Programmatiska köp – Hur genomför man ett köp av programmatisk annonsering?

Programmatiska köp effektiv marknadsföring för b2c och b2b

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
Programmatiska köp är en fantastisk möjlighet för företag att nå ut till sin målgrupp. Men först, back to basics. Förr köpte marknadsförarna en annonsplats direkt via medieplattformarna, alltså ett manuellt köp mellan en säljare och en köpare. Utifrån tidigare artiklar kan vi nu klargöra att idag är denna köpprocess automatiserad. Frågan är nu, hur genomförs ett automatiskt annonsköp?

Automatisering innebär oftast en mer effektiv marknadsföring, om du gör rätt. Programmatisk annonsering kan vara ett ganska komplicerat område att förstå sig på. Delvis på grund av alla nya termer och förkortningar men också på grund av en ny nivå inom digitalisering som fortfarande är knepig. Nämligen automatisering

Trots att automatisering ökar överallt i samhället är det inte en helt enkel övergång. Delvis för att man kan känna förvirring kring hur processen faktiskt ser ut, men också för att det är läskigt när det känns som att man inte har kontroll. 

Därför kommer vi nu att steg för steg förklara den nya köpprocessen. Så att du, efter att ha läst detta, kommer ha en fullständig inblick i hur det fungerar och inte längre känna dig orolig för att mista kontrollen.

man typing on computer selling programmatic

Programmatiska köp steg för steg:

1. Annonsören börjar med att skapa en profil. Man kan säga att detta blir som ett slags digitalt fingeravtryck, all kunddata samlas i denna profilen (datan tas från cookies). Alltså – den information som är viktig för att man ska kunna matchas ihop med rätt annonsplats så som målgrupp, demografiska intställnigar och/eller databeteenden. Denna profilen skapas i en DMP.

Vill du fräscha upp minnet kring vad de olika begreppen betyder? Läs vår förklaring här. 

2. Profilen används sedan för att skicka en begäran via DSP (Demand Slide Platform, annonsköparens plattform) till Ad Exchange, som är vad det heter, på svenska alltså – annonsbyte

3. I Ad Exchange matchas profilen med tillgängliga och passande annonsplatser. 

4. De tillgängliga annonsplatserna finns i SSP (Supply Slide Platform) där annonssäljaren ställer in vilka format som säljs via deras programmatiska “annonsbutik”. Format som till exempel placeringen av annons och pris etc. 

5. När plattformarna gjort en match börjar auktionen. 

DMP – profilen 

+

DSP – köparen har satt parametrar för vilka annonsvisningar de vill åt och till vilket pris. 

+

SSP – annonssäljarens plattform för vad som är till salu. 

=
Auktionen kan börja!

“Köpa Programmatisk Annonsering? – Tänk på det här!”

Hur fungerar programmatiska köp i praktiken?

Detta är ju världens snabbaste auktion, så under tiden en webbläsare laddas, skickas nödvändig information om användaren (konsumenten) till Ad Exchange. 

I Ad Exchange auktioneras annonsplatsen till den som bjudit högst. Där har vi vinnaren av auktionen – annonsörens annonser visas för de som precis kom in på sidan. 

Hänger du med? Om inte är det bara att höra av dig till oss på Proad så förklarar vi närmare!

Kontakta oss:

Utforska mer

DIGITAL MARKNADSFÖRING

Så lyckas du med din influencer marketing-kampanj!

Att starta ett samarbete på rätt sätt från början kan vara avgörande för en lyckad influencer marketing-kampanj. Du vill vara säker på att samarbetet blir så bra som möjligt med influencern. Börja

INFLUENCER MARKETING

Trender för sociala medier – Har du koll?

Att pandemin har påverkat många trender för sociala medier har vi kunnat se på flera håll. Allt fler ägnade sig förra året åt aktiviteter online – jobbmöten, AW:s,


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss