Annonssamarbete – Så annonserar du alltid korrekt & lagligt!

Annonssamarbete och influencer marketing good to know

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
Marknadsförare har ett stort ansvar att se till att den reklam som görs – görs korrekt, oavsett vilken metod som används att göra reklamen på. Nu under åren då influencer marknadsföring varit så stort har både influencers och annonsörer hamnat i blåsväder på grund av vilseledande reklam. 

Vem bär ansvaret i ett annonssamarbete enligt lag?

Att följa marknadsföringslagen när det gäller just influencer marketing och annonssamarbeten är det väldigt viktigt att det framgår tydligt att influencern du har ett betalt annonssamarbete med får betalt på något sätt för att göra den posten; en annonsmärkning.

Så här ska annonsmärkningen se ut på de mest använda kanalerna inom influencer marketing:  

  • Blogg – Annonsmärkningen ska ligga i början av inlägget, gärna redan i rubriken för att vara så tydlig som möjligt. 
  • Instagram – Lika så här, annonsmärk i början av inlägget. Om influencern är certifierad av Instagram finns fler metoder att annonsmärka. 
  • Youtube – På Youtube ska det både sägas i början av videon och stå skriftligt i titeln samt i beskrivningen. 
Annonssamarbete bra att veta kom igång med influencer marketing

När det gäller affiliatelänkar, då influencern får betalt utifrån hur många som klickar eller köper ska det framgå att det är en affiliate. Här rekommenderas det till och med att influencers tydliggör extra och förklara vad en affiliate är.

Exempel på hur ett inlägg kan annonsmärkas: 

  • I samarbete med… 
  • Annons/annonssamarbete 
  • Reklam/reklamsamarbete 

Säkerställ alltid

Det är väldigt enkelt att göra rätt för sig. Det viktiga är bara att säkerställa; framgår det att det är reklam? Följarna ska inte undra vilken typ av inlägg det är. Och när det gäller visuella inlägg, rörliga inlägg, var hellre övertydlig

Vill du ta reda på mer om lagar och regler kan du läsa mer hos Sveriges Annonsörer och Internationella Handelskammaren.

Kom igång med annonssamarbete och influencer marketing

Att marknadsföra din produkt, tjänst eller varumärke genom en influencer har mängder med fördelar. En influencer är mån om sitt eget varumärke vilket betyder att hen kommer vara mån av ert samarbete också. 

Är du noga i ditt urval och följer alla lagar och regler kommer du märka bland annat en ökad trafik till din webbsida och en ökad konverteringsgrad

Vi hjälper dig gärna att komma i gång med influencer marknadsföring. Men framförallt så är vi med i dig i hela processen så att alla regler följs. 

Hör av dig till oss, vi berättar mer!

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!