När du bestämt dig för att satsa på influencer marketing, och inleder ditt sökande, är det viktigt att du väljer rätt. Och med rätt menar vi en person som både passar ditt varumärke och som faktiskt kan skapa ett äkta engagemang. Därför kan du inte bara gallra baserat på följarantal. Det är nämligen inte säkert att alla följare är äkta… Här guidar vi dig genom djungeln av falska följare och hur du faktiskt hittar autentiska.
4 sätt att identifiera fejkföljare
Fejkföljare är ett väldigt vanligt problem. Många influencers vittnar själva om att de får erbjudanden om att köpa följare, och incitamentet från dem är ju inte svårt att förstå. Ju fler följare man har desto mer pengar kan man tjäna. Därför behöver du som företagare veta hur man identifierar de köpta följarna för att sedan välja att inte samarbeta med den influencern.
1. Undersök engagemanget
Det brukar finnas genomsnittliga siffror för engagemang kontra antal följare i sociala medier. Alltså om någon har XX följare brukar engagemangsgraden ligga på XX%. Den siffran talar för hur många av följarna som interagerar och engagerar sig i innehållet. Ofta är det vanligare att influencers med lite färre följare har mer engagerade sådana.
Därför kan du inte titta på engagemangsgraden rakt av utan måste titta på den ur rätt kontext. Men, poängen vi försöker göra är att om influencers har väldigt låg engagemangsgrad i kontext till sitt följarantal är det ett tecken på att det finns fejkföljare på kontot. Engagemanget kan vara antal likes, kommentarer eller visningar.
2. Undersök följarna
Om du misstänker att en influencer köpt följare kan du i nästa steg undersöka följarna lite närmare. Det finns många fejkkonton som är relativt lätta att identifiera. Ser du till exempel en överhängande mängd konton med långa namn med flera siffror i eller utan profilbild ska du nog överväga om samarbetet kommer att skapa riktigt värde.
Du kan även be den influencer du vill samarbeta med om underlag som visar på deras följares demografi. Var finns följarna, hur gamla är dem osv.
3. Kan du se ovanliga mönster?
Det finns andra tecken som kan avslöja köpta eller falska följare. Till exempel kan du titta på om influencern ökat i följarantal drastiskt på kort tid. Ibland kan stora samarbeten eller annan medieuppmärksamhet ge upphov till drastiska ökningar i följare. Men, har inte något sådant skett nyligen ska du nog vara försiktig.
Så hittar du influencers med autentiska följare
Sanningen är att influencers med äkta följare är ganska lätta att identifiera. Men det kräver lite investerad tid från ditt håll. Genom att sätta dig in i din målgrupp kan du hitta influencers som tilltalar dem och sedan lägga tid på att lära känna dem. Börja följ influencern själv, ta tid på dig att undersöka engagemanget så kommer du att märka om det är ett bra samarbete eller inte.
Och känner du dig osäker kan vi hjälpa dig med såväl matchning av influencer som identifiering av följare. Hör av dig till oss på ProAd.