Vad är ett associationsvärde & hur viktigt är det?

Associationsvärde-influencer-marketing-sverige

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

När man talar om influencer marketing kommer man oundvikligen att komma in på associationsvärde. Men, det är inte alltid lätt att förstå vad det innebär och varför det är viktigt att ha koll på. 

Vad är ett associationsvärde?

En av de effekter du kan få när du på olika sätt samarbetar med en influencer är ett associationsvärde. När ditt varumärke associeras till en viss influencer uppstår ett associationsvärde. Det sker när influencerns åsikter, värderingar och förtroende överförs på dig och ditt varumärke. 

Associationsvärde har varit svårt att greppa för många. Man har kanske till och med undvikit att satsa på influencer marketing för att det varit svårare att bevisa än andra mer mätbara former av marknadsföring. Influencer marketing är såklart mätbart på massa andra sätt som via klick, läsningar och nya besökare men ett associationsvärde överstiger allt det och kan komma att generera mer resultat över längre tid.

Vad är det värt?

Tidigare har det varit svårt att mäta associationsvärde. Diskussionen kring ämnet har funnits länge inom andra segment såsom sponsring inom idrotten och liknande. Men, allt fler studier har gjorts och man har kunnat bevisa att associering har ett stort värde för ett varumärke. Det har påvisats att det ökar ett varumärkes likeability, att det har störst genomslag inom influencerns specifika målgrupp men att det även har effekt på både nationell och ibland internationell nivå hos mindre engagerade målgrupper och att naturlig koppling och relevans mellan varumärket och influencern ökar associationsvärdet. 

Att säga exakt vad associationsvärdet är värt går alltså inte. Däremot går det att säga att värdet har potentialen att vara ovärderligt för ett varumärke. Ju längre tid du samarbetar med en influencer desto större blir ditt associationsvärde. Ett värde som kan fortsätta generera vinst långt efter att samarbetet tagit slut. 

Så skapar du ett associationsvärde

Om du lyckas med att associeras till en influencer lyckas du på ett effektivt sätt att öka goodwill för ditt varumärke. En viss typ av samarbete skapar till och med direkt associationsvärde, som att till exempel låta en influencer sätta sitt namn på en produkt eller kollektion du skapat, eller till och med vara med och designa din produkt. På så sätt blir ditt varumärke mer sammansvetsat med influencern än genom till exempel någon enstaka annons. I influencerns följares ögon arbetar ni tillsammans och skapar saker ihop vilket leder till ett direkt associationsvärde. 

Har du fortfarande funderingar kring vad ett associationsvärde är och hur man mäter det? Kontakta oss så berättar vi!

Vad mer ingår när du väljer att arbeta med influencer marketing?

Ta reda på mer här! – “Vad kan du som beställare köpa när det kommer till influencer marketing?”

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!