Inspirationsdagarna 2024✨

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande och en riktigt trevlig middag första kvällen. Men innan vi knyter ihop säcken och tackar för oss vill vi självklart dela en recap av dagarna. 

Resan genom Melodifestivalen och Eurovision! 

Först upp av föreläsarna var ingen mindre än Christer Björkman (Sångare, tidigare TV-producent) och Christel Tholse Willers (Exekutiv Producent). Precis som rubriken lyder fick vi höra om resan genom Melodifestivalen och Eurovision. Allt från uppkomsten av Eurovision som skedde på 1950-talet till Eurovision idag!🎶

Syftet med tävlingen från början var att ena länderna genom musiken, och ända sedan dess har Eurovision samt dess syfte stannat kvar.🌟 Det landet som vinner och året efter får äran att hosta tävlingen behöver ta fram sitt eget visuella ID, slogan och på något sätt hitta en berättelse genom hela tävlingen som är kopplat till landet. Därmed berättade Christer och Christel att årets slogan är ”United By Music” och att årets 4 olika grundpelare (fokus-ord) för tävlingen i Malmö är:
1: Celebrate, 2: Participate, 3: Rediscover, 4: Entertain.

Dessutom är det även i år 50-års jubileum sedan ABBA vann Eurovision med Waterloo, vilket är extra kul att fira i Sverige. Däremot kunde inte någon av de utrycka huruvida det firandet kommer uppmärksammas i tävlingen, men det skapade bara mer spänning till vad som komma skall🚀.

Tankar, känslor och beteenden 

Elisabeth Vennersten, Psykoterapeut och coach, talade om alla känslor, vare sig man ser de som positiva eller negativa. Men bara för att vissa känslor räknas som ”negativa” så betyder det inte att man inte ska känna de också. Till exempel anses skam och skuld som negativa känslor  (räknas även som en av de djupaste känslorna). Denna känsla är jobbig och tung, men skulle man i vissa fall inte känna skam eller skuld så skulle man inte vara en särskilt bra medmänniska.💫

Elisabeth tog även upp hur man ska ta emot hat både online och i verkliga livet. Alla som säger hemska saker är skyldiga för vad de säger, MEN det är mottagaren av det som sägs som är ansvariga för hur man tar emot det. I vissa fall behöver man, så gott man kan, försöka acceptera läget då just den fighten inte är värd att ta. Självklart i många fall lättare sagt än gjort, men man kan försöka💓. En otroligt givande föreläsning som gav många tankeställare.

Findus

Från Findus kom Anna Knutsson, Head of Media – Nordics, och Katia Ducker, Media Manager – Nordics. De pratade om Findus Brand Communication and Media.🍴Enligt Findus har de själva en väldigt bred målgrupp, då alla äter mat. Det finns så otroligt många mat-märken att välja mellan, vilket gör att deras redan breda målgrupp är väldigt illojal. Detta gör att Findus behöver ha en kommunikationsstrategi för att nå ut till alla och få de att vilja komma tillbaka.🌟

Första steget är: Building & Reinforcing. Detta innebär att de vill att konsumenterna ska gilla deras produkter och framförallt känna igen de. 
Andra steget är: Nudgning. De vill att konsumenterna ska överväga deras produkter över andras. Därför behöver de konstant påminna konsumenterna genom bland annat reklam.
Tredje steget är: Purchase & Repurchase. De vill att konsumenterna ska köpa deras produkter och även vilja köpa de på nytt. Därför behöver de konstant påminna konsumenterna om produkterna på olika plattformar.

En av många insikter de har fått av influencer marketing är att människor vill se människor och kunna relatera. Därför skapar de inte enbart kampanjer där man t.ex. bara ser mat, utan varierar innehållet med inluencers som kan prata mer personligt till sina följare.💫

Ännu en otroligt intressant föreläsning där vi fick höra mycket om deras influencer marketing strategier.

Reklamombudsmannen

Next up: Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman, som talade om regler och lagar gällande reklam. Hon tog upp flertalet exempel på fall som har blivit friade, fällda och i vissa fall även dömda i domstol. På så sätt kunde vi som lyssnade enklare förstå från fall till fall vad man får göra och inte.✅❌

Nyligen gjordes det en EU-granskning av 576 influencers i 22 länder. De kom fram till att 97% av profilerna postade inlägg med kommersiellt innehåll, men enbart 20% av inläggen var korrekt reklammarkerade. Detta är något som Reklamombudsmannen menar behöver ändras på för att undvika att fällas i onödan.

Verkligen givande föreläsning som fick alla i rummet att diskutera vad man får och inte får göra. Intresset var högt och lärdomarna ännu högre!🌟

JYSK

Dag 2 anlände och startade med Sandra Martinsson, Kommunikationschef, som talade om allt från vilka JYSK är till hur deras resa succesivt har påbörjats med influencer marketing.✨ JYSK har i dagsläget 158 butiker i Sverige och deras mål med butikerna är att de alltid ska finnas till hands vart du än är. Deras USP är att de finns lokalt och att medarbetarna ofta bor på samma ort. På så sätt kan deras konsumenter känna en trygghet till de.

