Sälja annonsplats via programmatic – Tänk på detta!

Sälja annonsplats via programmatic Proad sweden två män tittar på mobil

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
Vill du sälja annonsplats via programmatic? Både som säljare och köpare av programmatisk annonsering kan det vara väldigt användbart att ha koll på vilka styrkor och svagheter det finns för de olika parterna med den här metoden. Därför tänkte vi sammanfatta det i en klassisk SWOT-analys. I denna artikel fokuserar vi på publicisterna.
För dig som är osäker på vad en SWOT-analys är kanske vi snabbt ska förklara lite mer. SWOT står för strengths, weaknesses, opportunities and threats.
Det är från början ett företagsekonomiskt hjälpmedel men har kommit att användas för en mängd olika typer av strategier och projekt. Så, hur ser en SWOT-analys ut för en publicist? 
Vill du veta mer om hur programmatisk annonsering fungerar? Läs om det här.

Sälja annonsplats via programmatic - Styrkor

Om du som publicist bestämmer dig för att du vill börja sälja platser för programmatisk annonsering är det viktigt att du lär dig processen. Det är först då du kan maximera nyttan för såväl dig själv som kunderna. Framförallt maximera dessa styrkor: 
  • Du kan öka CPM-värdet på visningar som tidigare bara har varit direktsålt.
  • Du öppnar upp för olika försäljningssätt. Till exempel till garanterat, minimipriser eller fasta priser.
  • Du kan öka försäljningen av osålda annonsutrymmen till en högre kostnad
  • Du får chansen att differentiera priser på olika visningar beroende på efterfrågan.
  • Du slipper massa administration och annonsmaterialhantering.
  • Du öppnar upp för kontakt med nya annonsörer och kan på så sätt få in nya intäkter.
Psst.. Svårt att hålla koll på alla termer inom programmatisk annonsering? Spana in vår ordlista här.

Svagheter

  • Dessvärre kan inte all trafik inom programmatisk annonsering vara lika värdefull vilket betyder att en del av trafiken inte kommer att få högre CPM-nivåer
  • Programmatichandeln innebär en ökad transparens och det innebär i sin tur högre krav på dig som publicister.
  • Inom den programmatiska annonseringen är det flera tekniska plattformar inblandade i ett och samma köp och det i sig kan medföra en del kostnader.
  • Dessa automatiserade och teknikstyrda processer sparar tid vilket betyder att dina säljare kan fokusera på mer värdeskapande aktiviteter än administration i  sina kampanjer.
  • Det finns många olika teknikplattformar och leverantörer att välja mellan.
  • Marknadsplatserna blir privata och du får kontroll, samt så bjuder du endast in utvalda köpare.
  • Du får möjligheten att samla in och ge ut data för att förädla den egna affären.
  • Genom att titta på olika köp och bud från nya annonsörer kan du lätt samla in nya prospekt och bredda kundportföljen

Hot

  • Att sätta igång med programmatisk annonsering innebär att företagsledningen kommer att behöva engagera sig, att investeringar görs i utbildning och att man faktiskt får utrymme att experimentera då utvecklingen går snabbt.  
Vi hoppas att det här har gett dig som publicist mer klarhet i vad programmatisk annonsering har för styrkor och svagheter. Sitter du på fler frågor eller funderingar? Då är det bara att höra av dig till oss!

Vill du också sälja annonsplats via programmatic? Kontakta oss idag!

Utforska mer

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!