Vad är varumärkeskännedom?
Vi börjar från början – vad är egentligen varumärkeskännedom? Enkelt uttryckt är det exakt vad namnet säger. Alltså, hur väl människor är bekanta med ditt varumärke eller din produkt. Det är ett mått på hur pass etablerat varumärket eller tjänsten är hos målgruppen.
Om man känner igen produkten i hyllan i butiken utan varumärkets namn på, har man bra varumärkeskännedom. Och så klart, om man har en produkt som människor inte kan namnet på eller inte peka ut – är det mindre bra.
Att ha bra varumärkeskännedom är extra viktigt för företag som har en hård konkurrens. Och det är exakt så många marknader ser ut idag; det finns väldigt många företag som ligger i samma segment; de säljer snarlika produkter eller tjänster. Då är det extra viktigt att sticka ut.
Det finns två typer av varumärkeskännedom:
- Spontan varumärkeskännedom – Hur många som är känner till ditt varumärke utan hjälp.
Till exempel: “Hur väl bekant är du med havremjölk?” - Hjälpt varumärkeskännedom – Hur många som känner till ditt varumärke med hjälp.
Till exempel: “Hur väl bekant är du med Oatly?”
Så hur mäter man varumärkeskännedom?
- Total och unik räckvidd
- Antal sidvisningar och tiden användare stannar på sidan
- Associationsrätt
- Antal användare
- Enkäter
Öka varumärkeskännedom med Influencer Marketing
Att öka varumärkeskännedom är enklare än någonsin i dagens digitala samhälle. Det sker såklart enklast via marknadsföring och ännu enklare via Influencer marknadsföring.
För bästa möjliga varumärkesbyggande krävs en bra matchning mellan produkt eller tjänst och influencer, kanske till och med en licensiering; när en influencer sätter sitt namn på till exempel en klädkollektion. Detta kommer också att bidra till en ökad associationsrätt och det är en viktig KPI att mäta för att få fram varumärkeskännedom.
Kreativa kampanjer lägger grunden för varumärkesbyggande kampanjer, influencers är en oerhört bra tillgång för kreativiteten. De har (oftast) alla medel för att göra en kreativ kampanj och är mycket kunniga i sitt segment.
Är du mer nyfiken på KPI:er och hur influencer marketing fungerar? Hör av dig till oss!