Fördomar om Gaming och hur vi slår hål på dem

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förutfattade meningar trots många fördelar med gaming-influencers

Gamingbranschen fortsätter att växa, något vi på ProAd skrev om redan för tre år sedan och enligt artikeln The State of Influencer Marketing in Gaming, publicerad av Influencer.com förra året förväntas den globala spelmarknaden stå för en kraftig ökning och nå 503 miljarder USD år 2025, upp från 396 miljarder USD år 2023 och enligt Influencer.com är Gaming-influencers en av de mest följda kategorierna globalt.
Vi på ProAd upplever att följare av gamers är ofta engagerande och lojala. Gaming-influencers har en stark trovärdighet och skapar kampanjer de tror på samt att de även har en större räckvidd internationellt och relationer med sina följare som är svårt att jämföra med andra kreatörkategorier.

Det är lätt att glömma att många av oss, alla i varierande utsträckning, är gamers. Det kan vara via de mer traditionellt förknippade sätten som TV-spel och datorspel men även rollspel, brädspel och/eller kortspel kan räknas in. Bland dessa utövare finns kvinnor och män i alla åldrar med mycket andra behov och intressen än enbart spelande. Trots detta är branschen fortfarande förföljd av fördomar, både när det gäller synen på hur gamers är men även när företag kontaktas för samarbeten inom Influencer Marketing. Fördomarna kan bero på okunskap och där ett ointresse gör att tröskeln blir högre till att våga prova på samarbeten med gamingkreatörer. Vi på ProAd uppmuntrar företag att vara nyfikna, öppna sig för att lära sig mer, inte vara för snabb i att sätta gamingkreatörerna i ett fack och inte anta att de som följer gamers enbart är intresserade av gamingrelaterat content.

– Jag sprider kunskap och ett nytt perspektiv i mina möten och interaktioner med mediaköpare och varumärken överlag för att slå hål på fördomarna. Jag vill utmana mediaköpare att bryta sina tankemönster och utmana sin målgrupp. Att de inte ska avfärda gaming innan de utvärderat och testat på det, säger Madeleine Nordsjö, Influencer Marketing Strategist på ProAd.

Varför bör företag annonser/samarbeta med gamers?
– De har starka och engagerande communityn, spel sammansvetsar människor och skapar en ny nivå av interaktion mellan kreatören och följaren, fortsätter hon.

Madeleine Nordsjö

Några av fördomarna som gamers själva stöter på är att de är slarviga, att gaming inte är ett riktigt intresse utan mer ett beroende och att det enda de gör om dagarna är att spela.

Warapon Granat ”WGranaten”

– Det är precis som att folk tror att man slutat ha ett socialt liv eller att man slutat gå ut utanför ytterdörren, säger Warapon Granat ”WGranaten”.

Hon är en av våra kreatörer inom gaming och har sedan slutet av 2020 delat med sig av PC-tips, speltips och spelnyheter på främst TikTok. Idag är hon en av Sveriges största Tiktok kreatörer med över 100.000 följare.

– Jag visar genom mina kanaler att man kan ha gaming som sitt intresse och spela utan att göra det till en överdrift. Jag försöker även få den äldre generationen att förstå att det är ett intresse som vilken annat och att det för många är ett sätt att koppla av på, men också en mötesplats för socialisering, tävlande och gemenskap. Jag har dock inte stött på fördomar från företag hittills, där har jag upplevt det nästan som en mer positiv sak att vara gamer, fortsätter hon.

Hur ser du på framtiden när det gäller gaming och Influencer Marketing?
– Jag tror att det bara kommer fortsätta att växa. Gaming har redan gått från att vara något nischat till att bli en av de största formerna av underhållning och det märks att fler företag börjar förstå vilken kraft det finns i communityt runt spel. Jag tror vi kommer få se ännu fler samarbeten som känns mer äkta och naturliga där varumärken faktiskt vill förstå kulturen kring gaming istället för att bara “sälja något”. För mig handlar det mycket om att gaming inte bara är en hobby, det är en kultur och en mötesplats och det gör att samarbeten med rätt känsla kan bli väldigt starka.

Kontakta oss på ProAd om du vill veta mer om samarbeten med våra gamingkreatörer!

Utforska mer

INFLUENCER MARKETING

Fördomar om Gaming och hur vi slår hål på dem

Förutfattade meningar trots många fördelar med gaming-influencers Gamingbranschen fortsätter att växa, något vi på ProAd skrev om redan för tre år sedan och enligt artikeln


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

En bild som visar en laptop där det står influencer.

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En bild som visar en laptop där det står influencer.