Historiskt sett har de, relativt få, stora mediehusen i Sverige haft monopol på informationsmakten. Förr var den rådande åsikten till och med att det var de enda pålitliga källorna som fanns. Tiderna förändras dock och makten mellan olika mediehus tycks minst sagt jämnas ut…
Influencers påverkar i dagsläget mer än traditionella kändisar och traditionella medier gör. De har enorma nätverk och använder exklusivt sociala medier som sina plattformar. Inflytandet som influencers har via sociala medier är därför idag bara jämförbart med de traditionella mediehusen.
Det blir därför intressant och inte minst viktigt att hålla koll på och följa utvecklingen av olika sociala medier, vilken kanal som har störst genomslagsförmåga idag och vilken som har det imorgon.
Dagslägets mest populära kanaler
Varje år sätter management-plattformarna We are Social och Hootsuite ihop en rapport kring internetanvändande, sociala medier och mobilanvändande världen över och samlar ihop all statistik.
Enligt 2019:s rapport använder mer än hälften av jordens 7,7 miljarder människor sociala medier. Det är i sig självt nästan ofattbart. På det så är den genomsnittliga användaren inne på sociala medier 2 timmar och 16 minuter per dag.
När det kommer till Sverige är fortfarande de mest populära sociala medierna YouTube, Instagram och Facebook. Nästan 90% av Sveriges befolkning använder sig av YouTube på olika sätt, mer än tre fjärdedelar använder Facebook och över hälften är aktiva Instagram.
Det är kanske inte chockerande siffror men ack så viktigt som företagare att vara medveten om. Ett praktexempel på det är Snapchat som verkade vara omåttligt populärt under en längre tid. Under de senaste året har Snapchat förlorat 41 miljoner användare världen över…
Sociala medier – Olika kanalers genomslag
Att hålla koll på vilka de mest populära sociala medierna är räcker tyvärr inte. Du behöver också veta vilka sociala medier som skapar mest engagemang generellt och vilka som gör det för just din målgrupp. Olika sociala medier är olika populära i olika åldersgrupper, till exempel.
Har du en yngre målgrupp kommer YouTube vara en mycket mer slagkraftig kanal än Facebook. Vilket betyder att en YouTube-influencer troligtvis är en gyllene chans för dig att nå just precis dina önskade mottagare.
Publiken är ombytlig och rörlig och det är upp till oss att hålla koll på vart de är på väg. Se detta som en påminnelse på att göra din research och hålla ögonen öppna!