Det nya året är här och med det följer såklart nya influencer marketing trender för året 2020. Trender är något som inte alltid klingat väl i allas öron. Men, vi menar att det finns stor anledning till att hålla koll på trender eftersom de oftast fungerar som indikatorer på större rörelser i samtiden. Här listar vi de 8 största trenderna inom influencer marketing i år!
Influencer marketing är utan tvekan här för att stanna. Men, likt alla andra fenomen i vårt samhälle är det föränderligt och branschen utvecklas hela tiden. Nya trender uppstår snabbt. Därför är det viktigt att hänga med och då och då uppdatera sig på vad som gäller just nu.
1. Influencer marketing trender 2020 innebär att sy ihop marknadsföringsstrategier
Vi har tidigare sett hur en uppdelning har skett mellan olika strategier för onlinemarknadsföring. Man har kanske till och med haft en separat strategi för såväl influencer marketing, content marketing och sociala medier. Inför 2020 förstår allt fler företag att detta bara är olika komponenter av samma marknadsföringsstrategi och därmed kombineras dem i ett.
2. Enstaka kampanjer blir till långvariga relationer
3. Vi lämnar klassiska kändisar allt mer bakom oss
4. Istället blir micro-influencers mer framstående
5. Värderingar i fokus är en stor del av influencer marketing trender 2020
6. Video och audio är centrala
7. Ansvar blir allt viktigare
8. 2020 inväntar vi fler regelverk inom influencer marketing
När influencer marketing kom så var klimatet väldigt fritt och ingen visste riktigt vad som gällde eller hur olika regler skulle appliceras. Men ju mer branschen växer desto fler förhållningsregler uppstår. Inför 2020 kommer vi behöva rätta oss efter ännu fler regelverk. Med det sagt behöver det inte nödvändigtvis innebära något negativt.
Vill du veta mer om vad som krävs idag för att dina annonssamarbeten ska följa reglerna? Då kan du läsa om det här.
Så, influencer marketing trender 2020 – Spännande! Hoppas du fått med dig något värdefullt och inspirerande att ta med dig till ditt eget varumärke och företag.
Har du fler frågor om vad som händer just nu inom influencer marketing? Hör av dig till oss på ProAd så svarar vi!