En välkänd och älskad produkt
- Det är en väldigt älskad produkt och ur ett svenskt perspektiv har den varit starkt förknippad med Electrolux. Många har en relation till den och växt upp med den i sina hem. I och med att Ankarsrum inte varit ett så känt varumärke innan är det därför superviktigt med varumärkesbyggande för oss, säger Marcus Grimerö, vd för Ankarsrum.
- Det finns helt klart ett kommunikationsbehov kring vår Köksassistent eftersom den skiljer sig från mängden. Den kommunikationen handlar också mycket om att koppla produkt till varumärke, säger Marcus.
Så boostar Ankarsrum sitt varumärke med influencer marketing
- Influencer marketing har varit en viktig del i vår marknadsföringsstrategi. Det hjälper oss nå alla dem som älskar att baka via deras inspiration och förebilder. Många i vår målgrupp följer olika matbloggar och tittar på matlagningskanaler på YouTube, berättar Marcus.
- Vår produkt är en riktig arbetshäst. Den gör sig bäst när man ser hur den används. Därför fungerar det mediet perfekt för oss. Man får möjlighet att kommunicera mycket instruktioner och visuellt visa hur allting fungerar. Det är verkligen värdefullt för oss, fortsätter Marcus.
Ankarsrum + Proad = Sant
- Vårt samarbete med Proad fungerar väldigt bra. Vi tycker om deras arbetssätt, där man hela tiden utmanar det man tror och kan idag och istället tittar på vad man kan lära sig framåt. Vi utgår från indikationer och siffror och pratar mycket om hur målgruppen vill ta emot kommunikationen. De är också väldigt lyhörda och intresserade av att utmana våra idéer och utvärdera löpande, säger Marcus.
Primärt jobbar Proad och Ankarsrum mycket tillsammans med Lindas Bakskola.
- Linda är väldigt duktigt på att sprida kunskap kring hur saker och ting fungerar. Hennes produktioner är alltid väldigt välgjorda och hon inspirerar mycket. Här är även Proad en värdefull stöttepelare och framförallt gör deras arbete att vi sparar mängder av tid hos oss, avslutar Marcus.