Termer Programmatisk Annonsering – Begreppen du behöver ha koll på!

programmatic advertising marketing meeting Proad

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
Du som är lite insatt i digital marknadsföring vet att inom det området jobbar man gärna med termer och förkortningar – Därför har vi samlat termer inom Programmatisk annonsering här! 

Termer programmatisk annonsering

I en tidigare artikel gick vi igenom vad programmatisk annonsering är. För att förenkla din resa mot att förstå ämnet mer, förklarar vi här vanliga termer och förkortningar som du med största sannolikhet kommer att stöta på om du ska utforska programmatisk annonsering. 
  • AdExchange En digital marknadsplats som möjliggör handel av annonsvisningar. 
  • Data Management Platform DMP DMP är en mjukvara som samlar och organiserar data. Detta för att hjälpa marknadsförare att nå bättre resultat då DMP:n kan styra mot olika målgrupper. 
Teoretiskt sett hanterar en DMP all sorts information och data.  Praktiskt sett används det för att samla och hantera cookies.  Annonsköparen kan välja olika cookies med olika riktlinjer; målgruppinställningar. Dessa inställningar skickas sedan vidare till reklamplattformar för att de i sin tur ska skicka ut annonser med de bestämda riktlinjerna. 
  • Deal ID En kod du som köpare får för att kunna köpa annonsplats. Man kan säga att det är som en slags inbjudan från annonsplatsägaren till köparen. Koden innehåller kriterier som pris, placering och datastyrningar.
  • Demand Side Platform DSP DSP är en mjukvara som används för att köpa annonser, den används av företag och företagens mediebyråer som som hjälper dem med köpen av annonserna. Mjukvaran kallas ofta för “demand-slide” av dess användare. 
En DSP gör så att annonsörer kan köpa annonser på massa olika webbplatser med annonsytor. Det är också här, i denna mjukvaran man ställer in riktlinjer, så som målgrupp, demografi, beteenden etc.  Kort och gott så är alltså en DSP en mjukvara som inte bara gör att annonsköp och annonssälj sker automatiskt utan den gör det även enkelt för dig som annonsör att optimera dina annonser.  En DSP köper reklam baserat på information man skickar från sin DMP.
  • Floor Price Det lägsta priset en annonsör är villig att sälja annonsplats för. 
  • Programmatic Buying/Selling – Den automatiserade handeln av displayannonsering och teknologin som möjliggör den.
  • Real Time Bidding RTB Live-auktion av annonsplatser.
  • Supply Side Platform, Sell Side Platform eller Supply Side SSPEn SSP är ett program till för den som säljer annonsplatser. Programmet gör det möjligt att sälj görs automatiskt. Som namnet säger “supply”, har SSP lager med annonsytor. 
  • Trading DeskMan kan säga att en Trading Desk är som en slags mäklare mellan köparen och säljaren. Det är ett externt företag eller byrå som kopplar upp sig till köparens och säljarens plattformar och hjälper till med köpet av annonsplats.

Vill du ha mer information och förklaring kring Programmatisk annonsering?

Eller har du stött på fler termer än dessa? Hör gärna av dig till oss så berättar vi mer!

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!