Ankarsrum ser fördelarna med influencer marketing – tar hjälp av Proad

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
Är du intresserad av bakning? Då är chansen ganska stor att du någon gång stött på Ankarsrums köksassistent. Det är en minst sagt folkkär produkt som funnits med oss sedan 40-talet. Men hur lyckas man bibehålla samma popularitet hos en produkt idag som för 60 år sedan? Svaret på den frågan har för Ankarsrum varit influencer marketing, en strategi som lett dem till Proad. 

Ankarsrum - En välkänd och älskad produkt

Den anrika köksassistenten producerades från början av Electrolux, i Ankarsrum. Runt 2008 förvärvades produkträttigheterna av Ankarsrum Kitchen AB. Det var då resan för köksassistenten under Ankarsrums varumärke inleddes. Idag är det 10 år sedan men det är en resa som inneburit en utmaning.

- Det är en väldigt älskad produkt och ur ett svenskt perspektiv har den varit starkt förknippad med Electrolux. Många har en relation till den och växt upp med den i sina hem. I och med att Ankarsrum inte varit ett så känt varumärke innan är det därför superviktigt med varumärkesbyggande för oss, säger Marcus Grimerö, vd för Ankarsrum.

Ankarsrums köksassistent är den enda i branschen som ser ut som den gör och som fungerar precis som den gör. Det finns liknande produkter men Ankarsrums köksassistent har funktioner och en konstruktion som är unika.

- Det finns helt klart ett kommunikationsbehov kring vår Köksassistent eftersom den skiljer sig från mängden. Den kommunikationen handlar också mycket om att koppla produkt till varumärke, säger Marcus.

Så boostar Ankarsrum sitt varumärke med influencer marketing

Det som är spännande med en produkt som Ankarsrums köksassistent är den breda målgruppen. Det som kännetecknar den är ett intresse för bakning och matlagning, men den innehåller alla åldrar, kön och delar av landet. Frågan är bara, hur gör man då för att nå den här breda målgruppen?

- Influencer marketing har varit en viktig del i vår marknadsföringsstrategi. Det hjälper oss nå alla dem som älskar att baka via deras inspiration och förebilder. Många i vår målgrupp följer olika matbloggar och tittar på matlagningskanaler på YouTube, berättar Marcus.

Att göra samarbeten med influencers på YouTube och i andra rörliga medier har fler fördelar för Ankarsrum än bara att nå sin målgrupp. 

- Vår produkt är en riktig arbetshäst. Den gör sig bäst när man ser hur den används. Därför fungerar det mediet perfekt för oss. Man får möjlighet att kommunicera mycket instruktioner och visuellt visa hur allting fungerar. Det är verkligen värdefullt för oss, fortsätter Marcus.

Ankarsrum + Proad = Sant

I sitt arbete med influencer marketing samarbetar Ankarsrum med Proad för sammankoppling med influencers, struktur och upplägg av samarbeten. Ett samarbete som sparat Ankarsrum tid såväl som utmanat dem i sättet att tänka kring genomslag.

- Vårt samarbete med Proad fungerar väldigt bra. Vi tycker om deras arbetssätt, där man hela tiden utmanar det man tror och kan idag och istället tittar på vad man kan lära sig framåt. Vi utgår från indikationer och siffror och pratar mycket om hur målgruppen vill ta emot kommunikationen. De är också väldigt lyhörda och intresserade av att utmana våra idéer och utvärdera löpande, säger Marcus.

Primärt jobbar Proad och Ankarsrum mycket tillsammans med  Lindas Bakskola.

- Linda är väldigt duktigt på att sprida kunskap kring hur saker och ting fungerar. Hennes produktioner är alltid väldigt välgjorda och hon inspirerar mycket. Här är även Proad en värdefull stöttepelare och framförallt gör deras arbete att vi sparar mängder av tid hos oss, avslutar Marcus.

Är du nyfiken på vilka influencers vi jobbar med på Proad?

 Spana in dem eller kontakta oss så kan vi berätta mer! 

Utforska mer

DIGITAL MARKNADSFÖRING

Så lyckas du med din influencer marketing-kampanj!

Att starta ett samarbete på rätt sätt från början kan vara avgörande för en lyckad influencer marketing-kampanj. Du vill vara säker på att samarbetet blir så bra som möjligt med influencern. Börja

INFLUENCER MARKETING

Trender för sociala medier – Har du koll?

Att pandemin har påverkat många trender för sociala medier har vi kunnat se på flera håll. Allt fler ägnade sig förra året åt aktiviteter online – jobbmöten, AW:s,


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss