Displayannonsering – 4 fördelar för företag!

Displayannonsering och bannerannonsering fördelar digital marknadsföring tjej använder sin mobiltelefon

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

I en värld där varje människa ständigt möts av nya intryck är det svårt att fånga någons uppmärksamhet. Extra svårt är det att fånga rätt personers uppmärksamhet. Som tur är finns det teknik som underlättar vårt arbete, och displayannonsering, även kallat bannerannonsering, är ett perfekt exempel på det. 

Displayannonsering innefattar den digitala annonseringen som sker inbäddad bland annat innehåll på hemsidor och appar. Rikta bannerannonserna mot appar, i sociala medier & mot målgruppsnischade sajter.

Nedan listar vi fyra anledningar till varför du gör rätt i att använda displayannonsering och vilka fördelar det för med sig.

1. Displayannonsering och segmentering

Displayannonsering är ett perfekt verktyg för dig som vill segmentera marknaden och bara nå de som faktiskt tillhör målgruppen. Hur stor målgruppen är självklart upp till dig och vilken kampanj du skapar. 

Med displayannonsering är det möjligt att mäta målgruppens beteende och vilka hemsidor de besöker vilket ger en unik möjlighet för segmentering

Geografiska aspekter påverkar vem som ser din annons och det går även att välja demografiska kriterier, vilken typ av enhet mottagaren surfar på samt vilka hemsidor du vill befinna dig på.

Youtuber holding phone filming in car with friends Youtube marketing and target groups

2. Bygg brand awareness effektivt

När det kommer till att bygga upp en medvetenhet kring ditt varumärke hos din valda målgrupp är displayannonsering och bannerannonsering väldigt effektfullt och effektivt

Displayannonseringen ser till att möta dina potentiella kunder där de redan befinner sig och gör sig ständigt påmind. Eftersom annonsen är riktad till ett speciellt segment fångar den lätt ögat på mottagaren. 

Det leder till en ökad medvetenhet kring ditt varumärke och även om de inte är redo att köpa, så finns varumärket nära till hands inför framtida köp.

3. Exponeringar

Vid användandet av displayannonsering används olika nätverk, det vanligaste är förmodligen Google Display Network som når ungefär 90 % av alla internetanvändare.

Du exponeras på mängder av olika hemsidor, inte minst de allra största såsom Google och Youtube

Du kan bygga din kampanj utifrån önskemål då allt från banners till videos är tillåtet att använda.

Då annonseringen sker genom automatiserade processer kan du i förväg bestämma en budget som aldrig kommer att överskridas.

Vill du veta mer om hur det fungerar med automatiserade annonsköp?

influencer marketing uppföljning samarbete influencers

4. Displayannonsering för remarketing

Remarketing innebär att någon tidigare har besökt din hemsida eller app, och att du sedan följer efter och riktar annonser direkt emot dem.

Du når då de som redan känner till ditt varumärke och därmed kommit längre i kundresan, vilket ökar antalet konverteringar

Genom inställningar kan du även välja när annonsen ska följa efter besökaren, kanske varje gång, efter långa besök eller när en konvertering skett? 

Lika viktigt är att välja när annonsen inte ska dyka upp. Att synas på porrsidor eller andra som du inte vill förknippa ditt varumärke med, vill du självklart undvika. 

Vill du veta mer om displayannonsering och hur det fungerar? Kontakta oss här =)

Utforska mer

IM EXPO

TACK FÖR IM EXPO 2024

TACK TACK TACK! Tack för ett otroligt event som inte hade varit möjligt utan er som deltog! För oss var det som en dröm som


Vill du boosta ditt företag?

Skriv en rad så hör vi av oss!

En bild som visar en laptop där det står influencer.

Håll dig uppdaterad!

Håll koll på det senaste inom sociala medier och influencer marketing genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En bild som visar en laptop där det står influencer.