Hur mäter man varumärkeskännedom?

Kan man ens mäta varumärkeskännedom? Idag finns det en djungel av varumärken, företag och tjänster, du kan nästan få vad du vill när du vill. Problemet är bara att väldigt många varumärken rör sig i samma sektor, de erbjuder samma sak. Hur sticker man ut och säljer mer än sin konkurrent? Det finns många svar på den frågan men något utav det viktigaste är att vara bekant hos sin målgrupp.

Vad är varumärkeskännedom? 

Vi börjar från början – vad är egentligen varumärkeskännedom? Enkelt uttryckt är det exakt vad namnet säger. Alltså, hur väl människor är bekanta med ditt varumärke eller din produkt. Det är ett mått på hur pass etablerat varumärket eller tjänsten är hos målgruppen

Om man känner igen produkten i hyllan i butiken utan varumärkets namn på, har man bra varumärkeskännedom. Och så klart, om man har en produkt som människor inte kan namnet på eller inte peka ut – är det mindre bra. 

Att ha bra varumärkeskännedom är extra viktigt för företag som har en hård konkurrens. Och det är exakt så många marknader ser ut idag; det finns väldigt många företag som ligger i samma segment; de säljer snarlika produkter eller tjänster. Då är det extra viktigt att sticka ut. 

Det finns två typer av varumärkeskännedom

  • Spontan varumärkeskännedom – Hur många som är känner till ditt varumärke utan hjälp.
    Till exempel: “Hur väl bekant är du med havremjölk?”
  • Hjälpt varumärkeskännedom – Hur många som känner till ditt varumärke med hjälp.
    Till exempel: “Hur väl bekant är du med Oatly?”

Så hur mäter man varumärkeskännedom? 

Hur man mäter varumärkeskännedom är mycket mer diffust än att mäta andra parametrar. Då det inte finns något att riktigt “ta på” blir det svårt att utvärdera och analysera. Men det är såklart väldigt viktigt för företag att ha koll på hur väl bekanta människor är med deras varumärke. 

Här är några KPI:er att mäta för att få fram hur väl etablerat varumärket är:

  • Total och unik räckvidd
  • Antal sidvisningar och tiden användare stannar på sidan
  • Associationsrätt
  • Antal användare 
  • Enkäter

Utöver att mäta punkterna ovan bör man också se över användarnas aktivitet på din sajt eller dina sociala medier-konton. Där kan du se hur de rör sig och framförallt vad de gör på din sajt; stannar de länge? Kommer de tillbaka ofta? Hur kom de in på din sajt?

Detta mäter du i Google Analytics, kanalernas egna eller andra kopplade analysprogram. 

Öka varumärkeskännedom med Influencer Marketing 

Att öka varumärkeskännedom är enklare än någonsin i dagens digitala samhälle. Det sker  såklart enklast via marknadsföring och ännu enklare via Influencer marknadsföring.
För bästa möjliga varumärkesbyggande krävs en bra matchning mellan produkt eller tjänst och influencer, kanske till och med en licensiering; när en influencer sätter sitt namn på till exempel en klädkollektion. Detta kommer också att bidra till en ökad associationsrätt och det är en viktig KPI att mäta för att få fram varumärkeskännedom. 

Kreativa kampanjer lägger grunden för varumärkesbyggande kampanjer, influencers är en oerhört bra tillgång för kreativiteten. De har (oftast) alla medel för att göra en kreativ kampanj och är mycket kunniga i sitt segment. 

Är du mer nyfiken på KPI:er och hur influencer marketing fungerar? Hör av dig till oss!

SKICKA MEDDELANDE
SKICKA MEDDELANDE

ProAd Sweden Vi brinner för det digitala mötet.
Vi finns här för att hjälpa dig. Bara fyll i och skicka så återkopplar vi så snart vi bara kan.
Skicka