Inom influencer marketing finns det såklart olika betalningsmodeller. Ibland uppfinns helt egna inom samarbetet. Men det finns vissa som är vanligare än andra och som kommit att bli något av en branschstandard för att bestämma hur betalningen ska se ut. I den här artikelserien kommer vi att gå igenom vanliga betalningsmodeller för influencer marketing och hur en generell segmentering kan se ut för olika plattformar. Först ut är Instagram!
Vad betalar man för?
Vad exakt du betalar för när det kommer till influencer marketing kan variera. Det allra viktigaste är att allt är överenskommet i förväg. Priset avgörs nämligen av vad som ska ingå i samarbetet. Det kanske låter självklart men är trots det viktigt att upprepa. Vi har tidigare skrivit om vad du betalar för när det kommer till influencer marketing för att sammanfatta det som kan ingå i ett samarbete. De betalningsmodeller som vi tar upp här nedanför ska täcka alla de kostnaderna.
Läs mer i vår artikel: “Influencer marketing – Vad betalar du för?”
De vanligaste betalningsmodellerna
De vanligaste betalningsmodellerna inom influencer marketing innefattar antingen ett fast pris, CPM, CPV eller CPE. CPM står för cost per mille och innebär kostnad per tusen visningar, CPV är cost per views och CPE står för cost per engagement. CPE-modellen mer applicerbar på instagram än till exempel YouTube eller bloggar.
CPM-, CPV-, eller CPE-priset ska alltså, precis som ett fast pris, täcka allt från konceptutveckling till produktion och publicering och alla kostnader runt omkring.
Så kan det se ut för Instagram
Instagram har kommit att bli en av de mer populära plattformarna för såväl användare som företag. Användandet ökar fortfarande i alla åldrar och allra mest bland de äldre. Hur mycket du ska betala avgörs av vilken influencer du arbetar med. Här nedanför kan du se hur man kan segmentera influencers på instagram så att du vet vad du ska förhålla dig till när det är dags att förhandla. Datan du kan se här nedanför är framtagen av IAB Sverige och består av generella snitt. Det betyder att du bara ska använda det som ett direktiv och hjälp för att utvärdera och ta reda på hur mycket du ska investera.
Micro | Macro | Ikon | |
Följare | 10 000 – 100 000 | 100 000 – 1 miljon | 1 miljon + |
Organisk räckvidd % snitt | 60 – 100 % | 20 – 60 % | 10 – 50 % |
Engagemang % snitt | 4 – 10 % | 3 – 8 % | 2 – 6 % |
SEK 1 500-15 000 | SEK 15 000-100 000 | SEK 100 000-250 000 | |
Snitt-CPM: 200-400 SEK | Snitt-cpm: 250-450 SEK | Snitt-cpm: 350-550 SEK | |
Ca. ersättning per samarbete | Snitt-CPE: 4-7 SEK | Snitt-CPE: 6-9 SEK | Snitt-CPE: 8-11+ SEK |