Influencer marketing i e-commerce – allt du behöver veta!

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Få har undgått influencers genomslagskraft i marknadsföringssyften. Influencers har öppnat upp dörren för både små och stora bolag att marknadsföra sig med en profil som redan har en tillgiven målgrupp. Även e-handeln har förstått värdet i att arbeta med influencers – men hur går det till, och vad behöver man tänka på?

Influencers enorma inflytande

I takt med sociala mediers explosionsartade entré och efterföljande tillväxt har influencers fått en enorm påverkan. Och e-handeln har inte varit sen med att förstå värdet i att använda sig av influencers i marknadsföringssyfte. Fördelarna är nämligen många.

Att som e-commerce-bolag bygga upp en trogen kundbas, en nära dialog och en aktualitet kan ta år. Och även om man gjort det, krävs det ett stort arbete för att lyckas med kampanjer. Men idag finns kraftfulla sätt att nå ut i vimlet – oavsett om man är liten eller stor.

Många fördelar med e-commerce

I och med influencers erbjuds e-handeln att rikta en annons mot precis den målgrupp man vill ska se den. Vilket är en av de viktigaste, om inte den allra viktigaste, faktorn när det kommer till digital marknadsföring. Ett stort grundjobb är alltså redan gjort – av influencern. Det fina är även att det finns otroligt många influencers. Variationen av influencers gör att den som vill annonsera har ett stort urval kring vilken influencer de vill ska fronta en annons. 

Även tillit är en grundbult för en lyckad marknadsföringskampanj. Den som ser kampanjen behöver känna förtroende. Genom att låta en influencer, som redan har en trogen följarskara, annonsera sina produkter eller tjänster är förtroendedelen redan på plats. 

Att annonsera via traditionell media som exempelvis TV, är väldigt dyrt. Givetvis finns det även influencers som tar mycket betalt, men även här ges e-commerce en fördel. Är man en mindre e-handel, kan man använda en mindre influencer, är man däremot ett jättebolag, kan man använda sig av en av våra största sociala medie-profiler.

Influencer marketing - att tänka på

Sätt upp mål

Vad vill du med kampanjen? Att formulera tydliga mål innan man inleder ett samarbete med en influencer är A och O. Är syftet att öka varumärkeskännedom, generera leads eller öka konvertering? Med formulerade mål blir kampanjen inte bara lättare att ta fram och genomföra, utan även lättare att utvärdera med hjälp av relevanta KPI:er.

Välj influencer med omsorg

Precis som med all marknadsföring finns det regler att förhålla sig till när man sysslar med influencer marketing. Som företag är det viktigt att upplysa influencern du samarbetar med om vilka regler som gäller vid bland annat annonsmärkning. Vi har skrivit ett blogginlägg på ämnet.

Följ upp!

Precis som vid alla kampanjer är det viktigt att följa upp resultatet av den. Vad var målet med annonsen eller kampanjen – och vad blev utfallet? Om utfallet inte blev som önskat är det en god idé att analysera varför. I många fall har det inte med influencern och dess målgrupp att göra utan kan handla om hur kampanjen utformades. Dra därför inte i för höga växlar, utan gör din analys och ta med dig lärdomarna inför nästa samarbete.

Kontakta oss gärna om du vill veta mer om hur du kan arbeta med influencer marketing.

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!