1. Vem ska betala vad?
Beskattning inom influencer marketing är extremt viktigt att inte missa, både för dig som företag och influencern. Influencern ska betala skatt på sina inkomster och måste tänka på att ta med allt i sin deklaration. Du som företag och uppdragsgivare ansvarar för att betala arbetsgivaravgifter. Skatteavdrag görs på ersättning i form av pengar. Är ersättningen enbart produkter ska influencern själv göra det. Allt räknas inklusive moms.
2. Vad räknas som ersättning?
Det mesta influencern tar emot räknas faktiskt som ersättning. Självklart lönen du betalar ut. Men också tjänster och produkter. Tänk all form av ersättning för arbete som går ut på att marknadsföra dig.
Innehållet i presentpåsar, så kallade goodiebags, räknas som ersättning. Ger ni ut en rabattkod som ersättning ska ni betala arbetsgivaravgifter på värdet av rabatten, om och när influencern använder den.
Något som är lätt att glömma är att också måltider och resor räknas, såvida de inte är rena tjänsteresor. Lättare förfriskningar, som kaffe och bulle, räknas inte.
Men det finns en undre gräns. Är det sammanlagda värdet mindre än 1000 kronor per kalenderår behöver det inte beskattas. Om influencern returnerar eller inte ens hämtar ut produktutskick behöver hen inte skatta för dem.
Är du nyfiken på vad som egentligen gäller när det kommer till lagar och regler för annonssamarbeten? Läs mer om lagar och regler inom influencer marketing samarbeten här.