Betalningsmodeller för influencer marketing – Del 4: Podcast

Betalningsmodeller influencer marketing poddar kostnad podd

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Podcasts är ett av de just nu snabbast växande medierna vi har i Sverige och i världen. Förutom att antalet lyssningar och lyssnare fortsätter att växa vecka för vecka finns det en usp med podcasts som inte finns hos många andra medier. Därför handlar del 4 i vår artikelserie om betalningsmodeller om just podcasts. Varför är podcast en värdefull plattform? Hur använder man det till sin fördel? Och framförallt – hur mycket ska man betala?

Vad är en podcast? 

För den som hittills lyckats undgå podcasts ska vi snabbt förklara vad det faktiskt är. En podcast är en ljudinspelning som vanligtvis tar formen av en serie avsnitt. De distribueras oftast i ett så kallat RSS-flöde som du i olika appar och på olika sajter kan prenumerera på. Det finns poddar som är breda i sitt omfång och poddar som är extremt nischade. Vilket som är det en plattform som under de senaste 13 åren ungefär satt ribban för storytelling. Få medier anses så personliga och berättande som podcasts idag. Om du vill ha en referens så kan du kika på till exempel Alex och Sigge, Hannah och Amanda och Filip och Fredrik som tillhör några av Sveriges största poddare. Få inspiration och upptäck andra podcasts här!

Fördelarna med podcast som plattform

Bara i Sverige är det 2 miljoner människor som lyssnar på podcasts varje vecka. Det är ingen liten siffra. Men, förutom att det är ett extremt populärt medium är det i sin form även unikt. Podcasts har möjligheten att berätta en historia under längre avsnitt (än till exempel på YouTube) på en regelbunden basis. Berättarna har alla förutsättningar i världen att tillåta lyssnaren lära känna dem. 63% av alla de som lyssnar på podcasts gör det i hörlurar som i sin tur innebär ett mer fokuserat lyssnande än vad till exempel lyssning via högtalare gör. Det möjliggör för berättaren att leverera mer komplexa berättelser och reklambudskap än vad man kan i andra medier. 

Betalningsmodeller för influencer marketing och podcasts

Eftersom podcasts har vuxit så enormt de senaste åren har priserna för sponsring i mediet ökat ganska drastiskt. Men, det har också visat sig vara både ett framgångsrikt och tacksamt medium att marknadsföra sig i. Den vanligaste modellen för betalning brukar vara ett fast pris. Det betyder i detta fall att du betalar ett fast pris per avsnitt. Här nedanför kan du se en matris med en segmentering av influencers på plattformen med generella snitt som är framtagna av IAB Sverige. Siffrorna bör bara fungera som ett direktiv för att ta reda på hur mycket du ska investera

 Micro Macro
Lyssningar / avsnitt1 000 – 150 000150 000 – 750 000 +
Unik räckvidd / vecka1 000 – 50 00050 000 – 150 000 +
Ca. ersättning / avsnitt SEK 1 000 – 15 000SEK 15 000 – 120 000

Vill du veta mer om hur influencer marketing via podcasts fungerar? 

Hör av dig till oss på Proad så hjälper vi dig!

Utforska mer

DIGITAL MARKNADSFÖRING

Så lyckas du med din influencer marketing-kampanj!

Att starta ett samarbete på rätt sätt från början kan vara avgörande för en lyckad influencer marketing-kampanj. Du vill vara säker på att samarbetet blir så bra som möjligt med influencern. Börja

INFLUENCER MARKETING

Trender för sociala medier – Har du koll?

Att pandemin har påverkat många trender för sociala medier har vi kunnat se på flera håll. Allt fler ägnade sig förra året åt aktiviteter online – jobbmöten, AW:s,


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss