Människor älskar att interagera med andra människor, och vi som personer påverkas av andra personer vi litar på – där kommer influencer samarbeten in som en superkraft! I dagens mediebrus letar vi mer än någonsin efter genuina värderingar och recensioner att ta åt oss, innan vi bestämmer oss för vad och var vi ska köpa en produkt eller tjänst.
En influencer är en inflytelserik person som påverkar andra, både online och offline. Exempelvis via sociala kanaler, en blogg, webbplats, events, podcasts osv.
Genom att samarbeta med en influencer skapar du helt enkelt en högre trovärdighet för ditt varumärke, samt att du som företag får tillgång till influencerns etablerade nätverk och varumärke.
Effekterna av detta kan vara en ökad försäljning, större medvetenhet kring ditt varumärke och ökad trafik till både din webbplats och dina sociala kanaler.
Med en ökad trafik till företagets sociala medier och webbplats, kan du sedan använda dig av annan effektiv online marknadsföring för att annonsera mot dessa potentiella kunder som redan visat intresse för dig.
Med andra ord – Retargeting. Det kan du exempelvis göra via Google Ads, LinkedIn campaign manager, samt Ads manager för annonsering på Instagram och Facebook.
Fördelar med Influencer Samarbeten
Nya kanaler och plattformar uppstår och utvecklas ständigt. Hur ska man hinna med att ha koll på de senaste trenderna, planera och skapa innehåll, för att sedan optimera och publicera allt i relevanta kanaler för målgruppen?
Därefter ska kampanjerna följas upp och analyseras, för att sedan repetera allt igen. Hur ska du få en hög kvalité och samtidigt få tiden att räcka till för allt?
Nemas problemas! När du köper ett samarbete med en influencer får du hjälp med stora delar av processen. Såsom planering, produktion, publicering m.m.
Hur upplägget ser ut beror helt på vilka riktlinjer ni sätter tillsammans innan samarbetet drar igång. Tar du hjälp av en certifierad influencer byrå får du bland annat hjälp med att matchas med rätt influencer för ditt varumärke. (Vilket är en extremt viktig del i denna typ av marknadsföring!) Dessutom slipper du allt administrativt runtomkring och kan vara trygg i att allt går rätt och lagligt till.
Med en influencer byrå arbetar du med en kontakt, som i sin tur sköter allt åt dig som kund. O vipps! Så har du frigjort effektiv tid att lägga på annat.
Influencer samarbeten hjälper dig bland annat att:
- öka varumärkeskännedom
- öka trafiken till din webbplats
- öka antalet leads
- öka antalet konverteringar
- driva viktiga frågor (CSR)
- förmedla ditt varumärkes budskap direkt till din målgrupp
- skapa backlinks
- stärka och förbättra webbplatsens SEO
Influencer marketing för alla företag & organisationer
Genom att använda kraften från de olika plattformarna där målgruppen redan spenderar sin tid frivilligt, och den starka relationen influencern har med sina följare, skapar vi tillsammans en kraftfull hybrid som träffar rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt, på rätt plats – med ett engagerande budskap!
Influencer samarbeten är en effektiv del av marknadsföringsmixen i alla typer av branscher och organisationer, B2B och B2C företag.
Är du intresserad av att komma igång med influencer samarbeten, men kanske inte vet var du ska börja? Eller har ni fastnat någonstans på vägen? Vi hjälper dig gärna!
Vi på ProAd är din kreativa partner och influencer agentur som garanterar den rätta strategin för just dig och ditt varumärke. Kontakta oss enkelt här.
Upptäck kraften i influencer marketing du också!