Influencer marketing har blivit ett vida omtyckt och välanvänt sätt att marknadsföra sina tjänster och produkter på. Vilket inte alls är speciellt konstigt då resultaten överträffar traditionell marknadsföring med råge. Men, varför? I dagsläget har majoriteten av av alla konsumenter större förtroende för influencers än vad de har för traditionella annonser. Enligt Forbes ligger siffran så högt som på 92%.
Statistiken som talar för influencer marketings fördelar är omfattande vilket leder till det enkla antagandet att det är det mest effektiva alternativet. Men, det intressanta är kanske snarare att titta närmare på varför just influencer marketing fungerar så bra som det gör.
Det handlar om mänsklig psykologi
Den relationen som skapas mellan en influencer och dess följare har en hög parasocial interaktion. Det är ett begrepp som används mer på engelska men är tills idag det som bäst beskriver fenomenet mellan influencers och deras följare. Det myntades på 50-talet i USA för att beskriva folkets relation till kändisar på tv.
Ju mer man ser och interagerar med personen genom skärmen desto närmare hen känner man sig. Det uppstår ett typ av förtroende som i sin tur gör att influencern släpps in hos sin mottagare på ett sätt som ett företag i traditionella medier aldrig hade lyckats med.
Det skapas ett känslomässigt band mellan följaren och influencern som närmare går att jämföra med en vänskap än något annat. Därför fungerar influencer marketing!
Rekommendationer har alltid varit och är fortfarande den mest effektiva marknadsföringen du kan få. När rekommendationen kommer från en influencer kommer följaren vara mycket mer benägen att ta den till sig än om den till exempel synts i en vanlig annons.
Därför fungerar influencer marketing och därför är det ett effektivt sätt att marknadsföra sig på. Inte bara för att de har en enorm räckvidd utan för att deras följare ser dem som vänner. Hade inte du lyssnat på en vän?