Algoritmerna på TikTok – så fungerar det!

tiktok-picture-on-screen

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Tiktoks algoritmer har sedan start varit ett mysterium och är i många ögon svåra att förstå sig på. Skaparna bakom appen har sedan länge hållit hemligheten för sig själv men på senare tid finns en del nyttig information om det att ta del av. Här är allt du behöver veta om algoritmerna på TikTok!

Algoritmerna är med dig från start

Visste du att algoritmerna på TikTok finns med dig från det att du loggar in i appen för första gången? Alla som för första gången kommer in i TikTok-appen möts av ett väldigt allmänt flöde fullt av olika videoklipp, gärna sådana med redan höga tittarsiffror. Dessa videos är väldigt spridda och handlar om en mängd olika saker – saker som du mer eller mindre kan komma att bli intresserad av. Redan här börjar algoritmerna att göra sitt för att skapa ditt ideala Tiktokflöde med bara några få steg. 

I samband med detta är skaparna bakom TikTok dessutom långt ifrån dumma. Till skillnad från andra sociala medier-appar finns det nämligen inget slut på ditt TikTok-flöde. Detta medför i sin tur att algoritmerna får mängder med tid att lära sig vad du gillar och kan därmed göra ännu mer specifika anpassningar efter just dig. Smart va?

Att bygga sitt flöde

Hur du väljer att interagera med dina första videos är avgörande för hur ditt framtida flöde kommer att se ut. TikToks algoritmer älskar att analysera vad du gör med de förslag du får – vilka videos du gillar, delar och stannar kvar längst på. Utifrån detta börjar algoritmerna sakta men säkert att smalna av innehållet efter just dig, baserat på vad du tidigare har visat intresse för.

Detta kan beskrivas som orsaken till att våra TikTok-flöden ofta är väldigt träffsäkra. Flödet fortsätter att visa sådant vi redan tycker är underhållande och är med hjälp av algoritmerna konstant uppdaterat på vad vi vill se för klipp framöver. I sin tur skapar detta en oändlig spiral för algoritmernas del där de konstant fortsätter att analysera dina handlingar för att sedan spinna vidare på detta ännu mer. Kontentan blir att du i princip bara nås av sådant du redan gillar och visar intresse för.

TikTok-algoritmerna i 4 steg

1. Den första kollen

Detta är vad som sker när du som användare för första gången kommer in i TikTok-appen. Du presenteras för en rad olika filmklipp du förväntas interagera med, vilket i sin tur får algoritmerna att börja jobba. 

  • 2. Grundläggande analys

Algoritmernas första uppgift på vägen mot att hålla kvar dig blir att utefter dina interaktioner i steg 1 presentera nytt innehåll för dig. Algoritmerna tittar på vad du gillat, delat och kommenterat för filmklipp för att sedan matcha dig med nytt liknande innehåll. Här är hashtags ett utmärkt sätt för algoritmerna att få fäste.

  • 3. En evig cykel

Baserat på vad du tidigare har valt att interagera med fortsätter nu denna process hela tiden, utan att du själv ens märker det. Algoritmerna tittar på dina beteendemönster kring vad du fått se för att sedan fortsätta presentera liknande innehåll för dig. 

  • 4. Du hamnar i fällan

Vid detta steget har algoritmerna med största sannolikhet lyckats göra sitt jobb, du är här fast i deras fälla. Innehållet du ser känns konstant lockande och att scrolla igenom flödet utan något egentligt slut händer med jämna mellanrum. 

Undrar du något om algoritmerna på TikTok? Kontakta oss så besvarar vi dina frågor!

Utforska mer

#ProAd News

Vi välkomnar våra senaste profiler till ProAd!

Vi välkomnar officiellt våra 4 senaste profiler till ProAd! Sarah Tjulander med det typiska vardagslivet med sin småbarnsfamilj i Stockholm, Ellinor Bjurström som vill inspirera folk

#ProAd News

Inspirationsdagarna 2024✨

ProAds inspirationsdagar har nått sitt slut och oj, vilka två otroliga dagar det var! Dagarna var fyllda med grymma föreläsare, härliga mingel med alla närvarande


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!