Målet med varumärket är att de vill komma ifrån “billighets”-känslan och berätta mer om vilka kunskaper de faktiskt har inom sina kvalitativa produkter. Hittills har de mest satsat på tidningar till brevlådan som marknadsföring, men i år ska de påbörja utskick av digitala tidningar. Samtidigt har de även påbörjat med influencer marketing genom lokala profiler. Planen framöver är att expandera med influencer marketing och diverse sociala medier.🚀

Otroligt intressant att få höra och hur deras marknadsföring har funkat hittills och deras resa framöver med influencer marketing!

Topvisible

Alesso Lion, Educator, UX & Social Media Specialist Topvisible, talade om AI och vilka olika typer av AI det finns. AI är till för att kunna effektivisera din vardag och ditt arbete. Det är inte till för att göra hela arbetet åt dig.🌟

De olika programmen av AI är bland annat Chat GPT, Midjourney, FireFly, Open AI med mera. Chat GPT är ett generativt AI-program som många känner till och använder sig av idag. Programmet har samlat på sig otroligt mycket information och när man därefter skriver vad man behöver i programmet så kommer den generera informationen du behöver.📝

Det funkar på liknande sätt med de andra AI-programmen om man till exempel vill få hjälp att skapa en bild eller rätta till detaljer i videor med mera. Däremot visade Alesso även exempel på när det kan gå fel då AI inte alltid är felfri.💻

Verkligen otroligt hur mycket AI har utvecklats till att vi idag kan göra så mycket med det! Föreläsningen gav många lärdomar till hur AI fungerar och framförallt hur verkliga många AI-genererade bilder, röster med mera kan se ut idag.

IVL – Svenska Miljöinstitutet

Näst på tur var Åse Togerö, Hållbarhetsexpert Svenska Miljöinstitutet, som talade om miljö.♻️ Hon tog både upp hur illa läget ser ut för miljön idag, men även de positiva initiativen som tas för miljön. Hon visade båda sidor då hon är bekymrad över att man nästan enbart visar eländes bilder på hur dåligt allt går. Detta i sin tur kan leda till att fler tappar hoppet till att kämpa för en så viktig fråga. Hon menar att man borde visa mer av initiativen som tas för att få fler att vilja gå med.
Ett av många exempel på positiva initiativ är den danska ön Ärö som bestämde sig för att öns energiförsörjning enbart skulle vara förnybar –  och de lyckades.🌞

Hon tog även upp allt om greenwashing (företag som förmedlar felaktiga intryck eller vilseledande information om hur deras produkter är miljövänliga) och greenhushing (företag som inte vågar berätta om sitt hållbarhetsarbete då de är rädda att bli felaktigt anklagade) som problem vi möter idag.

Tips från Åse är att man ska försöka konsumera mindre och därmed förbruka mindre. Det innebär inte att du sänker din livskvalitet som många tror, utan att du ändrar en vana i ditt liv.💓Dessa tips tog vi alla verkligen med oss från denna otroliga föreläsning!

Söderberg & Partners – Wealth Management

Sist men inte minst Tomas Tilliander, Wealth Manager Söderberg & Partners, som pratade om pengar i sin helhet. Allt från skatter och avkastning till aktier och fonder.💸

Han berättade bland annat om Bitcoin, då det fortfarande är aktuellt och många känner till det. Han förklarade att det är en konstgjord valuta som bygger på efterfrågan och utbud. Det är alltså ingen tillgång i sig. Därmed kan man inte riktigt lita på det, då allt baseras på hur många som köper och säljer för att avgöra dess värde.💵 Varför många däremot ändå väljer att köpa Bitcoin är för att man oftast enbart får höra om alla som lyckats med valutan, vilket gör att fler vill haka på. Däremot får man nästan aldrig höra om fallen där det gått dåligt och människor har förlorat pengar. 

Han tog även upp att det under pandemin var väldigt många som sålde sina aktier och fonder av rädsla för att förlora pengar, men tipset han hade velat ge till alla då var att det egentligen är när man är som räddast som man ska satsa som mest.

Han avslutade allt med tipset: “Låt era pengar jobba när ni jobbar!”
Otroligt intressant föreläsning föreläsning med många bra tips på hur man ska tänka med sina pengar! 💫

ETT STORT TACK TILL VÅRA SPONSORER FÖR DAGARNA: HARIBO, BIC, GYMGROSSISTEN OCH COCA COLA!

ÄVEN ETT EXTRA STORT TACK TILL FREDA49 SOM SÅG TILL ATT VI VAR MÄTTA OCH BELÅTNA MED FANTASTISK SERVICE!

Alla dessa föreläsningar var helt fantastiska och vi kan inget annat än att tacka alla som har medverkat dessa två dagar! Utan er alla hade inte dessa dagar blivit så bra och givande som de var! 
// ProAd Teamet 💙

Tveka inte att höra av dig till oss! Eller kika runt på vår hemsida!

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!