Personifierade marknadsföringskampanjer, hitta din strategi!

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Personifierad marknadsföring är en metod som minst sagt är framgångsrik, inte minst för marknadsföringskampanjer av olika slag. Men hur skapar man egentligen bra, personifierad marknadsföring och vilken strategi bör man utgå från? Vi reder ut några vanliga frågor och tittar vidare på hur du går tillväga i denna bloggartikeln!

Vad är personifierad marknadsföring?

Personifierad marknadsföring, även kallat för one-to-one-marknadsföring är den typ av marknadsföring där dina potentiella kunders intressen verkligen är i fokus. Du anpassar här din marknadsföring efter kundens vanor, intressen och även demografiska faktorer såsom ålder och kön. 

Grundpelaren för personifierad marknadsföring och kampanjer inom det är att få den potentiella kunden att känna sig sedd och inkluderad. Detta är något som i sin tur leder till en ökad köpbenägenhet jämfört med mer opersonliga kampanjer.

Varför är detta framgångsrikt?

Så varför är detta något som är värt att satsa på? Enkelt! Du ökar antalet nya kunder samtidigt som de blir betydligt mer intresserade av att komma tillbaka till dig igen. En sedd kund känner sig involverad och blir mer trogen till ditt företag, något som givetvis gynnar dig. Det är ett enkelt sätt att generera bättre siffror för din marknadsföringskampanj och stärker ditt varumärkes bild bland befintliga och potentiella kunder. 

Ur ett annat perspektiv är personifierad marknadsföring även ett smidigt sätt för er som företag att få respons på era produkter/tjänster. Personifierad marknadsföring genererar som redan konstaterat mer lojala kunder. Dessa lojala kunder tenderar därmed även att vilja ge tillbaka, detta genom recensioner, feedback och respons. Se det som en möjlighet att utvecklas och verkligen få höra vad dina kunder tycker!

Personifierad marknadsföring i
3 steg - så lyckas du!

  • Bestäm målgrupp

Det viktigaste vid personifierad marknadsföring är att du innan bestämmer vilka kunder som ska nås av din kampanj. Här är det noga att inte bara nöja sig med en bred grupp att rikta sig till, utan att specificera din målgrupp så snävt som möjligt. Att skapa personas kan här vara fördelaktigt för att få en tydlig bild av vem som idealt kommer att bli nådd. 

  • Undersök målgrupp

Efter att du har spikat din målgrupp är det dags att börja rikta sig mot den. För att kunna göra detta framgångsrikt är det viktigt att du undersöker din målgrupp, gör en analys! Vilka är dem egentligen? Ta reda på faktorer som kan tänkas spela roll i hur de blir nådda för att därefter kunna anpassa din riktning med kampanjen. Detta kan handla om vilka olika plattformar de finns på, tidigare köp och övriga konsumtionsvanor/mönster.

  • Lägg upp din plan utefter analysen

Utifrån din research är nästa steg att agera för att kunna personifiera din marknadsföringskampanj utefter din valda målgrupp. Ta hänsyn till den data som du har fått reda på i steg 2 och börja komplettera eventuella luckor. Här är det viktigt att kunna tänka både utifrån företagets och den potentiella kundens perspektiv så att allt stämmer överens. Detta ger den solklart bästa effekten både för dig som företag och för marknadsföringskampanjen som helhet. 

Med detta sagt är det verkligen dags att börja med personifierad marknadsföring! Du når människor bättre, blir mer mån om dina befintliga kunder och får dessutom ditt företag att se mer attraktivt ut. Kontakta oss gärna om du vill veta mer, vi på ProAd hjälper dig hela vägen!

Utforska mer

IM EXPO

TACK FÖR IM EXPO 2024

TACK TACK TACK! Tack för ett otroligt event som inte hade varit möjligt utan er som deltog! För oss var det som en dröm som


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

En bild som visar en laptop där det står influencer.

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En bild som visar en laptop där det står influencer.