Så bygger du långsiktiga relationer via influencer marketing

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Att marknadsföra sitt varumärke eller tjänst genom influencer marketing har, är och kommer länge att vara en väldigt bra och långsiktig marknadsföringsmetod. Är det så enkelt som det låter? 

Att bara ta kontakt med en influencer och låta hen agera mediehus. Svaret är både ja och nej. En influencer är något mycket större än ett mediehus. Det är en människa och alla vet att med och till människor har man en relation. 

Det är just relationen som målgruppen (konsumenterna) har till influencern som är viktig i detta sammanhang. Du som varumärke eller tjänst kommer med största sannolikhet att sälja mer eller nå andra angivna mål snabbare med hjälp av en influencer och dess målgrupp. 

Ett långsiktigt samarbete med en påverkare leder till starka och långsiktiga relationer med din målgrupp. – Om du gör rätt! En lyckad influencer marketing kampanj ska leda till högre varumärkeskännedom, högre konverteringsgrad och påverka din målgrupp positivt genom kundresan.

Nedan följer olika relationsbyggande metoder att ta till vara på. 

Långsiktig influencer marketing

Inom marknadsföring så är långsiktiga strategier ett välkänt och vinnande koncept. Och det gäller även marknadsföring via en influencer. 

Att längre samarbeten bygger relationer med målgruppen är en självklarhet. Du har mer tid och rum att etablera ditt varumärke och dessutom möjlighet att påminna följarna om att ni finns.

Influencers har kul på tivoli så mäter du engagemang influencer marketing KPIer

Storytelling och innehåll

Som sagt så är en influencer är människa precis som du och jag. Deras följare relaterar till dem på samma nivå som att du relaterar till en vän eller en kollega. 

Säg att den där kollegan du tycker så mycket om visar upp sin nya väska och berättar hur bra den är med så många fack och att den är gjord på veganskt läder, då kommer du med största sannolikhet bli sugen på att köpa samma väska. 

Dels för att din kollega älskar den och då kommer du också göra det och dels för att den är vegansk och du vill börja tänka mer på din miljöpåverkan. 

Det är exakt så det fungerar med en influencer och dess följare, som i många fall är fans. 

Trovärdighet skapar starka relationer

Trovärdigheten är givetvis A och O i ett samarbete med en influencer. Säg att du är ett företag som säljer proteinpulver, då ska du inte göra ett samarbete med någon som aldrig lagt upp en träningsbild. Det skulle aldrig fungera och därmed aldrig gå hem hos influencerns följare. 

En bra och genomtänkt matchning mellan influencer och produkt är också någonting som kommer att öka dina chanser för hög trovärdighet. Här är det också viktigt att influencern och själva varumärket har är jämbördiga. 

Behöver du ha hjälp med att hitta matchande influencer till din kampanj? 

Skriv eller ring till oss, vi kan hjälpa dig! 

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!