Lindas Bakskola och receptet på framgång [Intervju]

Lindas bakskola har 300 000 följare på Instagram och en blogg med över 250 000 besökare i veckan. I åtta år hade Linda Andersson fast jobb på en baktidning och som en satsning från tidningens sida, men på Lindas initiativ, föddes Lindas Bakskola & Matskola. Framgångssagan går inte att ta miste på, idag är Linda en av Sveriges absolut största influencers inom bakning och matlagning. 

Linda har i sitt yrkesliv arbetat på flera stora tidningar, däribland Aftonbladet och tidningen Hembakat. Bara att ha ett fast jobb på en tidning är för många en dröm, branschen är svår att ta sig in i. På Hembakat jobbade Linda först med layout, sedan som reporter och till sist som redaktör. När tidningen skulle gå digitalt, från att tidigare bara funnits i print, sprudlade idéerna på hur man skulle nå sin publik. 

– Mitt bidrag var en bakblogg som jag startade. Ledningen tyckte att det var en bra idé och vi beslutade att jag, en dag i veckan, skulle vara hemma och baka till mina blogginlägg. Jag gjorde även både ett Instagramkonto och en Facebooksida med samma namn. Tack vare Hembakats Facebooksida som redan fanns, fick mina konton och min blogg en tacksam skjuts på vägen och de blev snabbt populära, berättar Linda.

Lindas bakskola matskola influencer profilbild

Faktaruta
Namn: Linda Andersson

Ålder: 50 år

Familj: Sambon Micke och barnen Amanda 23, Felix 22, Kalle 21, Tiger 14 och Frida 11.

Bor: Villa i Huddinge 

Gör: Driver bloggen Lindas Bakskola & Matskola, Instagram-kontot “Lindasbakskola” och Facebook-sidan Lindas bakskola

Favoritsak: Sin Iphone

Fritidsintressen: Padel, löpning, tillbringa tid med familjen, umgås med vänner och lantstället i Trosa.

I två års tid var Linda hemma en gång i veckan för att baka och förbereda inlägg till Lindas Bakskola & Matskola som var en del av tidningens digitala kanaler. Till slut fick hon en förfrågan om att istället driva bloggen och sina sociala kanaler på egen hand.

– Jag kände “Vågar jag?”. Jag hade redan ett jättebra jobb, men samtidigt var jag sugen på att utveckla ett eget varumärke. I samma veva fick jag också ett erbjudande om att göra egna bakböcker, men det fick jag inte göra som anställd på tidningen. Jag tänkte att det får bära eller brista, på något sätt skulle det gå.  

Sagt och gjort. Linda gick från att sitta på redaktionen till att satsa helhjärtat på sitt eget varumärke hemifrån samtidigt som hon fortsatte att frilansa för Hembakat. Bloggen, och Lindas andra sociala kanaler, har stadigt växt hela tiden och den växande trenden håller i sig. Hon får fortfarande nya, intresserade följare och fler besökare på bloggen. Och receptet på framgången verkar ligga i det enkla.

– Folk gillar enkelheten i det jag gör men även inspiration från godsaker. Min grej är att alltid visa, steg för steg, hur man gör. Jag är väldigt tydlig och pedagogisk, det är så enkelt att även barn kan förstå och hänga med. Just mina “steg för steg”-inlägg är väldigt uppskattade och jag visar mycket genom bilder.

Lindas bakskola influencer Proad sweden

Linda gör det hon är bäst på

Trots att det är Lindas Instagramkonto “Lindasbakskola” som är hennes största kanal beskriver hon själv sin blogg som navet. På bloggen finns alla recept och ett mångårigt arkiv med inlägg. Om alla vägar går till Rom så är både Facebook, TikTok och Instagram vägar som följare tar för att hitta den stora samlingen av recept. Genom Facebook hittar nyfikna följare in till bloggen genom länkar, medan Instagram är ett friare forum för Linda. Där försöker hon snarare att ge sina följare inspiration. 

Linda berättar att hon tycker att det är skönt att ha någon som sköter kundkontakt åt henne. Samarbetet med ProAd gör att Linda kan lägga fokus på det som hon är bäst på. Hon kan driva sina idéer med Lindas Bakskola och lägga krut på just bakning.

– Det är väldigt skönt att ha folk som dels har kontakt med potentiella samarbetspartners men som även agerar säljare. Jag driver Lindas Bakskola för att jag gillar det, jag är ingen bra säljare. ProAd hjälper mig med avtal, priser och kundkontakt. De vet hur det blir ett bra samarbete medan jag är duktig på min bit.

Lindas bakskola och matskola

Intresset har växt i pandemin

Under coronapandemin är det många som fått upp ögonen för alla möjliga olika hemmaaktiviteter. Däribland bakning och matlagning som folk tycks intressera sig för mer än någonsin. Lindas Bakskola har för många varit en stor inspirationskälla i nyfunna mat- och bakintressen.

– Ännu fler bakar och intresset har blivit större för det jag gör. Många människor har mer tid nu när man är hemma mycket. Det ska vara gott men inte så svårt att baka, jag ger bra, enkla tips och förenklar hur jag skriver ut recepten. Det är uppskattat. 

Det som började som en idé när tidningen som Linda arbetade på skulle gå digitalt är idag en riktigt framgångssaga. Lindas sociala kanaler blomstrar och hon har tid att lägga sina timmar på det hon gör allra bäst. 

– Jag ska fortsätta i samma veva och försöka förnya med roliga idéer, dels recept men även nya, roliga samarbetspartners. De som följer mig ska känna att det händer nya saker i mitt flöde och att de får ta del av nya idéer. Nya, roliga idéer, avslutar Linda.

Vi tackar Linda för pratstunden och ser fram emot vad som kommer härnäst!

Är du mer nyfiken på hur ett samarbete med Linda eller någon av våra andra influencers går till?

Kontakta oss så diskuterar vi möjligheterna tillsammans! 

SKICKA MEDDELANDE
SKICKA MEDDELANDE
Proad sweden logo - influencer marketing programmatisk annonsering och annonsering i digitala kanaler
ProAd Sweden Vi brinner för det digitala mötet.
Vi finns här för att hjälpa dig. Bara fyll i och skicka så återkopplar vi så snart vi bara kan.
Skicka