När kampanjer gått live och är genomförda är det dags att utvärdera – en ordentlig Influencer marketing uppföljning hjälper dig att skapa kostnadseffektiva resultat, som ger värde för målgruppen. De är inte slutförda när de är i rullning, utan det är då uppföljningen och utvärderingsarbetet startar. Och detta kan göras på många olika sätt. Hur du mäter och följer upp kampanjen beror helt på vilka mål du har. Här kommer vi att gå igenom KPI:er för några vanliga mål när det kommer till utvärdering av influencer marketing-kampanjer.
Vanliga mål och uppföljning för influencer marketing
– Engagemang
Genom att mäta engagemang ser man om målgruppen interagerat med kampanjen. Engagemang är värdefullt och populärt att mäta och följa upp av olika anledningar. Dels för att se om kampanjen uppmuntrat till interaktion hos målgruppen men även för att olika plattformar ger fördel till poster med högt engagemang i sina algoritmer.
Till exempel älskar Instagram ett högt engagemang och det leder till att de väljer att exponera innehållet om och om igen och på så sätt större chans till konverteringar. Konvertering är ju nästan alltid målet med alla kampanjer. Engagemanget talar också om kampanjens relevans hos målgruppen.
Mätpunkter för uppföljning av engagemang:
- Gilla-markeringar (ej fokus, mät hellre interaktioner då det kräver ett större engagemang från personerna som sett kampanjen)
- Kommentarer, se till att ge respons. Viktigt här är också att kolla på kvaliteten på kommentarerna; positiva och/eller negativa?
- Kommentarer specifika för samarbetet
- Delningar
- Press och uppmärksamhet
– Konvertering
Ett utav av de vanligaste målen och att mäta konvertering är lika enkelt som det låter – har användaren utfört en handling? Det kan vara allt ifrån att genomföra ett köp till att lämna sin e-postadress för ett nyhetsbrev.
Mätpunkter för uppföljning av konvertering:
- Nedladdningar
- Köp
- Nya följare
- Nya prenumeranter
– Varumärkesbyggande
Varumärkesbyggande kampanjer lägger grunden till hur väl en kampanj konverterar. Dock är det svårare att mäta detta än att mäta ovanstående mål. För det handlar om att kampanjen i synk med influencer ska gå hem hos målgruppen. Arbetet mellan influencer och kampanj måste alltså passa i målgruppens ögon. Det bör vara en noggrann matchning mellan kampanj/företaget och influencer.
Mätpunkter för uppföljning av varumärkesbyggande:
- Total räckvidd, mäter hur många gånger inlägget vistats.
- Unik räckvidd, mäter hur många personer som sett inlägget, ser en person det fler än en gång räknas det som EN unik visning.
- Antalet sidvisningar
- Associationsrätt, när du associerar ett märke, tjänst eller liknande med en influencer.
- Visningstid, hur länge stannar besökarna på sajten/hur mycket av kampanjen tittar de på? Stannar de kvar länge – kan man oftast konstatera att samarbetet var relevant för kampanjen.
- Användare