Hur får influencers betalt?

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Det är viktigt att varumärken och influencers vet hur mycket de ska ta betalt för sina samarbeten via sociala medier, men trots detta är ofta prissättning ett av de vanligare problem som tidigt påträffas. I detta inlägg ska vi titta närmare på vad influencer marketing ska kosta och hur du räknar ut det på bästa sätt. Häng med!  

Vad kostar influencer marketing?

Vad influencer marketing och influencers kostar kan variera enormt och det är viktigt att tidigt ta hänsyn till dessa faktorer för att debitera rätt: 

Varumärke och nisch – Hur nischad och etablerad är influencern? Detta bör stämma överens med den önskade målgruppen som du vill nå ut till. 

Innehåll – Hur mycket och vilken typ av innehåll som ska skapas under samarbetets gång. 

Räckvidd – Räkna ut hur många personer som influencern når ut till, utan att räkna in följare eller prenumeranter då detta ibland kan vara missvisande. 

Arbetstid – Estimera hur mycket tid som kommer läggas på samarbetet. 

Engagemang – Ta reda på hur pass bra matchning influencern har med ert varumärkes önskade målgrupp. 

Om du vill ha hjälp med att hitta rätt influencers, eller bedöma vad influencers kostar föreslår vi att du ta kontakt med en influencer marketing-byrå. Vill du komma i kontakt ett influencernätverk – gör du det här

Samarbeta med en influencer marketing-byrå

En av de viktigaste uppgifterna som en influencer marketing-byrå har är att de kan hjälpa till med är att välja rätt projekt och kunder för respektive influencer. En byrå fungerar även som ett långsiktigt stöd för utveckling och uppbyggnad av ert företag. Det innebär även uppgifter så som koncept för samarbeten samt kundhantering och avtalsförhandlingar. 

Förutom erfarenhet så har de en etablerad relation till relevanta profiler och kan hjälpa till att lägga upp en strategi för att lyckas. En av fördelarna med att samarbeta med en influencer marketing-byrå är att det är tids- och kostnadseffektivt på sikt, men kan även hjälpa er att snabbare ta er marknadsföring till nya nivåer.  

Läs mer om fördelarna med att arbeta med en influencer marketing byrå här! 

5 punkter att ha koll på under samarbetets gång:

  • 1. Identifiera rätt målgrupp – Ta tid att hitta och identifiera rätt influencer som har samma målgrupp som ditt varumärke. Med rätt val av influencer får du direktkontakt med inte bara deras målgrupp – utan även din egen. 
  •  
  • 2. Sätt upp tydliga och mätbara KPI:er – Innan samarbetet startar är det viktigt att ni som företag bestämmer er för tydliga KPI:er som aktiveringen ska baseras på. Detta är viktigt oavsett om det rör sig om ett kort- eller långvarigt samarbete och var noga med att informera influencern om vad som gäller.
  •  
  • 3. Bestäm vilka kanaler som ska användas – Grunda alltid besluten kring val av kanaler som ska användas genom vilken målgrupp som ditt varumärke vill nå ut till.
  •  
  • 4. Se till att innehållet är autentiskt – Var noga med att hitta relevanta influencers som passar din önskade målgrupp och som går hand i hand med produkten som ska marknadsföras. Läs mer om det här!
  •  
  • 5. Mät och utvärdera – Efter kampanjens avslut är det viktigt att utvärdera hur samarbetet och resultatet blev. Det kan handla om att mäta tillväxt, publikens engagemang eller eventuella produkter som såldes. På så vis kan du göra en bedömning för vad som behöver göras annorlunda vid kommande samarbeten. 

Sammanfattning

Kostnaden för att samarbeta med influencers är en investering precis som all annan marknadsföring, och fungerar både i relationsbyggande syfte som ofta ger väldigt bra avkastning. Det är viktigt att föra en öppen dialog och genom att vara flexibel komma överens om ett gemensamt pris som båda parter är nöjda med. 

Se till att innehållet som skapas utgår ifrån tydliga riktlinjer mellan dig som varumärke och influencern, och var noga med att sätta upp mätbara KPI:er att utvärdera vid samarbetets slut. Många företag arbetar framgångsrikt på egen hand för att bygga upp interna influencer marketing-avdelningar medan andra väljer att samarbeta med en extern byrå.

Genom att ta hjälp av en influencer-marketing byrå får du tillgång till specialister med en enorm kunskap och erfarenhet inom just detta område. Vi på ProAd hjälper dig gärna i din resa inom influencer-marketing på ett effektivt och transparent sätt.  

Klicka här om du vill komma i kontakt med någon av våra säljare!

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!