Har du skapat en lyckad influencer kampanj?

När din influencer kampanj gått live ska och bör detta utvärderas och analyseras. Ni kommer att vilja och behöva se om önskat resultat är uppnått. Har resurserna som ni lagt ner i kampanjen varit värda? Med andra ord – har ni tjänat på influencer kampanjen? Och i så fall vad och hur mycket? 

Det hela handlar alltså om avkastningen på det ni lagt ner på influencer kampanjen. Detta kallar vi för ROI = return of investment.

Det är ett vanligt och kvalitativt sätt att räkna på för att se hur en kampanj har gått. Speciellt när det gäller influencer marketing är det superviktigt att dela upp och skala upp sina investeringar.

Vad är en lyckad influencer kampanj?

En lyckad kampanj, oavsett mål ger en ökad varumärkeskännedom som i sin tur ger en ökad konvertering och försäljning. Det är ju detta som nästan alltid är målet i slutändan – en ökad försäljning.

Dock kan det vara svårt att räkna och mäta på hur varumärkesbyggande en kampanj har varit. Vi kommer att komma tillbaka i en senare artikel hur varumärkesbyggande som mätetal kan se ut.

influencer kampanj proad sweden

En lyckad kampanj innebär god planering

För att arbetet ska bli så bra som möjligt krävs planering. Planera influencer kampanjen utifrån följande steg för att uppnå ett önskat resultat: 

  • Mission/varför: Övergripande – Motivera och fastställ varför marknadsföringen ska ske via en eller flera influencers. Är influencer marknadsföring den primära marknadsföringen eller är det ett komplement till annan marknadsföring. 
  • Målsättning: Målsätt och ange KPI:er (nyckeltal) på varje kampanj. Nyckeltalen följs upp och på så sätt ser man också kampanjens utveckling. Har ni inga konkreta mål uppsatta finns heller inget att följa upp. 
  • Identifiering: Hitta passande influencers. Det är jätteviktigt att influencern/a matchar med varumärket eller kampanjen. Välj alltså noggrant ut en influencer som har samma eller liknande värdegrund som er – detta är då ett genuint och trovärdigt samarbete. Detta är ingen lätt uppgift att ta beslut om på egen hand om du inte dagligen arbetar med olika influencers och har stenkoll på marknaden och utbudet. Tar du hjälp av en seriös och ordentlig influencer agent eller influencer byrå får du hjälp med att matcha din produkt och/eller kampanj, med rätt influencer för ditt varumärke.   
  • Utvärdering: Se till så att ni har all mätning redo så utvärderingen kan göras då kampanjen släppt. Glöm inte att följa upp, om och om igen. I utvärdering kan ni också se svart på vitt – vad gick bra och vad gick mindre bra? Vilket i sin tur är en bra fingervisning – vad bör man fortsätta med och vad bör man inte göra igen? 

Vill du veta mer om vad du kan köpa när det kommer till influencer marketing och hur de vanligaste betalningsmodellerna kan se ut? 

Hör av dig till oss eller läs mer bland våra nyheter

ProAd Sweden Vi brinner för det digitala mötet.
Vi finns här för att hjälpa dig. Bara fyll i och skicka så återkopplar vi så snart vi bara kan.
Skicka