5 tips på hur du hittar rätt TikTok influencer

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

För att kunna starta en TikTok influencer marketing-kampanj, behöver du hitta relevanta och ansedda influencers att samarbeta med. Som med alla influencer marketing-kampanjer, behöver varumärken använda sitt bästa omdöme vid val av representanter för deras varumärke. För att bättre förbereda ditt varumärke inför kommande kampanjer, läs våra 5 tips på hur du hittar rätt TikTok influencers för din aktivering: 

1. Lär känna din målgrupp

Det första du behöver göra är att undersöka om din målgrupp finns på TikTok och om de gör det, förstå vilka influencers som bäst skulle matcha bäst ihop med ditt varumärke. Anta inte att TikTokkreatörer med flest följare automatiskt kommer att ha störst effekt. Undersök noggrant vilka influencers som kommer att generera det mest meningsfulla engagemanget och om det kommer att påverka köpbeslut hos konsumenten. 

2. Identifiera befintligt sponsrat innehåller med influencers på TikTok

På samma sätt som att använda sökfunktionerna för Discover-sidan kan du söka efter videoinnehåll som är taggat med #ad för att identifiera sponsrat innehåll på plattformen. Denna teknik gör det möjligt för varumärken att snabbt hitta befintligt influencerinnehåll för att avgöra om dessa influencers skulle vara en bra samarbetsmöjlighet. 

3. Korskontrollera influencers på andra sociala medieplattformar

Det kan vara en bra idé att kolla in de influencers du redan känner från andra populära sociala plattformar, som YouTube och Instagram. Influencers som har en stark närvaro till exempel Instagram och Youtube, kan även ha en växande TikTok-fanbas. Även om det inte alltid är fallet, är det värt att kolla in de influencers du har hört talas om eller redan arbetat med på andra plattformar. 

4. Utför en organisk sökning

Ibland kan en riktad Google-sökning ge användbara resultat. Börja med att söka efter “bästa TikTok-skapare” för att identifiera några av de mer populära TikTok-influencerna, ändra sedan din sökning för att identifiera specifika nischer. Om du till exempel är ett märke av ett matvarumärkeskedja, skulle det vara en logisk startpunkt att skriva in “TikTok-skapare för mat”. Listor över toppskapare förändras ständigt, så tänk på att hålla dig uppdaterad och häng med i trenderna. 

5. Sök relevanta, trendiga hashtags på TikToks upptäckssida

TikTok hashtags är ett effektivt sätt att få fler användare att upptäcka ditt innehåll. Hashtags på TikTok fungerar på samma sätt som de gör på Instagram och är ett verktyg som hjälper dig att organisera innehåll genom kategorier och hjälper användarna att dela och söka efter innehåll. Detta är också viktigt när det gäller att indexera och sammanföra innehållsskapare och relevant publik baserat på en specifik nisch, särskilt när det gäller företag, artister och andra innehållsskapare.  

Vi på ProAd hjälper dig att nå rätt målgrupp, vid rätt tillfälle och med rätt budskap. Vill du också komma igång med influencer marketing? Klicka här för att läsa mer! 

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!