Att pandemin har påverkat många trender för sociala medier har vi kunnat se på flera håll. Allt fler ägnade sig förra året åt aktiviteter online – jobbmöten, AW:s, shopping, sociala träffar och events flyttade in på våra sociala medier och blev till en del av vardagen. Men så här halvvägs in på 2021 – kommer dessa digitala trender att hänga med året ut? Har de kommit för att stanna? I det här inlägget ska vi kika lite närmre på hur trenderna för sociala medier ser ut för 2021!
Social shopping - Direktförsäljning på sociala medier
I takt med att allt fler fysiska butiker fick slå igen under 2020, utvecklades e-handeln och de digitala shoppingmöjligheterna i raketfart. Fler började att använda sig av sociala medier för att både kunna köpa och sälja sina produkter.
Detta koncept utvecklades framförallt på Instagram, där man nu inte bara kan ta del av live-shopping events, utan även kan använda sig av deras funktioner Instagram Shop, Check out och Guide för att ännu kunna handla smidigare direkt genom appen. Ett tilltag som har lett till att 130 miljoner Instagram-användare nu klickar på shoppinginlägg varje månad!
Social påverkan
En mer socialt medveten generation är på stark frammarsch på sociala medier – Generation Z. För att kunna tilltala de här användarna måste företag framöver kunna engagera sin publik med innehåll som tar upp ämnen såsom inkludering, psykisk ohälsa, klimat, jämställdhet och social rättvisa etc.
Folkrörelser som har förändrat världen, t.ex. BLM och Me Too, har också påverkat både företag och användare och ställer högre krav på relevant innehåll.
Kortlivat innehåll - Ofiltrerat och tidsbestämt
Under 2020 har fler kreatörer och företag börjat använda sig mer av både live- och stories-formaten, för att på så sätt kunna interagera på ett spontant sätt med sina följare.
Ett bra alternativ till att kunna ses irl när mycket annat har varit styrt av karantäner och restriktioner. De mer spontana formaten är kortlivade, då de är tidsbestämda, inte regisserade eller filtrerade som annat innehåll kan vara.
Både användandet av live- och stories-funktionerna på Instagram har ökat lavinartat under 2020 och de förutspås att utvecklas ännu mer under 2021. Även nya appar med live-funktioner har trendat rejält under det gångna året, som t.ex. Clubhouse.
Social gaming
Högt upp på listan bland trender för sociala medier 2021 är social gaming. Allt fler ägnade sig åt just gaming som tidsfördriv under 2020. Inte bara för att spela, utan för att kunna umgås med andra online och hänga på alla de otaliga och enormt populära spel-communities som finns på sociala medier.
Under 2021 så förutspås det att fler kommer att ägna sig åt social gaming och att det därför också kommer att bli ännu mer socialt accepterat.
Företagen har alltså helt nya marknadsföringsmöjligheter och plattformar, där de kan nå ut till en stor och bred publik. Här finns oändligt med potential för att skapa nytt och roligt innehåll på! Läs mer här.
Nischade macro-influencers - Engagerat innehåll som säljer
Fler och fler har upptäckt fördelarna med att använda sig av influencers i sin marknadsföring på sociala medier. Macro–influencers har hittills varit ett bra och mindre kostsamt alternativ för företag med små marknadsföringsbudgetar, men nu ser man att trenden har ökat överlag för att anlita nischade macro-influencers.
Dessa influencers har en högre följarskara och är ofta specialiserade eller har fokus på ett visst ämne. En nischad macro-influencer blir ofta sedda som experter inom deras område, vilket leder till ett högt engagemang och förtroende från deras följare.
I slutändan är en macro-influencer mer kostsamt att anlita, men i gengäld så kan du vänta dig ett kvalitativt samarbete. Genom att fokusera på att istället arbeta med nischade macro-influencer så lägger du din investering vid toppen av din marketingfunnel, vilket ger en kraftfull push framåt.
Om du vill lära dig mer om hur du kan jobba med nischade macro-influencers och haka på trenden. Läs mer här!
Trender för sociala medier - Sammanfattning
- Social shopping – Det har blivit enklare och roligare att handla på sociala medier.
- Generation Z och omvärldens händelser påverkar innehållet alltmer på sociala medier.
- Det kortlivade och spontana innehållet är här för att stanna.
- Social gaming skapar nya umgänges- och marknadsföringsmöjligheter.
- Genuint och engagerat innehåll lockar till att anlita nischade macro-influencers.