Matlagning & bakning – ett uppstigande segment inom influencer marketing

foodgeekz influencer marketing matlagning och bakning

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Under det gångna året har entusiasmen kring matlagning vuxit så att det knakar och vi tillbringar allt mer tid i köket. Med andra ord är intresset för matlagning och bakning större än någonsin och influencers med förkläde, mjöl och ugnsformar får både fler följare och en större räckvidd. 

Influencers inom matlagning och bakning – En trend på framfart

Det är ingen tillfällighet att det varje vecka poppar upp nya matlagningsbloggar och Instagramkonton med fokus på kokkonst och bakelser. Engagemanget för matlagning har vuxit med 21 procent under pandemin, vilket till stor del beror på att människor gör färre restaurangbesök och har mer tid till att baka och laga mat i hemmet.

Även om matlagning är väldigt alldagligt för de flesta – så är det också trendigt. Människor vill testa nya recept och äta god mat, dels för att vi gillar det, men också för att visa upp eller bjuda på. 

Trendspanarna har kommit fram till att vi spenderar mer pengar på exklusiv mat, bestick och porslin. Samtidigt har livsmedelsbutikerna sett en stor ökning av försäljningen bland bakprodukter och tidningsappen Readly har sett en uppgång med 26 procent för magasinkategorin Mat & Dryck. 

Hela segmentet kring bakning och matlagning är på framfart just nu, oavsett om de gäller råvaror, tillagning eller köksredskap.

Influencers räckvidd och påverkan

När vi söker inspiration för en lyxig fredagsmiddag eller ny kökskniv vänder vi oss till experterna. Det är personer som vi följer och som vi vet bjuder på spännande recept och goda måltider. Det vill säga – matinfluencers. 

ProAds matälskande bloggare, kockar och bagare har tillsammans en räckvidd på 2,4 miljoner följare. Camilla Hamid och Linda Andersson med sina bloggar My Kitchen Stories och Lindas Bakskola är två stora samarbetspartners. Tillsammans hade de över 20 miljoner minuter tittid på sina bloggar Q4 2020. 

Sedan december hör även tv-personligheten och krögaren Leif Mannerström till de många populära namnen som ProAd samarbetar med. Därtill finns en rad influencers med varierande följarantal och fokusområden. 

Varje kanal har sin egen unika inriktning, vilket skapar en stor bredd bland ProAds influencers. Det som förenar dem är en styrka i deras profil med lojala följare. Utöver att plattformarna fungerar som en inspirationskälla är det också ett skyltfönster för många samarbetspartners att visa upp sig på.

ProAds stall med influencer inom kategorierna matlagning och bakning är Sveriges främsta där varje profil fortsätter hela tiden att växa i takt med intresset för hemlagad mat och bakverk. 

Influencers inom matlagning och bakning hos ProAd

ProAd är en influencer marketing byrå med speciellt utvalda influencers inom olika segment. Några av våra influencers inom mat och bak är:

Vill du ha hjälp att hitta rätt influencer för dig och ditt varumärke? 

Vi hjälper dig! Kontakta oss via hej@proad.se eller på 0760 – 01 11 99 🙂

Utforska mer

influencer marketing roi
INFLUENCER MARKETING

Influencer marketing ROI

Allt fler upptäcker fördelarna med influencer marketing och många använder sig numer av det som en naturlig del av sina marknadsföringskampanjer. Många är däremot fortfarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss