7 Influencer Marketing Trender att hålla koll på 2022

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Vilka influencer marketing-taktiker är viktiga att ha koll på om du vill vara framgångsrik inom en specifik kanal år 2022? Det ska vi lyfta i den här bloggartikeln! Det handlar i grund och botten om att företag behöver ta större plats på olika plattformar, synas där publiken finns och väcka ett intresse. När du planerar kommande influencer marketingkampanjer kan det vara till en hjälp att ha koll på de senaste trenderna inom branschen, men kom ihåg att det är konsumenten som bestämmer vilka trender som kommer att dominera marknaden. Häng med! 

Autenticitet över perfektion

Trots att autenticitet redan är en av grundstenarna för influencer marketing, kommer detta att växa och bli en betydligt starkare faktor under 2022. Konsumenter idag letar efter mening och att få kontakt med det autentiska, även hos varumärken och företag.

Format som Live-videos, stories och content som filmar ‘’bakom kulisserna’’ kommer att få en mer betydande roll där det personliga får ta större plats. 

Cross-media kanaler

Varumärken idag behöver finnas på flera olika plattformar, driva och berätta en historia som kan genomsyra alla kanaler. Genom att tänka och agera på detta sätt får konsumenten chans att lära känna er som varumärke,  de ständigt får påminnas om er närvaro.

Eftersom konsumtionen av sociala medier har ökat markant de senaste åren och i takt mot att fler plattformar tar stora kliv in i människans vardag, behöver även företag vara redo att finnas där tillgängliga för konsumenten.  

Datadriven strategi

En datadriven strategi för influencer marketing kommer att ge dig ökad effektivitet i dina aktiveringar och fungera som ett hjälpmedel för att driva dina beslut. Detta innebär att du kommer att vara bättre förberedd och därmed öka dina chanser för att lyckas.

Du kommer kunna ha koll på resultat men samtidigt hitta vägar för optimering och förbättringar av dina kampanjer. Vill du lära dig mer om influencer marketing? Klicka här.

Ökat tryck för videoformat

En förändring och ökat tryck 2022 är content skapat i videoformat. Konsumenter letar efter mer vardagliga men samtidigt underhållande videor, vilket kräver en annan marknadsföringsstrategi utav företag och influencers.

Tik-tok, Reels och Live-videor kommer att bli mer av en normalitet inom influencer marketing år 2022. Med en stor publik är videoinnehåll och annonser avgörande för alla storskaliga marknadsföringskampanjer.  

Medvetenhet hos konsumenten

Att ha ett högre syfte eller budskap med din marknadsföring genom influencers, kommer att få ett högre värde. Det kan göras genom att använda influencer marketing för att uppmuntra eller diskutera ett högre syfte, till exempel att lyfta miljömässiga problem eller frågor om social rättvisa.

Konsumenten kommer därmed sätta mer press varumärken och influencers till att använda sin plattform och makt i samhället för att göra skillnad. Representationen är viktig eftersom det kan inspirera och förändra hur människor ser sig själva och ditt varumärke. 

Samtal om UGC och kreditering

User-generated content är en bra strategi för att stärka varumärkeskännedom eftersom du når ut med ditt innehåll till nya personer- en köpares kontakter. Det kan i sin tur generera nya köp. Enligt Forbes använder över 86 % av företagen användargenererat innehåll (UGC) som en del av sin marknadsföringsstrategi.

Vi kan se att det är en växande trend som berättar om den föränderliga karaktären av innehållsskapandet. Människor vill se till att deras arbete krediteras – och i vissa fall vill de också få kompensation. Kom ihåg att alltid fråga om lov innan du lägger upp ett foto igen, tagga skaparen och kreditera dem i bildtexten (oavsett om det är i början eller slutet). 

Fler pågående partnerskap och samarbeten

Den här trenden har redan varit på radarn 2021 och vi förutspår att den kommer att fortsätta under 2022! Snarare än ett engångsinlägg eller video, kommer influencers att försöka samarbeta med varumärken på en mer löpande bas.

Att investera i en långsiktig relation är en win-win för båda parter. Det bygger inte bara förtroende hos influencerns community, utan det lägger även till en nivå av legitimitet. Dessutom kommer det att öka försäljningen!  

Vi på ProAd kan hjälpa dig att nå rätt målgrupp, vid rätt tillfälle och med rätt budskap. Vill du också komma igång eller läsa mer om influencer marketing? Klicka här! 

Utforska mer

DIGITAL MARKNADSFÖRING

TikTok influencer marketing-kampanj – Guide!

Hur kan marknadsförare arbeta med influencers på TikTok? TikTok influencer marketing är fortfarande något nytt på marknaden, men många varumärken börjar upptäcka det enorma värdet


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!