för att bestämma hur betalningen ska se ut. I den här artikelserien kommer vi att gå igenom vanliga betalningsmodeller för influencer marketing och hur en generell segmentering kan se ut för olika plattformar. Först ut är Instagram!

Vad betalar man för?

Vad exakt du betalar för när det kommer till influencer marketing kan variera. Det allra viktigaste är att allt är överenskommet i förväg. Priset avgörs nämligen av vad som ska ingå i samarbetet. Det kanske låter självklart men är trots det viktigt att upprepa. Vi har tidigare skrivit om vad du betalar för när det kommer till influencer marketing för att sammanfatta det som kan ingå i ett samarbete. De betalningsmodeller som vi tar upp här nedanför ska täcka alla de kostnaderna. 

Läs mer i vår artikel: “Influencer marketing – Vad betalar du för?

De vanligaste betalningsmodellerna 

De vanligaste betalningsmodellerna inom influencer marketing innefattar antingen ett fast pris, CPM, CPV eller CPE. CPM står för cost per mille och innebär kostnad per tusen visningar, CPV är cost per views och CPE står för cost per engagement. CPE-modellen mer applicerbar på instagram än till exempel YouTube eller bloggar. 

CPM-, CPV-, eller CPE-priset ska alltså, precis som ett fast pris, täcka allt från konceptutveckling till produktion och publicering och alla kostnader runt omkring. 

Så kan det se ut för Instagram

Instagram har kommit att bli en av de mer populära plattformarna för såväl användare som företag. Användandet ökar fortfarande i alla åldrar och allra mest bland de äldre. Hur mycket du ska betala avgörs av vilken influencer du arbetar med. Här nedanför kan du se hur man kan segmentera influencers på instagram så att du vet vad du ska förhålla dig till när det är dags att förhandla. Datan du kan se här nedanför är framtagen av IAB Sverige och består av generella snitt. Det betyder att du bara ska använda det som ett direktiv och hjälp för att utvärdera och ta reda på hur mycket du ska investera

 Micro MacroIkon
Följare10 000 – 100 000100 000 – 1 miljon1 miljon +
Organisk räckvidd % snitt60 – 100 %20 – 60 %10 – 50 %
Engagemang % snitt4 – 10 %3 – 8 %2 – 6 %
 SEK 1 500-15 000SEK 15 000-100 000SEK 100 000-250 000
 Snitt-CPM: 200-400 SEKSnitt-cpm: 250-450 SEKSnitt-cpm: 350-550 SEK
Ca. ersättning per samarbeteSnitt-CPE: 4-7 SEKSnitt-CPE: 6-9 SEKSnitt-CPE: 8-11+ SEK

Vill du veta mer om hur man ska tänka kring betalning eller vad man måste veta innan man ska förhandla?

Utforska mer

DIGITAL MARKNADSFÖRING

Så lyckas du med din influencer marketing-kampanj!

Att starta ett samarbete på rätt sätt från början kan vara avgörande för en lyckad influencer marketing-kampanj. Du vill vara säker på att samarbetet blir så bra som möjligt med influencern. Börja

INFLUENCER MARKETING

Trender för sociala medier – Har du koll?

Att pandemin har påverkat många trender för sociala medier har vi kunnat se på flera håll. Allt fler ägnade sig förra året åt aktiviteter online – jobbmöten, AW:s,


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss