10 influencer marketing misstag du bör ha koll på [2021]

influencer marketing misstag confetti och influencers på event

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
Influencers och influencer marketing har blivit ett slagkraftigt marknadsföringssätt, ändå är det lätt att göra misstag, både som företag och påverkare. Influencer-branschen fortsätter att växa, utvecklas och effektiviseras. Väldigt många varumärken använder sig av den här typen av marknadsföring i sin marknadsföringsmix, både för att bygga varumärke och för att driva ren försäljning.

Det finns oändligt många fördelar med den typen av marknadsföring helt enkelt, om man gör rätt! Så, hur undviker du dessa vanliga misstag i din influencer marketing strategi? Vi berättar här!

10 Influencer marketing misstag du bör undvika i din influencer strategi

1. Glöm inte bort tydliga mål

Även om influencers marknadsför sig på ett mer kreativt och annorlunda sätt så får man inte glömma bort att målet för marknadsföringen är minst lika viktigt. Det måste samtidigt skillra varumärket, vad de står för och har för visioner.

2. Väljer inte din influencer med omsorg

Det är viktigt för dig som företagare att det ska kännas rätt med den personen som ska presentera ditt varumärke och produkter. Det krävs att influencern förstår och har liknande värderingar, mål och rätt kärnkunder för att nå den målgrupp du vill påverka.

3. Influencer-kampanjen ska levereras med konkret fakta och tydlighet

Beroende på vad för sorts företag samt hur stor kampanjen ska vara behöver man anpassa sitt innehåll efter detta. Därför är det ytterst viktigt att företaget har varit tydliga med hur varumärket ska marknadsföras. Genom att strukturera upp och sätta mål innan kampanjen utförts underlättas det för både företaget och influencern, då kan de bidra med grym marknadsföringsinsatser som gör att företaget växer. 

4. Ha dina kontrakt på plats!

Ett kontrakt skyddar både influencern och varumärket för eventuella missförstånd, fel och misslyckande. Det förtydligar även förväntningar, minskar förvirringar och bristande kommunikation. Har man ett bristande eller felaktigt kontrakt kan de leda till att varumärket tar skada eller att kampanjer blir skuldsatta. Det är viktigt att hålla koll på vilka lagar och regler som gäller för både dig som företag och influencern. Läs mer om hur du alltid annonserar korrekt och lagligt här!

5. Influencer marketing misstag - Brist på influencer personas

Vikten att välja rätt influencer har större betydelse än att personen bara har många följare på sina sociala kanaler. Det ska träffa rätt, det ska tilltala din målgrupp och kunderna ska kunna relatera till personen ni valt ska påverka dem. Har de samma smärtpunkter. Vem vänder sig dina kunder till när de letar efter vägledning?

"Så bygger du långsiktiga relationer med influencer marketing"

6. För mycket fokus på försäljning

Absolut vill man att influencern ska generera försäljning men det finns andra viktiga faktorer som kommer uppfylla dina mål. Bedöm aldrig enbart på hur mycket försäljning dina kampanjer lyckas ge! Lika viktigt är det att influencern bidra till ett enormt varumärkesmedvetenhet, du får även mycket bra material att dela med dig av på dina sociala kanaler. Inlägg tillsammans med influencer kommer bidra till produkt-medvetenhet och öka trafik till din webbplats. 

7. Otillräcklig kunskap

Det är du som företag som har skyldighet att ge ut bra och faktamässig kunskap om varumärket till influencern. Var tydlig, ha exempel på hur kampanjerna ska se ut, vilka hashtags du vill att personen ska använda sig utav samt en klockren varumärkeshistoria. På det sättet kan influencern lättare få till den perfekta upplevelsen för dina kunder. 

8. Lämnar inte utrymme för kreativitet är ett stort misstag

Som vi även nämnde ovan om hur viktigt det är med tydlighet, är det lika viktigt att låta influencern vara kreativ och ta in dina produkter på ett lättsamt sätt i dennes vardag. Lita på att influencern har koll på ditt varumärke samt målgrupp och låt personen skapa äkthet och förtroende till dina kunder. 

9. Att se influencer marketing som en engångs kampanj

Vill man nå framgång med att använda sig av en influencer som marknadsföring ska man se till att samarbeta med influencern under längre tid än bara som en engångs kampanj. Det skapar ett större förtroende om det är samma person som rekommenderar dina olika produkter och som kunden kan följa under en längre period. 

10. Planerar inte teman

För varje kampanj som ska skapas behöver varumärket vara tydliga med vilket tema som ska träda fram. Rikta temat till den produkt du vill highlighta och vad just den ska utstråla för budskap. Det är så du kan nå ett resultat du är stolt över och influensen vet tydligt vad du som företag är ute efter. 

Genom att ha koll på var vilka de största fallgroparna är finns de goda förutsättningar för dig att lyckas med din influencer marketing. Om du har de här 10 tipsen med dig i åtanke när du väljer din influencer kommer de leda till en så kallad CTA (call to action), att budskapet faktiskt leder till handling! 

Lägger du som företag ner stor vikt i förarbetet och ger påverkaren den kunskap som krävs, gynnar det dig och ditt varumärke. Samtidigt som influencern kommer vilja bygga en relation till ditt varumärke och ta sig an fler samarbeten.

Nu har du fått lära dig mer om vilka misstag man ska undvika för att lyckas, tveka inte att utnyttja kraften i influencer marketing! Kom igång nu, vi hjälper dig!

Vill du veta mer om hur du undviker misstagen och skapar en effektiv influencer marketing kampanj? Kontakta oss idag!

Eller läs mer om influencer samarbeten här!

Utforska mer

DIGITAL MARKNADSFÖRING

Så lyckas du med din influencer marketing-kampanj!

Att starta ett samarbete på rätt sätt från början kan vara avgörande för en lyckad influencer marketing-kampanj. Du vill vara säker på att samarbetet blir så bra som möjligt med influencern. Börja

INFLUENCER MARKETING

Trender för sociala medier – Har du koll?

Att pandemin har påverkat många trender för sociala medier har vi kunnat se på flera håll. Allt fler ägnade sig förra året åt aktiviteter online – jobbmöten, AW:s,


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss