Influencer marketing Instagram – Så maximerar du effekten i 5 steg!

Influencer marketing Instagram dog and influencer in the summer

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Idag är det nästan mer regel än undantag att en del av företags marknadsföringsbudget går till Influencer marketing, och ofta via kanaler som Instagram. Och det är inte så konstigt, influencern har ofta lagt flera år på att bygga upp sitt förtroendekapital. Det vill du självklart ta del av. Just nu är det kanske Instagram som är den mest relevanta plattformen när det kommer till influencer marketing.

Men borta är dagarna då influencers nöjde sig med gratis produkter i arvode. Bianca Ingrosso har sagt att hon tar upp till 200 000 kronor för ett enda sponsrat inlägg på Instagram!

Så hur får du störst effekt av dina kronor?

1. Hitta rätt influencer för din influencer marketing på Instagram

Att använda en influencer som din målgrupp har förtroende för är a och o.

Varför inte satsa på microinfluencers (10 000 – 100 000 följare)

De kan vara svårare att hitta, men fördelen ligger i följarskaran. Den må vara liten – men den är hängiven. Ofta känner man en större närhet till en mindre influencer och deras följare interagerar mer.

Här finns också ekonomiska strategier. Mer ofta än sällan ser de mindre aktörerna sin plattform som en hobby än som en business som ska generera stora pengar. 

Instagram influencer marketing influencer raising hands to the sky in sweden

2. Ha en tydlig strategi från början

Att ha en tydlig strategi kring din influencer marketing och Instagram-kanal är lika viktigt som att ha en strategi kring allt annat ditt företag gör. Sätt målen redan från början. 

Är målet att öka försäljningen? Eller att förbättra din sajts SEO genom länkar? Vilken ROI förväntar du dig? Saknas formulerade mål blir det svårt att följa upp och avgöra om kampanjen var lyckad.

3. Tänk långsiktigt

En influencerkampanj ger sällan resultat på en gång. Det influencern bidrar med är en stabil relation med sin följarskara. Det är den relationen du vill ha del av. Tänk långsiktigt och även du har möjlighet att bygga upp ett förtroende. 

4. Analysera följarna

Inför en kampanj på Instagram ska du se till att ta del av statistiken från kontot. Varför är det viktigt för dig? Jo, för att det ger dig möjlighet att genomskåda om följarna är äkta eller köpta

Ett sätt att göra det på är att se vilken CTR länken i bion har. Titta också på hur följarantalet står sig i relation till kontots engagemang. Vill man beräkna ett kontos engagemang kan man göra det enligt ekvationen likes + kommentarer/följare x 100.

5. Ta hjälp av en expert

Alla kan inte vara experter, men vi är det. Genom att samarbeta med oss maximerar du dina chanser att samarbeta med rätt influencer för just ditt varumärke och produkt. Du maximerar med andra ord att uppnå dina och företagets önskade resultat

Optimera din influencer marketing på Instagram med hjälp av oss som har stenkoll på branschen. Kontakta oss på proad idag eller börja med att kolla in alla våra fantastiska influencers

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!