Har du hört talas om programmatisk annonsering? Om du inte har det kommer du nog att göra det inom en snar framtid. I alla fall om du har tankar och funderingar kring digital marknadsföring och hur du ska bära dig åt. Programmatisk annonsering är det nya helt enkelt. Därför ska vi först förklara vad det är och även hur det fungerar.
Det är lätt hänt att nya digitala marknadsföringsmetoder ibland upplevs övermäktiga. På grund av alla komplexa termer som slängs omkring är det lätt att bli avskräckt och känna att man inte ens borde närma sig ämnet. Att det bästa vore om det lämnas till experter.
Ta hjälp av experter är såklart inte fel och kanske i många fall att föredra. Med det sagt är det bra för alla inom bolaget om du skaffar dig ett hum om vad det faktiskt handlar om. Ta reda på mer om programmatisk annonsering här!
Vad är programmatisk annonsering?
För att göra det så enkelt som möjligt; programmatisk annonsering är processen av att köpa digitala annonser. En köpplattform och en säljplattform ihopkopplas med hjälp av en mjukvara som automatiserar processen. Det är alltså inte en transaktion mellan två olika människor utan en automatiserad process som fortgår på egen hand baserat på förutbestämda premisser.
Ibland blir det lättare att förstå någonting genom att förstå vad det inte är. Motsatsen till programmatisk annonsering är som annonsör ringa till en publicist och säga “jag vill köpa den här annonsplatsen, vad kostar det?”. För att sedan genomföra köpet för en fast kostnad och sedan skicka över sitt material.
Hur fungerar det?
Som nämnt ovan sker ett samarbete mellan en köpplattform och en säljplattform som möjliggörs av en mjukvara. Programmatisk annonsering riktar ditt budskap och din displayannons direkt till rätt målgrupp. Det är en automatisering av en egentligen väldigt lång och invecklad process av framtagandet, sökandet och träffsäkerhet kring specifika målgrupper.
Det fungerar, enkelt förklarat, genom att du som köpare skapar en profil på din önskade målgrupp. Den skapar du via en plattform som kallas DMP. Den plattformen hittar sedan annonsplatser till dig och sedan äger en budgivning i realtid rum där olika mekanismer bestämmer vilken av budgivarnas annons som visas när.
Vi hoppas att du fått lite mer klarhet kring vad programmatisk annonsering faktiskt är och lite vad principen bygger på. Vi kommer att skriva mycket mer om det och gå in djupare på de olika beståndsdelarna längre fram.