Vi har alla märkt att influencer marketing i Sverige är här för att stanna. Det är inte längre någon tvekan om saken, trots att det tidigare varit en omdebatterad marknadsföringsform. Allt mer tystnar kritikerna. Det ser likadant ut över nästan hela världen. Däremot kan själva utförandet se olika ut i olika länder. Så, hur funkar influencer marketing i Sverige egentligen?
Om du funderar på att annonsera eller använda dig av influencer marketing utomlands, eller om du jobbar för ett internationellt företag som vill in på den svenska marknaden är det viktigt att ta reda på hur de olika marknaderna skiljer sig åt. Vad gäller i Sverige och hur skiljer det sig från andra länder?
Svenska influencers
För det första. Det finns en ganska lågt antal influencers som har samma effekt världen över. Svenska influencers har tveklöst störst genomslag i Sverige och samma sak gäller i andra länder.
Sedan finns det självklart undantag men en tumregel är att fördela representationen mellan länder. Det kan till och med finnas fördelar med att bryta ned delar i landet också. Att hitta lokala influencers som kommer att mottas extra väl om din målgrupp skulle befinna sig på en specifik geografisk plats.
Vilka är störst kanske du undrar?
Sveriges 9 största influencers
- Anna Nyström
- Rachel Brathen
- Linn Löwes
- Kenza Zouiten
- Clara Lindblom
- Hanna Öberg
- Janni Delér
- Christoffer Collin
- Bianca Ingrosso
Influencer marketing Sverige & Marknadsföringslagen
En annan avgörande sak som skiljer sig mellan olika länder är lagar och regler. För både företag och influencers skiljer sig lagarna kring hur ett arbete kan se ut och hur man sedan tar betalt och hur man betalar skatt.
I Sverige hittar du dina svar i marknadsföringslagen. Den tydligaste riktlinjen när det kommer till influencer marketing handlar om hur annonser ska märkas i en kampanj.
Vill du veta vad marknadsföringslagen ställer för krav på annonsering? Läs vår artikel om det här.
Hur kommer man i kontakt med en svensk influencer?
Om du är intresserad av att samarbeta med en svensk influencer finns det olika sätt som du kan gå tillväga. Antingen kan du ta kontakt med influencern direkt. Oftast har de representanter som du får kontakta för att få tag i dem, beroende på hur stora de är.
Eller så kan du vända dig till en agentbyrå eller en plattform som kan koppla ihop dig med en passande influencer. Fördelen med en agentbyrå eller agentur är att deras erfarenhet kommer att effektivisera er process och säkerheten att ni hittar just rätt influencer ökar drastiskt.
Har du fler frågor? Eller behöver du hjälp med att hitta den rätta influencern i Sverige för just dig? Hör av dig till oss!