8 Influencer Marketing Trender 2020 – Har du koll?

Det nya året är här och med det följer såklart nya influencer marketing trender för året 2020. Trender är något som inte alltid klingat väl i allas öron. Men, vi menar att det finns stor anledning till att hålla koll på trender eftersom de oftast fungerar som indikatorer på större rörelser i samtiden. Här listar vi de 8 största trenderna inom influencer marketing i år!

Influencer marketing är utan tvekan här för att stanna. Men, likt alla andra fenomen i vårt samhälle är det föränderligt och branschen utvecklas hela tiden. Nya trender uppstår snabbt. Därför är det viktigt att hänga med och då och då uppdatera sig på vad som gäller just nu. 

1. Influencer marketing trender 2020 innebär att sy ihop marknadsföringsstrategier

Vi har tidigare sett hur en uppdelning har skett mellan olika strategier för onlinemarknadsföring. Man har kanske till och med haft en separat strategi för såväl influencer marketing, content marketing och sociala medier. Inför 2020 förstår allt fler företag att detta bara är olika komponenter av samma marknadsföringsstrategi och därmed kombineras dem i ett. 

2. Enstaka kampanjer blir till långvariga relationer

När influencer marketing kom till var det väldigt vanligt att företag valde en passande influencer för varje kampanj. Nu, och framförallt framåt, kommer långvariga relationer att bli centrala och alla kortare samarbeten kommer att allt mer att försvinna.

3. Vi lämnar klassiska kändisar allt mer bakom oss

Detta tror vi inte kommer som en överraskning för någon. Men, influencers har tagit över medieklimatet så pass att färre och färre företag använder klassiska kändisar som influencers för samarbeten. 

4. Istället blir micro-influencers mer framstående

Istället för klassiska kändisar ser vi att de största inom influencer marketing såklart fortsätter att växa men även att micro-influencers blir mer och mer populära att använda. 

5. Värderingar i fokus är en stor del av influencer marketing trender 2020

Att varumärket och influencern i fråga ska vara kompatibla blir viktigare och viktigare. Alla konsumenter ifrågasätter starkt både företag som influencers om de anser att de inte har överensstämmande värderingar

Influencer-marketing-trender-2020-b2b-och-b2c-influencers-driver-trafik

Tips & nyheter direkt till din inkorg - Prenumerera på vårt nyhetsbrev här!


SKICKA
SKICKA

6. Video och audio är centrala

Detta kanske inte heller dyker upp som en skräll i trend-listan. Men video och framförallt ljudinspelningar blir större och större. Vi kan till exempel se en stor förflyttning mot plattformar så som TikTok och liknande. 

7. Ansvar blir allt viktigare 

Ansvar generellt men specifikt socialt och samhälleligt ansvar växer för varje dag. Den trenden sätter press på såväl influencern som företaget. Om en influencer samarbetar med ett varumärke som publiken inte upplever tar ansvar, kommer de inte heller ta till sig av budskapet. 

Influencer-marketing-trender-2020-för-företag-digital-marketing

8. 2020 inväntar vi fler regelverk inom influencer marketing

När influencer marketing kom så var klimatet väldigt fritt och ingen visste riktigt vad som gällde eller hur olika regler skulle appliceras. Men ju mer branschen växer desto fler förhållningsregler uppstår. Inför 2020 kommer vi behöva rätta oss efter ännu fler regelverk. Med det sagt behöver det inte nödvändigtvis innebära något negativt. 

Vill du veta mer om vad som krävs idag för att dina annonssamarbeten ska följa reglerna? Då kan du läsa om det här. 

Så, influencer marketing trender 2020 – Spännande! Hoppas du fått med dig något värdefullt och inspirerande att ta med dig till ditt eget varumärke och företag.

Har du fler frågor om vad som händer just nu inom influencer marketing? Hör av dig till oss på ProAd så svarar vi!

SKICKA MEDDELANDE
SKICKA MEDDELANDE
ProAd Sweden Vi brinner för det digitala mötet.
Vi finns här för att hjälpa dig. Bara fyll i och skicka så återkopplar vi så snart vi bara kan.
Skicka