Det här är del två i vår artikelserie som handlar om olika betalningsmodeller inom influencer marketing och här kommer vi att fokusera på YouTube. Vilka är de vanligaste betalningsmodellerna för YouTube och hur ska man tänka när man förhandlar kring priser på plattformen?
Varför YouTube?
Det finns nästan ingenting som är så stort som YouTube. Det är en kanal som kastat omkull allt vi tidigare trott var självklart. Faktum är att YouTube har både en högre daglig och månatlig räckvidd i alla de yngre målgrupperna (16-44 år) än vad alla kommersiella tv-kanaler och andra videoplattformar har. Om man breddar målgruppen ännu mer och tittar på alla som är mellan 16-59 har YouTube större räckvidd än vad de tre största kommersiella tv-kanalerna har tillsammans.
De vanligaste betalningsmodellerna för YouTube
När det kommer till YouTube är de vanligaste betalningsmodellerna antingen ett fast pris, CPM eller CPV. Som vi skrev om i den första delen av den här artikelserien står CPM för cost per mille och CPV står för cost per view. Cost per mille betyder i sin tur kostnad per tusen visningar och Cost per view betyder kostnad per visning. Det priset förväntas täcka alla kostnader från konceptutveckling till produktion och publicering. Men det ska även innefatta den organiska räckvidd som följer med YouTube-klippet och alla övriga kostnader.
Så kan det se ut på YouTube
Som ni förstår vid det här laget är YouTube en omåttligt populär kanal som visat sig vara en effektiv plattform för många företag att marknadsföra sig på. En av de stora fördelarna med YouTube är att innehållet kan fortsätta att generera vinster långt in i framtiden. Det har en möjlighet att överleva många andra marknadsföringsinsatser utan större ansträngning. Datan du kan se här nedanför är framtagen av IAB Sverige och består av generella snitt. Det betyder att du bara ska använda det som ett direktiv och hjälp för att utvärdera och ta reda på hur mycket du ska investera.
Micro | Macro | Ikon | |
Prenumeranter | 5 000 – 50 000 | 20 000 – 50 000 | 300 000 – 1 milj. + |
Snitt, visningar/ video | 2 000 – 20 000 | 5 000 – 20 000 | 100 000 – 400 000 |
Ca. ersättning per video | SEK 5 000 – 15 000 | SEK 15 000 – 25 000 | SEK 70 000 – 300 000 + |
Vill du veta mer om YouTube och hur influencer marketing fungerar på plattformen? Kontakta oss!