Så skriver du en brief mot influencers – 3 Tips!

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

En viktig uppgift inför ett samarbete med influencers är att som företag skapa en tydlig brief. Detta ökar chanserna att få ett högt intresse och lägger samtidigt grunden för ett lyckat samarbete. Det finns några viktiga punkter du bör inkludera för att göra förfrågan tydlig och utförlig – Och därmed öka dina chanser för att få ett ‘’JA’’. Låt oss guida dig genom tre steg för att skapa den perfekta briefen! 

Introducera och berätta om varumärket

Vilken målgrupp har ditt varumärke och vilken typ av influencers söker du inför kampanjen? Börja med att ge en kort presentation där du berättar om vad varumärket står för och hur produkten eller tjänsteutbudet ser ut.

Det är även bra att ha med ett par USP:ar som gör er unika på marknaden. Var tydlig med vilket budskap som ska spridas samt syfte och mål med kampanjenGenom att specificera vilken typ av influencers du söker, ökar du också chanserna till ett framgångsrikt samarbete. 

Övergripande information om samarbetet

Målgrupp: Starta med den viktigaste nyckeln för att lyckas med influencer marketing – definiera målgruppen. Viktiga delar att kunna svara på för att definiera målgruppen är intresse/nisch, ålder, kön, geografi men även köpbenägenhet om produkten eller tjänsten är dyr kan även ha stor inverkan. Genom att identifiera rätt målgrupp, kan du lättare bestämma i vilken eller vilka kanaler som ska användas under samarbetet.  

Budskap: Gör det tydligt vilket typ av budskap kampanjen ska förmedla, andra detaljer som influencern behöver få veta och specifika USP:ar som ska lyftas fram. Om influencern till exempel ska dela ett erbjudande med sina följare, eller om det ska vara en tävling bör detta tydligt framgå i briefen. 

KPI: Sätt upp tydliga och relevanta KPI:er som kampanjen ska fokusera på och informera influencern om detta. Det är klokt att redan som företag / varumärke på förhand bestämt KPI:er, oavsett om det är ett kort- eller långvarigt samarbete. 

Läs mer om vanliga KPI:er inom influencer marketing här.

Tydliggör och informera kring riktlinjer

Mål med kampanjen: Var noga med att tidigt definera mål och syfte med kampanjen. Detta säkerställer att pengar och tid används effektivt, vilket ger en större chans till ett önskvärt resultat. Informera influencern om målen, detta gör det enklare för influencern att förstå hur de bäst kan skapa innehåll som gynnar just dina specifika mål. Ett tips är att sätta mål som du enkelt kan mäta och jämföra med tidigare mål efter att kampanjen är avslutad.  

Återpublicera innehållet, eller skapa betalda annonser av materialet: Var noga med att tydliggöra hur materialet kommer att användas i sociala kanaler, till exempel om det kommer att återanvändas eller ej. Ska materialet återanvändas i sociala kanaler behöver företaget köpa ut rättigheter och får reposta profilens innehåll, men ej göra egna annonser. Om detta önskas göras behövs även tillåtelse utav profilen. 

Var tydlig med dina önskemål, men låt även influencern ta ställning till förslagen och eventuellt komma med motbud. Ge influencern kreativ frihet att skapa trovärdigt innehåll i deras kanaler, och lita på att influencern bäst har kunskap för vad som går hem i deras målgrupp. 

Vi på ProAd hjälper dig att nå rätt målgrupp, vid rätt tillfälle och med rätt budskap.

 Vill du också komma igång med influencer marketing? Läs mer här.

Utforska mer


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!