På Instagramhimlen blinkar många av Sveriges största influencers. En del har främst inhemska följare medan andra satsar på en internationell målgrupp.
Samtidigt pratar man allt mer om microinfluencers och det kan vara värt att fråga sig vad man ska mäta om man inte mäter följarantalet. Läs här om några av de största svenskarna på Instagram.
Sveriges största träningsprofil
Med 2,5 miljoner följare är Linn Löwes en av de största. Hon överlevde cancer och är nu en fitnessprofil som lägger upp bilder på sig själv när hon tränar. Följarna får träningstips. Hon lägger även upp för- och efterbilder på andra som köpt hennes kost- och träningsplan.
- Följare: 2,5 miljoner
- Engagemang: 3,80 procent
- Kommentarer i snitt: 773 stycken
Största manliga influencern
På Instagram kallar sig Cristoffer Collin för wisslaren. Där har han 1,1 miljoner följare. Han är den före detta kyrkogårdsvaktmästaren som idag lever på att lägga upp vackra naturbilder från resor. Han har skrivit en bok, Instagram changed my life.
- Följare: 1,1 miljoner
- Engagemang: 3,80 procent
- Kommentarer i snitt: 773 stycken
Populäraste påverkaren inom mode
Kenza Zouiten drev en av de första stora bloggarna. Den startade hon som 16-åring, 2006. Sedan dess har hon blivit en av de största av våra svenska influencers. Idag kan man följa hennes liv som nybliven mamma till sonen Nicola.
- Följare: 1,8 miljoner
- Engagemang: 4,70 procent
- Kommentarer i snitt: 185 stycken
Sveriges största influencer sett till antalet följare
Anna Nyström sitter trots sitt doldisskap på en ohotad förstaplats. Hon lägger främst upp bilder på sig själv i olika situationer. Dock har det ifrågasatts om hennes följare är äkta – och tillochmed om hon själv finns på riktigt!
- Följare: 8,5 miljoner
- Engagemang: 3,80 procent
- Kommentarer: 1 711
Vill du veta mer om Influencer Marketing på Instagram?
Flest följare ger inte alltid bäst resultat
Som marknadsförare är det lätt att stirra sig blind på antalet följare, man vill ju nå många. Men följarantalet är inte allt. Ibland är det faktiskt inget alls.
För säljer du träningskläder kanske du inte ska samarbeta med någon vars plattform handlar om bakning, även om hen har 1 miljon följare.
En influencer som Anna Nyström har såklart en stor följarskara. Men faktum är att de flesta av hennes drygt åtta miljoner följare inte ens finns i Sverige.
En annan relevant siffra att titta på är kontots engagemang. Och tänk på det viktigaste av allt om du vill se resultat – att matcha rätt influencer med din målgrupp. Läs mer om influencer marketing i Sverige här!
Vi vet att influencerdjungeln är snårig och det är svårt att veta var du ens ska börja leta.
Undrar du vilken influencer som passar dig bäst? Hör av dig till oss på ProAd!