10 Influencer marketing trender 2021 – Har du koll?

Influencer marketing trender 2021 proad sverige kvinnliga influencers

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Har du koll på årets Influencer marketing trender? Vi hjälper dig! Intresset för att arbeta med Influencers växer varje år och även detta året kommer företag öka sin marknadsbudget för just detta. Vill du också lyckas med dina samarbeten? Genom att ha koll på årets trender kommer du lättare nå din målgrupp, generera fler leads och få bättre resultat, en bit på vägen i alla fall. Häng med, så guidar vi dig igenom de 10 största influencer marketing trenderna för året! 

1. Långsiktiga relationer – Influencer marketing trender som fortsätter under 2021 

Denna trenden är inte helt ny men vi ser att den fortsätter dominera, fokus är att starta långsiktiga samarbeten med influencers. Enstaka posts blir allt ovanligare och det finns goda anledningar till varför. Fördelen med långsiktiga relationer är att man skapar en gemenskap och en större trovärdighet hos publiken.

Varumärken har insett att det tar tid att bygga varumärkeskännedom och att göra ett sälj. Så även om influencern har en stor följarbas blir det svårt att få resultat av en enskild sponsrad post. Genom långsiktiga samarbete skapar du mer trovärdighet, bättre resultat och ni båda slipper leta och lägga ner tid på nya samarbeten.

2. Varumärken satsar på produktlanseringar med influencers som partners 

Det är ingen nyhet att Influencers är trendsättare och varumärken har förstått fördelarna med detta. Genom att tillsammans med influencers lansera produkter eller designsamarbeten, ökar försäljningen. 

Att marknadsföra sin egna produkt inger också förtroende och företaget får bättre resultat i försäljningen av produkten. 

Detta är en utveckling inom influencer samarbeten som har visat sig mycket effektiv, där många produktlager har sålt slut väldigt snabbt!

3. Företag blir bättre på att mäta framgång

Användningen av influencer marketing som en del av sin marknadsföringsstrategi har bara ökat under de senaste åren. Många företag har förstått att det är en strategi som fungerar och ger bra ROI. 

Med ökad användning växer också kunskapen och fler företag bli bättre på att mäta sina framgångar. Att följa upp på resultatet av en kampanj och utvärdera den är väldigt viktigt för att lära sig vad som gick bra respektive sämre. 

Då är chanserna större att man lyckas ännu bättre nästa gång, därför är det viktigt för företag att lyckas mäta framgång och resultat av sina influencer marketing insatser. De viktigaste KPI:erna för 2021 kommer därför vara: 

  • antalet klick 
  • försäljningar

4. Användarna kräver att företag och influencers tar ställning  

Under 2020 har det hänt en hel del, vilket användarna och följarna tar med sin in i 2021. Därför har klimatet på sociala medier ändrats, följarna förväntar sig nu att både influencers och företag uttrycker någon form av åsikt. Fokus ligger på mångfald och inkludering.

5. Influencer marketing trender – låt dina medarbetare influera 

Employee advocacy programs innebär att man tar hjälp av sina medarbetare för att kommunicera med publiken/målgruppen på sociala media.

Medarbetarna kan då visa upp en produkt, de delar med sig av sin expertise eller visar upp er företagskultur. Employee advocacy programs har visat sig vara en effektiv strategi för varumärkeskännedom och har en positiv inverkan på  företagets rykte.

6. Nischade influencers i rampljuset 

Pandemin gjorde att många företag blev tvungna att minska sin budget, vilket bidrog till att fler företag valde att arbeta med mer nischade konton på de sociala plattformarna. 

En av fördelarna med att välja influencers med en smalare följarbas är att de oftast har ett högre engagemang från sina följare. Nischade konton är också oftast mer specialiserade och därför också mer förtroendeingivande. 

Kombinationen av en engagerad följarbas och förtroendet gör att chansen för att samarbetet genererad kvalitativa leads är större! 

7. Livestreams – En stor del av influencer marketing trender 2021

Video content har dominerat de senaste åren och rörligt material fortsätter engagera användare. Som en direkt konsekvens av pandemin har Livestreams blivit väldigt populärt. 

Livestreams gör det möjlighet för Influencers att lära känna och komma närmre sina följare. Därför såg vi också en ökning av livestreams under 2020. 

Livestreams har också upptäckts av företag, där man har utformat samarbeten så som live shopping och andra live webinar.  

8. Nischade influencers blir allt mer populära

Precis som vi pratade om innan är influencers med en mindre följarskara mer specialiserade. Användarna vill också följa konton som är mer specialiserade och har fokus på ett eller ett fåtal ämnen. 

Fler influencers väljer därför att hänga på influencer marketing trenden att nischa sig inom en bransch. Detta gör att de blir sedda som experter inom ämnet. 

Genom att samarbeta med företag som verkar inom den expertisen blir också samarbetet mer trovärdigt. Trovärdiga samarbete ger mer för båda samarbetspartners. Image

9. Företag inser kraften med gaming influencers 

Företag har börjat inse kraften i gaming influencers. Gaming influencers har ofta väldigt lojala följare. Det finns ett växande intresse och efterfrågan på spel. 

Gamers har också väldigt hög räckvidd och deras publik spenderar mycket tid genom att följa med dem genom hela spelet. Detta gör att gaming influencers ofta har en stor förmåga att underhålla sin följarbas. 

Du behöver inte vara i spelindustrin för att göra samarbeta med influencers som spelar. Utan använd din fantasi och skapa engagerande innehåll tillsammans med gaming influencern. 

Den 18-19 juni äger Skandinaviens största gaming event rum i Malmö. 

Där du inte bara kan utöka ditt spel, utan också ditt företag, ditt community och dina intäkter. Självklart sker allt digitalt! Läs mer om eventet “Grow gaming” här!

10. Influencer marketing trender 2021 innebär längre captions

Det har blivit allt viktigare att lära känna och komma närmre sina följare. För att bygga en stark relation till sina följare skapar Influencers nu mer content i form av text och gör längre captions på Instagram. 

Att skriva längre captions gör oftast inläggen mer personliga och om varumärken kan bli en del av dessa captions blir samarbeten mer genuina. 

Längre captions gör det lättare att dela en guide och inkludera CTA eller att be följarna dela med sig av sina erfarenheter vilket skapar mer engagemang. 

Att följa influencer marketing trender är oftast väldigt effektivt för att skapa engagemang.  

Anpassa trenderna till ditt varumärke och dina samarbete. Om du lyckas med att ha långsiktiga, genuina och trovärdiga samarbete kommer du få bästa resultat! Så se nu till att hänga med på influencer marketing trender under 2021, så att du också lyckas med dina samarbeten!

Nyfiken på hur ditt varumärke kan använda sig av influencer marketing och dessa trender?

Kontakta oss på hej@proad.se eller nå oss på 0760 – 01 11 99 🙂 

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!