Vad är ett influencer-nätverk?

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Du kanske har funderat på vad ett influencer-nätverk är för något? Då har du kommit rätt! Här får du reda på vad ett influencer-nätverk är, vad det står för och vad det innebär att vara en del av. 

Ett influencer-nätverk är en större samhörighet där både influencers och en byrå eller agentur samverkar för att nå ut till en större publik. Det innebär att du som influencer blir en del av ett nätverk där du får möjlighet att medverka i aktiveringar med varumärken, för att öka räckvidden och synligheten för din profil. 

Fördelar med att ingå i ett influencer-nätverk

En av fördelarna med att ingå i ett influencer-nätverkär att du som profil kan fokusera på att skapa innehåll medan byrån hjälper till med att sköta allt runtomkring. Det kan innebära arbetsuppgifter som rör fakturering, att hitta nya samarbetsmöjligheter men även fungera som en idéspruta på vägen. 

Slutsatsen är att profilen får mer tid för att skapa flera samarbeten vilket resulterar i ökad tillväxt för både profil och byrå. 

Att bli en del av ett influencer-nätverk

Det som krävs för att ansöka om att gå med i ett influencer-nätverk beror på vilka riktlinjer som respektive byrå har. Antal följare som krävs för att ingå i ett samarbete eller partnerskap varierar. Ofta talar man om minst 10,000+ relevanta följare på Instagram. 

Som influencer bör du ha relevanta följare då följarstatistik ses över när samarbeten tillsätts. Det innebär att ha en stor antal följare på en marknad som är relevant (t.ex. som personen har en koppling till).  

Varför ingå i ett influencer-nätverk?

Genom att bli en del av ett nätverk får du som influencer möjlighet att medverka i intressanta samarbeten med välkända varumärken, som är relevanta för din profil och passar för din målgrupp. Det kan även stärka dig själv som profil och fungera som en trygghet genom hela processen. Läs mer här!

Utforska mer

INFLUENCER MARKETING

Hur får influencers betalt?

Det är viktigt att varumärken och influencers vet hur mycket de ska ta betalt för sina samarbeten via sociala medier, men trots detta är ofta prissättning ett


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss